בדקו: כל הדברים שאפשר לגלות מגישה לתיבת הדוא"ל שלכם

מוקדם יותר השבוע התלונן מייק מסניק מאתר טקדירט כי מי שמתעלם מאיסוף המידע של ה-NSA (כפי שנחשף בהדלפות של אדוארד סנודן) רק משום שמדובר ב"מטאדאטה", כלומר מידע מסגרת על ההתקשרויות ללא תוכנן, לא מבין את הכוח האדיר של המידע העקיף הזה.

הטיעון הוא שאפשר ללמוד הרבה מאוד על אדם מבלי לקרוא את תוכן המיילים שלו, או להאזין לשיחות שלו, וזאת רק באמצעות מעקב אחר שמות האנשים עמם הוא מתכתב וכמות ההתקשרויות. חוקרים במכון הטכנולוגי MIT בבוסטון חשפו החודש כלי המאפשר לאנשים לנתח את המידע על שירות המייל שלהם. הכלי, שנקרא Immersion, סורק חשבונות ג'ימייל בחיפוש אחר נתוני המסגרת בלבד (כתובת שולח, כתובת מקבל וחותמת הזמן למיילים) ומציג סיכום שלהם בגרף.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

אם אין לכם בעיה לחלוק את המידע שלכם עם צוות MIT – הם מבטיחים שיאפשרו לכם למחוק אותו – אתם מוזמנים לנסות את הכלי ולראות מה הוא מגלה עליכם. על פי הצוות, עד כה השתמשו במערכת כ-210 אלף איש. כך למשל, נראית המפה של אית'ן זאקרמן, מרצה ב-MIT:


יוצרי הכלי טוענים כי מועד השחרור שלו לא קשור לתגליות על האזנת ה-NSA, אך מציינים כי הם מקווים שהדבר יגרום לאנשים לחשוב מחדש על הפרטיות שלהם. "זה עוזר לחקור את הפרטיות ומראה למשתמשים איזה מידע הם כבר חלקו עם אחרים", נכתב באתר.

שאלתי אותם למה הכוונה "אחרים". "מדובר בצד השני שהמשתמש כבר חלק עמו את המידע", אומר דיפק ג'גדיש ממעבדת MIT. "במקרה הזה מדובר בגוגל, המפעילה את שירות ג'ימייל". אם אתם לא משתמשים בג'ימייל, תוכלו לגלות מה השימוש בפייסבוק חושף עליכם באמצעות כלי שפיתחה חברת וולפרם.

אז מה מתכוונים ב-MIT לעשות עם המידע שחלקתם? "המטרה המרכזית שלנו היא לאפשר למשתמשים להריץ את המערכת מהר יותר בפעם הבאה שהם גולשים אצלנו", אומר ג'גדיש. "בעתיד אנו מתכננים לערוך סטטיסטיקות על כל המשתמשים אשר שמרו את המידע, אבל אנחנו לא מתכננים לפרסם את המידע". 

ועדיין, שווה לכם לשקול למחוק את המידע אחרי שאתם משתמשים בכלי, אם אכן אתם מודאגים לגבי הפרטיות שלכם.

צפו בכל המידע שאתם חושפים באמצעות הג'ימייל.

צפו בכל המידע שאתם חושפים בפייסבוק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן