בדרך לחתונה: הגורם המפתיע מאחורי התפתחות בועת הנדל"ן בסין

בעוד בישראל מדובר רבות על הזינוק המתמשך במחירי הדיור והחשש מפני היווצרות "בועה" שסופה להתפוצץ ולהביא למשבר כלכלי חמור – גם בסין מתמודדים האזרחים עם חששות דומים הנובעים מעליית מחירי הדיור. אמנם לאחרונה החלו אינדיקטורים שונים להצביע על הצלחה, גם אם חלקית, של מאמצי הממשל הסיני לבלום את הזינוק המתמשך במחירי הדירות – אך גורמים רבים מוסיפים להזהיר כי שוק הנדל"ן הסיני עדיין רחוק מלהתקרר. וכשמדובר בכלכלה הגדולה ביותר בעולם, בה מעמד הביניים אינו יכול להחזיק על גבו את המשק כולו, בהחלט מדובר בסיבה מוצדקת לדאגה.

את האשמה בהיווצרות המשבר והעלייה במחירים ניתן להטיל על מגוון רחב של גורמים, אך בניגוד למצב בארץ הקודש, גורם אחד אי אפשר להאשים ולו לרגע: ההיצע. ברחבי סין כולה נבנו בשנים האחרונות מאות אלפי דירות, אשר הקפיצו את היצע הדיור לשיאים חדשים. הדוגמה המפורסמת ביותר בהקשר הזה היא עיר הרפאים אורדוס, אשר כוללת עשרות אלפי דירות ריקות – ותושבים בודדים בלבד. אך למרות ההיצע האדיר, מחירי הדירות ממשיכים לטפס ולהדאיג את המשקיעים ואת ראשי הממשל, אשר חוששים כי צניחה מידית במחירים תביא את כלכלת הענק למשבר כלכלי חמור במיוחד.

כעת, כמה מהאנליסטים והמומחים לשוק הנדל"ן הסיני מצאו גורם חדש שאחראי למצב: "משבר המינים" הידוע של המדינה, אשר נוצר עקב מדיניות הילודה המחמירה, שהנהיג הממשל לאורך שנים והביא לכך שבסין, פשוט מאוד, חסרות היום נשים. היחס השוויוני הקיים ברחבי העולם בין נשים לגברים הופר במדינת הענק, ובשנים האחרונות מספר הגברים הסינים עולה במיליונים רבים על מספר הנשים במדינה. חוסר השוויון הזה מביא להשלכות מרחיקות לכת על החברה ועכשיו, כאמור, יש הטוענים כי הוא אפילו משפיע על מחירי הדירות.

כיצד זה ייתכן? סטיבן מקורד, ראש תחום המחקר בגזרת סין בחברת ייעוץ השקעות מובילה בארה"ב, מסביר כי כדי להבין את המהלך במלואו אנו חייבים להבין את התרבות המקומית – ואת האופנים בהם היא נבדלת מזו המערבית. בתרבות הסינית, הוא מספר, הנורמה הנהוגה בחברה קובעת כי הגבר יחזיק בדירה עוד בטרם יציע לבחירת ליבו להינשא לו. "זו אינה אגדה אורבנית, אלא מציאות של ממש", הוא טוען. "הנורמה התרבותית הזו דוחפת את שוק הדירות בסין כלפי מעלה כבר תקופה ארוכה".

הרווקים הסינים מנפחים את בועת הנדל"ן בדרך אל החתונה | צילום: thinkstock

ואכן, סקר ענק שנערך במדינה בשנה האחרונה מגלה כי מדובר בתופעה רחבת היקף. על פי תוצאות הסקר, למעלה מ-60% מהנשים שנשאלו העידו כי הן מצפות שבן זוגן יחזיק בדירה ברשותו בטרם יציע להן להינשא. 20% מהנשאלות אף הצהירו כי "בשום אופן" לא יתחתנו עם גבר אשר אינו מחזיק בדירה בבעלותו.

אם כך, גבר המחזיק בדירה הופך בין רגע לבעל סיכויים גדולים יותר להינשא – ומשימת רכישת הדירה בגיל צעיר, כלל אינה פשוטה בסין של היום. הפרופסור לי גאן, חוקר בתחום הכלכלה והחברה באוניברסיטת סאות'ווסטרן במחוז צ'אנגדאו, החליט לבחון את הנושא לעומק וגילה כי גם הנתונים מאששים את הטענה. "במשפחה לה בן בכור אשר טרם התחתן, הסיכוי לרכישת דירה להשקעה – אשר תועבר במהרה לידי הבן – גבוה באופן משמעותי מאשר בכל משפחה אחרת", הוא אומר. "המטרה היא לסייע לאותו הבן ולשפר את מעמדו בשוק הרווקים בסין". אמנם לראייתו של פרופסור גאן התופעה עדיין אינה נרחבת דיה כדי להשפיע על שוק הנדל"ן הסיני כולו, אך בהחלט מדובר בדפוס אשר הולך וצובר תאוצה – ומוסיף שמן למדורת הנדל"ן הבוערת במדינה בין כה וכה.

אז האם הממשל המקומי מסוגל להתמודד עם התופעה? לאחרונה החלו בממשל להקל על תושבי סין להשקיע ולרכוש נדל"ן בחו"ל (צעד הנחשב מהפכני), בניסיון להסיט את ההשקעות מן השוק המקומי ולהביא לצינון המחירים. לפחות על פי הטענות האחרונות, ייתכן כי דרך התמודדות יעילה בהרבה תכלול עדכון של המסורת המקומית, ומציאת דרכים אחרות "להעלות את ערכם" של החתנים הפוטנציאליים במדינה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן