בדרך לצמרת: הכירו את הנערה שמייצרת פלסטיק מקליפות בננה

אחרי המשקפיים של גוגל, המדפסת התלת ממדית ואבוקדו כל השנה, כבר אין שום דבר שיצליח להפתיע אותנו. בעידן בו החידושים הגדולים מזוהים בדרך כלל עם חברות ענק או גאונים מטעמן אפשר, עם תקציב גדול מספיק, להמציא הכל. אבל השאלה המסקרנת באמת היא לא מה עוד ימציאו אלא מי הם הממציאים, מי הם אותם אנשים שבניצוץ של גאונות או בשנים של עבודה קשה מצליחים להשפיע על העולם, לחלק אותו לשניים – לפני ואחרי.

 

יריד המדע השנתי של גוגל הוא אירוע שחושף את הדור הבא של הממציאים, ובתחרות "מדע בפעולה" שנערכה השנה במסגרת זו, זכה פרויקט מעניין של ממציאה מעניינת לא פחות: אליף בילגין היא נערה בת 16 מאיסטנבול שהמציאה שיטת ייצור חדשנית של פלסטיק שמופק מקליפות בננה, ושלטענתה – כל אחד יכול ליישם בביתו באמצעים פשוטים יחסית. הפלסטיק החדשני יוכל לשמש בעתיד לייצור פרוטזות ולבידוד חוטי חשמל.

 

"לא נכשלתי, רק מצאתי 10,000 דרכים שלא עובדות"

ביו-פלסטיקה הוא תחום הצובר תאוצה כחלק ממגמה עולמית של שמירה על הסביבה, וההמצאה של בילגין בולטת במיוחד משום שהיא מנצלת חומר גלם שהוא גם אורגני וגם באופן נורמלי היה פשוט מושלך לפח. הפרס בתחרות מיועד לפרויקטים שעוסקים באתגרים סביבתיים ובריאותיים, ולכאלה שהם גם חדשניים, ניתנים ליישום בפשטות ומתאימים לקהילות שונות בעולם. את כל אלו מצאו השופטים בקליפות הבננה של אליף בילגין.

 

בילגין זכתה במענק של 50,000 דולר ובנוסף, כפיינליסטית של היריד כולו, היא תיסע ביחד עם 14 מתמודדים נוספים שהגיעו למעמד הגמר לאירוע חגיגי בקליפורניה. אבל כשהיא התחילה לעבוד על הפרויקט, לפני כשנתיים, בילגין כלל לא ידעה על קיומה של התחרות הנוצצת. בראיון היא מספרת שרק כשהכול היה גמור – היא חיפשה ברשת תחרויות להמצאות מדעיות, שלחה את הפרויקט – וזכתה.

 

שתי עובדות הובילו את אליף בילגין לנסות להפיק פלסטיק מקליפות בננה. האחת היא שכמויות ענק של קליפות בננה מושלכות מדי יום, כ- 1.5 טונות רק בתאילנד, והשנייה היא שקליפת הבננה מכילה כמות גדולה של עמילן, חומר ממנו ניתן להפיק פלסטיק. נשמע פשוט, אבל כמו שהממציא תומאס אדיסון אמר – בגאון יש אחוז אחד של השראה, ו- 99 אחוזים של זיעה. בילגין חוותה על בשרה גם את החלק של הזיעה, כשנקודת המוצא שלה הובילה לשנתיים של עבודה מאתגרת, מתסכלת ולא פשוטה. ניסיונות רבים נכשלו, ובאלו שכבר הצליחו – פיסות הפלסטיק שהופקו פשוט הרקיבו או התפרקו אחרי ימים ספורים. בילגין לא התייאשה, ולבסוף הצליחה להגיע לנוסחה המושלמת. כשהציגה את הפרויקט הגמור, היא סיכמה את התקופה עם ציטוט אחר של  אדיסון, שאמר: "לא נכשלתי, רק מצאתי 10,000 דרכים שלא עובדות".

 

לא מתביישת להכריז שהיא רוצה לשנות את העולם

ההמצאה של אליף בילגין היא לא פחות ממהפכנית: היא עשויה לצמצם את השימוש בפלסטיק המוכר לנו היום, שמופק בשיטות ייצור מבוססות נפט הפוגעות בסביבה, ובמקביל להגדיל משמעותית את הניצול של פסולת קיימת – כמו קליפות בננה. אך צעירים וצעירות דוגמת בילגין מעוררים השראה לא רק בגלל ההמצאות עצמן, אלא בעיקר בגלל החזון.

 

בראיון עמה, אליף בילגין בת ה- 16, למרות, או אולי בגלל גילה – לא מתביישת להכריז שהיא רוצה לשנות את העולם. הנחישות שאפיינה את המחקר שלה, מאפיינת גם את השאיפות של בילגין שחולמת להיות רופאה, ובאה לידי ביטוי גם באופן בו היא רואה את העולם, בעבר ובעתיד: לו הייתה יכולה לנסוע בזמן – אליף בילגין היתה רוצה לחזור 200 שנה אחורה ולהביא לעולם את התרופה לכולרה. אבל כמי שמייצגת את הדור הצעיר של המאה ה- 21, טוענת בילגין שאחרי הכל, ההמצאה המשפיעה ביותר של מאה השנים האחרונות היא דווקא הסמארטפון.

 

אליף בילגין היא לא נערה סטנדרטית. היא אובחנה כמחוננת כבר בכיתה ד' והיא לומדת במגמה מיוחדת למדעים, שם היא מפתחת את יכולותיה ואת תחומי העניין שלה, ובעתיד, יש לשער, תמשיך להתקדם בתחום. אבל מעבר ליכולות הגבוהות – נראה שהכוח שמניע את בילגין הוא פשוט להט נעורים, וכבר עכשיו, רגע אחרי שזכתה, היא עם המבט קדימה. החלום הבא שלה, חממה עשויה מחומרי פסולת, הוא עוד ביטוי לאופן שבו דור העתיד יכול לקחת את מה שאנחנו כבר מזמן זרקנו, ולהצמיח משהו חדש.


לכתבה המקורית באתר אונלייף


עוד באונלייף:

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן