בדרכו לכבוש את תעשיית הסרטים העולמית: האיש העשיר בסין יוצא בהצהרה בשווי 8 מיליארד דולר

האיש העשיר ביותר בסין, וונג ג'יאנלין, עשה את מרבית הונו במהלך שני עשורים בעסקי הנדל"ן. בעסקי הקולנוע והבידור הגלובליים הוא מכה גלים גדולים במהירות רבה הרבה יותר, כפי שמדגישה נוכחותם של כמה מהשמות הכבדים ביותר בהוליווד, לרבות ליאונרדו דיקפריו וג'ון טרבולטה, בטקס הסרת הלוט מפרויקט בסך 8 מיליארד דולר בעיר הסינית המזרחית צ'ינגדאו.

דליאן וונדה גרופ של וונג, שעשתה בשנה האחרונה כותרות בינלאומיות עם רכישת רשת אולמות הקולנוע AMC בארה"ב תמורת 2.6 מיליארד דולר, הכריזה לאחרונה על תוכניותיה להשקיע 50 מיליארד יואן, או 8.3 מיליארד דולר, בקומפלקס של הפקות קולנוע וטלוויזיה הקרוי מטרופוליס הסרטים המזרחי צ'ינגדאו (Qingdao Oriental Movie Metropolis). העלות הופכת את הפרויקט להשקעה הגדולה ביותר מסוג זה, לדברי וונדה.

מטרופוליס הסרטים המזרחי צ'ינגדאו יציג לראווה שטח המשתרע על 3.7 מיליון מ"ר, ויכלול פארק תעשייתי לקולנוע ולטלוויזיה, מוזיאון קולנוע, מוזיאון שעווה של סלבריטאים, מרכז תערוכות סרטים, תערוכת מכוניות אקסטרים, עיר תיירות, מלונות נופש, מועדון יאכטות, רחוב בארים ליד הים, בית חולים בינלאומי ומרכז מחקר IMAX גלובלי. הקומפלקס צפוי "לתפקד" כבר ב-2017. כ-60% מההשקעה המתוכננת יוצאו על עסקי בידור, תרבות ותיירות; היתרה תושקע בפרויקטים של נדל"ן, אומרים בוונדה.

אחד מיעדיו של וונג הוא לסייע בהפיכת סין למעצמה בתחום תעשיית התרבות. "מטרופוליס הסרטים המזרחי צ'ינגדאו הוא צעד עיקרי ביישום המדיניות הלאומית של בניית כוח תרבותי, אסטרטגיה עיקרית עבור התפתחותה התרבותית של וונדה וניסיון עיקרי ליצור את המותגים התרבותיים הגלובליים של סין", אמר וונג בהצהרתו.

וונג ג'יאנלין | צילום: מתוך ויקיפדיה

ההשקעות גם יוסיפו ניחוח של הוליווד-לוס אנג'לס לצ'ינגדאו, שהחופים, פירות הים ותרבות הבירה בהשראה גרמנית שלה הופכים אותה אף הם ליעד תיירותי פופולרי במדינה. "מטרופוליס הסרטים המזרחי של צ'ינגדאו ישפר בצורה מהפכנית את רמת התעשייה התרבותית בצ'ינגדאו, ישדרג במידה רבה מאוד את רמת התיירות בצ'ינגדאו ואפילו יחולל תמורה במעמדה של צ'ינגדאו ויהפוך אותה לעיר של תיירות תרבותית גלובלית בתחומי הקולנוע והטלוויזיה", כך לדברי וונג. לדברי וונדה החברה הגיעה להסכמים ראשונים שלפיהם יצולמו מדי שנה באולפן החדש שלה 30 סרטים זרים; היא גם מתכננת לוודא שבמקום יוכנו 100 סרטים ותוכניות טלוויזיה מקומיים מדי שנה.

מלבד דיקפריו וטרוולטה הופיעו שחקנים ושחקניות מובילים נוספים להשקה בצ'ינגדאו, כולל ניקול קידמן, יואן מק'גרגור וקתרין זיטה ג'ונס. זיטה ג'ונס ודיקפריו זכו לתשואות חמות כשסטו לשוליו של שטיח אדום כדי לחלק חתימות ולהצטלם עם מעריצים. בין הכוכבים מסין רבתי שנכחו במקום ניתן היה לראות את זנג זי-יי, ג'ט לי וטוני לונג. מנהלים בכירים מסוני, מיוניברסל ומוורנר היו אף הם בין אלה שהגיעו לאירוע. על פי ההערכות הוציאה וונדה באירוע יותר מ-2 מיליון דולר רק על דיקפריו. וונדה תשתף פעולה עם אקדמיה האמריקאית לקולנוע בעריכת פסטיבל סרטים שייערך בכל ספטמבר החל מ-2016. 

ליאונרדו דיקפריו במהלך טקס הסרת הלוט | צילום: רויטרס

מוקדם יותר החודש העריך פורבס כי וונג עקף את מיליארדר המשקאות הסיני כאיש העשיר ביותר במדינה, עם הון מוערך של 14 מיליארד דולר. בקרוב תיחשף מהדורת 2013 של רשימת עשירי סין של פורבס.

עושרו של וונג מגיע בעיקר מעסקי הנדל"ן המסחרי שלו, חברת דליאן וונדה קומרשל פרופרטי, המפעילה 72 מרכזי קניות וונדה פלאזה ו-40 מלונות חמישה כוכבים, ושוויה נטו מגיע ל-16 מיליארד דולר. השותפים של עסקי וונג הקשורים לנדל"ן כוללים את וול מארט ואת סטארווד. בערך 64% מהעסקים נמצאים בבעלות וונג ומשפחתו.

בחודש שעבר נקטה דליאן וונדה גרופ בצעד המשך לרכישת AMC ב-2.6 מיליארד דולר ב-2013, והגישה בקשה להיסחר בארה"ב. הדחיפה לכיוון ארה"ב עולה בקנה אחד עם סיסמה המופיעה באתר של וונדה: "השאיפה של וונדה: וונדה בינלאומית ועסק עם ותק של מאות שנים". במולדתו מפעיל וונג גם את אחת מרשתות אולמות הקולנוע הגדולות בסין, והוא שותף של IMAX.

הצעד של וונג ב-AMC מגיע על רקע אופטימיות בנוגע לעתידה של תעשיית הבידור בסין. חברת הייעוץ PwC צופה כי ההוצאות בתעשיית הבידור לחברות יעלו ב-15% מדי שנה במהלך חמש השנים הבאות. בונה פילם גרופ מסין הודיעה לאחרונה כי תקים קרן של 163 מיליון דולר יחד עם סקויה קפיטל ועם Noah הולדינגס מסין, להשקעה בתכנים קולנועיים. עסקי אולמות הקולנוע של וונדה בארה"ב ובסין יחד כבר הופכים את החברה למובילה גלובלית בענף.

סין, הנתמכת בצמיחה כלכלית חזקה יחסית, הציגה את מספר המיליארדרים השני בגודלו ברשימת במיליארדרים של פורבס ל-2013, עם 122 חברים. יזם האנרגיה המתחדשת Li Hejun הצטרף לשורות המיליארדרים בעקבות זינוק במחיר חברת האנרגי (Hanergy) סולאר גרופ שלו, הנסחרת בהונג קונג, כך לפי אומדן של פורבס.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן