בהתאם לציפיות: בנק ישראל הותיר את הריבית ברמה של 2.25%

בהתאם לציפיות השוק, בנק ישראל החליט להשאיר את הריבית במשק לחודש ספטמבר ברמה של 2.25%. החלטת הריבית תואמת את ציפיותיהם של רוב האנליסטים, אשר על פי סקר שערכה סוכנות בלומברג צפו כי היא תישאר על כנה גם בחודש ספטמבר. 

85% מהכלכלנים שהשתתפו בסקר אמרו כי הריבית תישאר ברמתה הנוכחית ו-21.1% טענו כי היא תרד לרמה של 2% בחודש ספטמבר. 

בחודש יולי עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.1%. המדד הגיע לרמה של 105.1 נקודות לעומת 105.0 נקודות בחודש הקודם. על פי הלמ"ס, העליות במדד נרשמו במיוחד בסעיפי הירקות הטריים, הדיור, הבריאות והתחבורה. ירידות נרשמו במיוחד בסעיפי ההלבשה וההנעלה, התקשורת, הריהוט והציוד לבית והמזון.

על פי הודעת בנק ישראל, אחד הגורמים להשארת הריבית על כנה הוא האינפלציה, אשר ב- 12 החודשים האחרונים עומדת על 1.4%, ובניכוי עונתיות האינפלציה מתחילת השנה נמצאת מתחת לגבול התחתון של היעד. מאידך, הצפיות לאינפלציה שרשמו ירידה בחודשים האחרונים עלו החודש באופן משמעותי כתוצאה מהעלייה במחירי הסחורות, האנרגיה ומשינויים במסים העקיפים.

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר | צילום: רויטרס

לטענת בנק ישראל, "אינדיקטורים כלכליים שנוספו החודש מצביעים על צמיחה של 3% במשק. יחד עם זאת, נתוני סקרים על הפעילות הכלכלית מצביעים על ציפיות להאטה בקצב הצמיחה. כמו כן, המשך מגמת ההתמתנות בסחר העולמי עלולה לגרום לירידה בקצב הצמיחה של המשק. מנגד, היחלשות השקל בתקופה האחרונה צפויה לסייע למשק להתמודד עם ההתפתחויות השליליות בחו"ל הבאות לידי ביטוי בירידה בביקושים לייצוא הישראלי". בבנק ישראל ציינו גם כי על סמך ההתפתחויות מאז סוף חודש יוני ניתן להעריך שבעדכון שייערך בסוף ספטמבר תעודכן תחזית הצמיחה לשנת 2013 כלפי מטה.

סיבה נוספת להותרת הריבית על כנה, לפי הבנק היא רמת הסיכונים הכלכליים מהעולם, אשר נותרה החודש גבוהה, זאת עקב עקב ההתפתחויות באירופה. "רמת הסיכונים משקפת את התגברות החשש מפני השפעות שליליות על הכלכלה המקומית", נכתב בהחלטת הבנק.

בבנק הוסיפו, כרגיל, כי "בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות במשק הישראלי והעולמי ובשווקים הפיננסיים, ובפרט נוכח האי-ודאות הגוברת במשק העולמי. בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו על מנת להשיג את מטרותיו – יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית – ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור".

בתגובה להחלטת הריבית אמר יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון כי "ההפסקה הנוכחית בהורדות הריבית היא זמנית בלבד. אמנם בנק ישראל מתמודד עם עליית מחירים שמגבירה את קצב עליית האינפלציה אך במקביל, עלייה זו נובעת מהעלאת מיסים ועלייה במחירי הסחורות ולא בשל עלייה בביקושים בשוק המקומי. אנו צופים כי נראה בעתיד האטה במשק המקומי וכעומק ההאטה בצמיחה כך יהיה עומק הפחתות הריבית בעתיד במשק המקומי. אנו סבורים כי ריבית בנק ישראל תעמוד בשנת 2013 בממוצע ברמה של 1.5% וכי ההפסקה הנוכחית בהורדת הריבית במשק היא זמנית בלבד".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן