בהתאם לתחזיות: בנק ישראל הותיר את הריבית על רמה של 0.1%

בהתאם לציפיות המוקדמות, הריבית במשק תיוותר על רמתה הנוכחית גם במהלך חודש אוגוסט, כך הודיעה הוועדה המוניטרית בבנק ישראל, בראשות נגידת הבנק קרנית פלוג. כזכור, שיעור הריבית הנוכחי במשק עומד על 0.1% – רמת הריבית הנמוכה ביותר שנרשמה במשק הישראלי אי פעם. מאז הכריז הבנק על הורדת הריבית האחרונה בחודש מרץ נותרה הריבית על כנה.

בבנק ישראל הסבירו את הסיבות להחלטה על הריבית. "בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם, ובשווקים הפיננסיים. בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו, ויבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים, על מנת להשיג את מטרותיו – יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית – ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור". בנוסף, הבנק מסר כי קצב עליית המדד בארבעת החודשים האחרונים נמצא בתיאום עם יעד האינפלציה והזהיר כי ירידת מחירי האנרגיה שהתחדשה החודש והייסוף בשער החליפין עשויים לעכב את חזרת האינפלציה לתוך היעד.

קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל | צילום: אריק סולטן

בהתייחס למצב בשווקים בעולם, ציין הבנק כי "ההתפתחויות במשק הסיני ומשבר החוב ביוון ממשיכים להוות סיכון להתאוששות המשק העולמי, על אף ההתייצבות בתקופה האחרונה. בארה"ב ובאירופה נמשכת התאוששות מתונה, ובעוד בארה"ב גברו הסיכויים שעליית הריבית תחל עוד השנה, באירופה נמשכת ההרחבה המוניטרית, ובמספר משקים הופחתה החודש הריבית".

כל אלו השפיעו על ההחלטה לא לבצע שינויים בשיעור הריבית. "נראה כי מדד המחירים החיובי לחודש יוני בתוספת הרגיעה בשווקים כתוצאה מפתרון המשבר היווני והתייצבות שוק המניות הסיני, הביאו את בנק ישראל למסקנה כי כרגע אין צורך להשתמש בכלים מוניטריים נוספים מלבד התערבות בשוק המט"ח בניסיון לשמור על יציבות השקל מול סל המטבעות", הגיב להודעת הריבית מנכ"ל בית ההשקעות טופ אלפא, רו"ח בועז צליח. שער הדולר עומד כעת על 3.806 שקל, ושער האירו עומד כעת על 4.125 שקל.

כאמור, החלטת הבנק תאמה את הציפיות המוקדמות. במחלקת המחקר של FXCM ישראל העריכו גם הם הבוקר כי הריבית תיוותר ללא שינוי, וציינו ש"נראה כי בנק ישראל הגיע למיצוי הכלים הקונבנציונאליים שברשותו, וכדי לעשות שימוש בכלים הלא קונבנציונאליים – כלומר ריבית שלילית או הרחבה כמותית – אנחנו נצטרך לראות הרעה משמעותית במצב המשק או בתנאים הגלובליים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן