בואו ניפרד: העצות המועילות ביותר לעזיבה מכובדת של מקום העבודה

פרידות הן חלק מהחיים, ולבטח כשמדובר במקום העבודה שלנו. אך כמו כל דבר אחר, גם את תהליך ההתפטרות ניתן לעשות בדרך יפה ומכובדת או בתהליך מייגע ומתיש, אשר פעמים רבות מותיר את הצדדים כועסים האחד על השני, ואת הגשרים אשר נבנו לאורך השנים הרוסים לחלוטין. בין אם החלטתם להתפטר כי קיבלתם הצעה אחרת ובין אם החלטתם שפשוט אינכם יכולים להמשיך, זכרו כי כמה צעדים פשוטים יוכלו לסייע לכם לסיים את תהליך ההתפטרות בקלות, במהירות – ובאווירה טובה.

אז כיצד ניתן להימנע מתהליך התפטרות מכוער, ארוך ומתסכל? השלב הראשון נוגע לתזמון הודעתכם: תמיד העדיפו לחכות עד לקבלת כל הכספים, הבונוסים והתמלוגים אשר המעביד מחויב להעביר לכם. רבים מאותם בונוסים ותמלוגים נתונים לשיקול דעת המנהל, ורבים מהוויכוחים והעימותים בין עובד למעביד (אשר מגיעים לא פעם עד לבתי הדין לעבודה) נוגעים לאי העברת כספים אשר לדעת העובד מגיעים לו. אם אתם יודעים כי עליכם לקבל תמלוגים או בונוס המתינו עד לקבלת הכספים, ורק אז הודיעו על עזיבתכם. כך תוכלו להימנע מאחד מגורמי החיכוך הנפוצים ביותר.

עוד דבר שחשוב לעשות בטרם תודיעו על התפטרותכם הוא קריאה חוזרת (ואז אחת נוספת) של החוזה שלכם. גם אם לא עברו שנים ארוכות מאז חתמתם עליו, אף אחד לא יכול לזכור בעל פה כל אחת מהאותיות הקטנות אשר כתובות בו. חיזרו אל החוזה, קראו אותו בפירוט, ואם יש צורך התייעצו גם עם אנשי מקצוע מוסמכים. אם חתמתם על סעיפים דוגמת "איסור תחרות" או תתי סעיפים הנוגעים לוויתורים במקרה של התפטרות יזומה, בוודאי כדאי שתגלו אותם עוד בטרם תודיעו על החלטתכם לממונה עלייכם.

צילום: fotolia

אם עברתם את שני שלבים אלו, גבו את דבריכם במכתב התפטרות מודפס. במכתב הקפידו לשלב את שלושת הסעיפים הבאים: ציון הכוונה והתאריך, הבעת תודה והצעה לסיוע.

הדבר הראשון עליו חשוב להקפיד בעת כתיבת מכתב התפטרות, כאמור, הוא ציון כוונתכם המפורשת ותאריך היעד לעזיבתכם. אין צורך לפרט אודות הסיבות להחלטה במכתב, אך חשוב שתאריך השליחה ותאריך העזיבה יהיו כתובים מפורשות, שכן וויכוחים עתידיים רבים עשויים להיחסך אם יהיה תיעוד ברור של תאריך ההודעה ותאריך העזיבה המתוכנן. אם תהיתם כמה זמן ראוי להקציב בין פרסום המכתב לבין תאריך העזיבה, פרק הזמן המקובל עומד על שבועיים לפחות (אך תשאפו להציב חודש שלם, אשר יאפשר למעסיק לגייס מחליף ולהכשירו כראוי). בהמשך, כאמור, הקפידו להביע את תודתכם על תקופת ההעסקה בחברה, והציעו סיוע בגיוס מחליף ובחפיפה. צעדים קטנים אלו, גם אם לא יתקבלו, יסייעו לשמור על מערכות היחסים אשר בניתם לאורך השנים, ויסייעו לכם לעבור את התהליך באופן חלק ונעים הרבה יותר.

הדבר החשוב ביותר, בסופו של יום, הוא העיקרון הבסיסי לפיו עליכם לעשות כל שביכולתכם כדי שלא לשרוף את ה"גשרים" שבניתם. לעולם לא תוכלו לדעת מתי יצטלבו שוב דרכיכם עם המנהלים והקולגות במקום עבודתכם, וגם ההמלצות אשר הם יספקו לכם עשויות להיות קריטיות להמשך הקריירה שלכם. גם אם בחרתם לעזוב עקב ריבים, ויכוחים או חוסר הסכמה עם המעביד, הקפידו שלא לערב את אותן אמוציות בתהליך, ושימרו על קור רוח. אם צריך, תספרו בלב עד 10, וזכרו שממש בקרוב – מקום העבודה הזה יהפוך לעוד שורה ברזומה שלכם, ותו לא.

צפו: כיצד לעזוב בצורה מכובדת את העבודה?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן