יש דברים שקוראים רק מול מצלמה. ואפילו שכבר סיימתי את כל הרכיבה שהייתי צריך לעשות על ה-SB95 של YETI והייתי בטוח שהנה כבר "הבנתי" את האופניים האלו – הגיע יום הצילומים ומול הבזקי הפלאש ובמעברים חוזרים על אותו המכשול, התחלתי לגלות עד כמה רחוק אפשר לקחת את האופניים האלו. אגב, דבר דומה קורה לי – לפעמים – גם כשאני מצלם מכונית. העדשה של פז הביאה אותי ל-ZONE והתענגתי על כל שניה.
YETI SB95
זה לא דגם חדש במיוחד – קיים בארץ כמעט שנה – אבל הוא מאד מסקרן ובין שוכני הסינגלים סובב הרחש כי הוא גם בין הטובים. כבר בחנו כאן בעבר את אחיו הבכור – SB66 – עליו התענגנו והוא היה המבשר של טכנולוגיית המתלה SWITCH הייחודית רק ל-YETI. בקצרה – ציר הזרוע האחורית אקצנטרי ומשנה את כיוון פעולתו משני שליש מהלך הזרוע ושומר בכך על אורך כמעט קבוע של היחס בין הזרוע לשרשרת. התוצאה היא דיווש יעיל מאד, הפרדת פעולת המתלה מכוחות אלו וכן פעולה מתלה רכה ויעילה מאד עם יתרונות של עקיבה אחר פני הקרקע.וה-95 הוא דגם גדול-גלגלים של ה-66 האגרסיבי ומוגדרים על ידי YETI עצמם כ"אופני שבילים אגרסיביים".
וזו עוד הגדרה ברזולוציות הזויות של סוגי אופני ההרים. השלדה עשויות צינורות אלומיניום שעברו עיצוב בהידרופורמינג (שיטה בה אפשר לשנות צורה עגולה של צינור מבלי ליצור נקודות כשל בחומר על-ידי שימוש בנוזל בלחץ גבוה ותבניות). איכותה הכללית של השלדה הזו נראית למרחוק אם בתפרי הלחמה מושלמים, חלקי אלומיניום מכורסמים יפיפייה, מיסבים ואפילו תושבות ניתוב הכבלים יפים. אפשר לראות תשומת לב לפרטים בחלקי האנודייז הכחולים, חלקם מגינים מפני חיכוך בצירי הגלגלים. ראש היגוי חרוטי מוסיף לקשיחות, תושבות קשיחות לקליפר בלם אחורי ולמעביר ההילוכים הקדמי. השלדה מגיעה כחבילה אחת עם בולם פוקס RP23 וציפוי קשימה על מוט הבוכנה (דגמי השנה הבאה יצויידו עם FOX CTD חדש) שמקנה מהלך אחורי של 127 מ"מ. השלדה הזו נמכרת גם בנפרד ומחירה לצרכן עומד על 9,990 שקלים.
צילום: פז בר
אופני המבחן הגיעו עם קיט RACE בשינויים קטנים. ככלל כל אופציות האיבזור פתוחות לגחמות ולתקציב שלכם. והקיט כלל מזלג FLOAT FOX 32 עם מהלך 120 מ"מ (דגמי השנה הבאה יהיו 34 ועם ציפוי קשימה) וקיימת אופציה גם למהלך של 140 מ"מ. למזלג קפיץ אוויר, כיוון לשיכוך החזרה, ונעילה. ציר גלגל בקוטר 15 מ"מ מטפל בצמצום הפיתול של בקבוקי מזלג ארוכים לגלגלי 29 אינץ'.על ההנעה מופקדת ערכת שימאנו XT מלאה. בחירה מובנת והגיונית לאופניים בשימוש אגרסיבי. מעבירי XT כשהקדמי מותקן על תושבת קבועה. השיפטרים גם הם מסדרת XT כמו גם הקראנק החלול וזרועות ההינע. לסט הזה 30 הילוכים עם יחסי העברה 24-32-42 (שיניים) לפלטות הקדמיות וקסטה של עשרה הילוכים מאחור.
אופני המבחן צוידו במעצורים מופלאים של פורמולה דגם "the one" עם דיסק 180 קדמי ו-160 אחורי. הקיט הרגיל כולל מעצורי פורמולה RX או שימאנו XT באותו המחיר על רוטורים זהים.
נאבות DTSWISS שורכות אליהם חישוקי 19 אינץ' מאותו היצרן. עליהם נעולים צמיגים שמנמנים במידה 2.35 nobby nic של שוואלבה. מוט מושב מתרומם של KS ועליו מושב SMP ארגונומי סוגרים את חבילת האיבזור האופציונאלי עם תוספת של כ-1,400 שקלים. משקל האופניים כפי שנבחנו – כולל ג'יפה בפנימיות ודוושות שימאנו ייצב את המאזניים על 13.7 ק"ג – לא רע! אופני המבחן עולים – ללא מוט המושב ההידראולי – 22,000 שקלים. לא סכום מבוטל לכל הדעות.
צילום: פז בר
רכיבה
לפי YETI הגדרת המשימה של האופניים האלו הם אמורים להיות מסוגלים לכסות קילומטרים ברכיבת שבילים ארוכה כמו גם ליישר פיתולים בסינגלים טכניים. משרעת יכולת רחבה למדי. וכמו תמיד – גם הפעם – נדרש סט אפ מוקפד למתלים כדי להתאימם למשקל שלי פלוס תיק על הגב. שתי ניסיונות ועם סאג מכוון אפשר לצאת לדרך.
אפילו שרכיבות XC נושקות לגבולות מעטפת השימוש באופניים האלו – זה עדיין לא יעניש אתכם לרכב קילומטרים ארוכים. תנוחת הרכיבה נוחה וטבעית מאד ושילוב יכולת הגיהוץ של הגלגלים הגדולים, צמיגים שמנמנים ומתלים איכותיים יוצרים פלטפורמה מאד נעימה שמתמודדת היטב עם שבילים משובשים ומעבירה מעט מאותם חירפוצים קטנים לישבן הרוכב. עם זווית היגוי של 68.5 מעלות הנטיה ליציבות רק מתגברת עם 29 אינץ ואפשר כמעט להכנס לקרוז קונטרול מנטלי בשבילים ישרים ומשעממים. עם 30 יחסי העברה לבחור מהם אפשר תמיד למצא הילוך שיאפשר לכם לדווש ביעילות.
בהילוכים הגבוהים יותר אפשר לשייט במהירות גבוהה למדי ורק ההתנגדות לגלגול של הצמיגים האלו גוזלת אנרגיה יקרה. כמו 29 אינץ' רבים אחרים היציאה מהמקום מעט איטית, אבל מרגע שתגיעו לקצב הייטי האלו יטוסו ויזללו קילומטרים במהירות ונוחות. בהחלט אופניים שהייתי שוקל ליומיים ארוכים בדרום העמוק.
צילום: פז בר
אבל הבונבוניירה האמיתית הייתה בסינגלים של בן שמן. איטיות ההיגוי מטופלת בשילוב של כידון רחב, ומתניים זריזים. האחיזה של השוולאבה מצויינת והיכולת של שילוב המתלים/שלדה הזה לבלוע ולעבור מכשולים לא פחות ממענגת. צריך פשוט לחוות את זה. במבחן של SB66 מאד התרשמתי מאופן הפעולה של המתלה הזה ולטעמי הטכנולוגייה הזו הבשילה ב-29 אינץ' ומביאה את המתלה לרמות חדשות. העקיבה אחרי פני השטח מצויינת, גם תחת בלימה ותחת כוחות דיווש. מהלך המתלה נדיבה וההתנגדות לסגירתו מצויינת. למבנה הזרוע האחורית קשיחות רבה – מהתצורות הקשיחות ביותר שבחנתי – וזה תורם לצמצום הפיתול ולדיוק רב של ההיגוי ובחירת הנתיב.
במקומות שבהם עברתי "מעל" עם 29 אחרים, יכולתי על היטי לחמוק או לקפוץ. וככל שרכבתי מהר יותר ותוקפני יותר, כך האופניים עלו ופרחו יותר וזרמו איתי ליצירה של בוקר רכיבה מדהים שלא יישכח בקרוב. תרומה לכך מגיעה גם מהבלמים המצויינים – סוג פעולה שלטעמי צריך להיות אמת מידה בתחום. מהלך מנוף קצר, נשיכה חזקה, ויכולת מינון עוצמה מעולים. הבלמים אמנם חרקו מעט אבל זה מחיר שממש לא איכפת לי לשלם כדי לקבל ביצועים כאלו. כלל האצבע גורס כי 29 אינץ' לא מטפסים טוב – לא לקח בחשבון את 30 ההילוכים האלו ואת היכולת המופלאה של 29 אינץ' להתגלגל מעל לסלעים. נכון, מורד זה תמיד הרבה יותר כיף אבל גם טיפוס ארוך וטכני לא יעניש אתכם יותר מדי.
פרימיום
אני חייב להודות שבתחילה היה לי קשה לבלוע את תג המחיר הזה. אבל זה היה לפני שרכבתי על האופניים. האיכות הכוללת כמוצר, מצויינת, הרכיבים השונים טובים מאד ומשרעת היכולת וההתאמה האישית רחבים מאד. טכנולוגיית המתלה הזו הזכירה לי עד כמה היא יעילה וגורמת לאופניים להוריד כוח לקרקע וגם להיות נוחים לאורך זמן. האם הייתי מעדיף אותם על ה-66? כנראה שכן בעיקר בזכות היכולת לעשות איתם יותר. וצריך לזכור כי בכ"ז מדובר במותג "פרימיום" בעולם הזה ועל פרימיום משלמים יותר.
לכתבה המקורית באתר שטח
עוד בשטח:
המוביל העולמי: טויוטה לנד קרוזר 80
מבחן רכב סובארו פורסטר טורבו
|