בוקר של ירי: אזעקות בגוש דן, פגיעה ישירה בבית באשקלון

לילה שקט עבר על יישובי הדרום כשהרקטות האחרונות מרצועת עזה נורו אמש בשעה 21:00 והשקט נמשך עד לשעה 06:30 בבוקר אז נורה מטח רקטות לאזור נרחב מאד בו נשמעו אזעקות – מאשקלון בדרום ועד הרצליה בצפון, כולל בתל אביב, בראשון לציון ובכל ערי גוש דן. לאחר מכן התחדש גם הירי לעבר יישובי עוטף עזה. פגיעה ישירה בבית בעיר אשקלון, לא ידוע על נפגעים.

דובר צה"ל מוסר כי במהלך הלילה צה"ל תקף מעל 15 מטרות טרור, ביניהן יעדי טרור בבניינים המהווים מוקד פיקוד ושליטה של ארגון הטרור חמא"ס, דירות המשמשות את ארגוני הטרור לתכנון פעילות טרור ולייצור אמצעי לחימה. בנוסף, צה"ל תקף מתחמים בשני בתי ספר במרכז הרצועה ובצפונה, אשר שימשו מוקד לפעילות טרור ובוצע מהם ירי תלול-מסלול לעבר שטח מדינת ישראל.

הלילה השקט היה לפיכך מטעה והדיווחים אמש מפי גורמים פלסטיניים ומצריים לפיהם הצדדים קרובים להכרזה על הפסקת אש למשך חודש ימים שבסופה יחל דיון על הסוגיות במחלוקת, היו מעט מוקדמים מדי. בתום התייעצויות שערכו אמש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, לא התקבלה עדיין החלטה להסכים להצעה המצרית.


תקיפת צה"ל ברצועת עזה | צילום: רויטרס

גורם מדיני אמר אמש ל"מעריב השבוע" כשההתייעצויות של רה"מ ושר הביטחון עדיין התקיימו: "נתניהו ויעלון בהתלבטות לא פשוטה. שרי הקבינט לא כונסו לעדכון משום ששני קודקודי המערכה מעוניינים ככל הנראה במקצה שיפורים ליוזמה המצרית בטרם יביאו אותה לידיעת השרים. קשה להם, ובצדק, עם ההתחייבות העקרונית שישראל אמורה לכאורה להסכים לה לדון בכל דרישות חמאס להתרת מדיניות הסגר מעל רצועת עזה ובכלל זה בהקמת נמלי ים ואוויר ברצועה".

"נכון, המדובר הוא בהצהרה עקרונית שגם בחמאס מבינים שאין לה אחיזה ממשית במציאות בטווח הנראה לעין, ושגם הקהילה הבינלאומית לא תתמוך בדרישות מבלי שחמאס השולט ברצועה יקבל עליו או את עקרונות ההכרה בישראל ובהסכמים של הרש"פ איתה או את שלטון הרש"פ ברצועה. ובכל זאת – עלול להיות בסמנטיקה הזאת משום ניצחון תודעתי לחמאס שיחזק אותו עוד יותר בציבור הפלסטיני, גם בגדה המערבית".

הגורם העריך עוד: "נתניהו ויעלון מסכימים בנקודה הזאת עם עמדתה של יו"ר התנועה, השרה ציפי לבני, לפיה אסור להעניק לחמאס הישג תודעתי כזה שיצטייר כ'פרס' על מלחמת התשה של 50 יום נגד ישראל. אסור לשכוח שיש לנתניהו ויעלון גם מערכה פוליטית בתוך הליכוד אחר כך".

"איך הם, הביטחוניסטים, יכולים להרשות לעצמם להצטייר כמי שביקשו נקודת יציאה מהמערכה בכל מחיר ויותר 'שמאלנים' מלבני? הם לא יכולים להרשות לעצמם. אבל העניין הוא עקרוני יותר מאשר פוליטי. יש כאן מלחמת עצבים בין ישראל להנהגה המדינית של חמאס בראשה חאלד משעל שיודע מה המשמעות של הישג תודעתי".

לכאורה אם כן, נתניהו ויעלון מסכימים עם הבסיס של היוזמה המצרית לפיו חודש של הפסקת אש שרק אחריו יחלו דיונים על דרישות חמאס, ובכך יאריכו יותר את ההפוגה ויאפשרו ללחימה לדעוך.

אבל בסופו של דבר ישראל תקבל הבטחה לשקט, ולא הרבה יותר מזה, כשהקהילה הבינלאומית תתמקד בשיקום עזה ואילו דרישת ישראל לפירוזה של הרצועה ופירוק חמאס מנשקו תתמסמס. עדיין חסרה ביוזמה המצרית נקודה שבה יוכלו נתניהו ויעלון להיאחז – או הבטחת חופש פעולה ישראלי נגד המשך טרור מעזה, או התניה של התרת מדיניות הסגר והעברת הכספים לחמאס בהקמת מנגנון הפיקוח בתוך הרצועה על העברת הסחורות והכספים בשילוב בין הרש"פ לגורמים בינלאומיים.

"ההצעה המצרית הנוכחית מבקשת שלא להיכנס לרזולוציות האלה כדי לאפשר לשני הצדדים להכריז קדם כל על הפסקת אש. אם יהיו יותר מדי התניות שכאלה להפסקת אש, חמאס לא ירד מהעץ ואת זה מבינים היטב בקהיר" אומר לנו פקיד ישראלי.

ברשות הפלסטינית, במצרים, בירדן ואפילו בג'יהאד האיסלאמי דוחפים מאד להפסקת אש כשגם סעודיה נמצאת ברקע המגעים. שגריר הרשות הפלסטינית בקהיר, ג'מאל שובכי, אמר אמש: "הפסקת אש קרבה והמגעים שמתנהלים להכריז על הפסקת אש קבועה הם קדחתניים". גם הלילה גורמים פלסטיניים, בהם בכיר הג'יהאד האיסלאמי, זיאד נחאלה, אמרו: "הסכמנו ליוזמה המצרית של הקלות מסויימות במעברים לעזה ודחיית הדיון בנמלי הים והאוויר ובשחרור אסירים פלסטינים רק בחודש שלאחר מכן. הכדור במגרש של ישראל".

אבל כל עוד חמאס לא מצטרף לאמירות הללו וממשיך לנהל לוחמה פסיכולוגית עם ישראל גם בזירה המדינית, יהיה קשה לנתניהו ויעלון להיענות ליוזמה המצרית כפי שהיא וגם היום יימשכו הדיונים מול מצרים כדי לקבע הישג ישראלי בהסכם הפסקת האש.

למרות העדפתם הברורה של נתניהו ויעלון את מסלול ההסדרה במצרים ולו בשל זהות האינטרסים להחלשת חמאס עם המצרים והיכולת של ישראל להשיג הישגים במגעים בקהיר שיביאו לעצירת התעצמות חמאס בטווח הארוך, גם המסלול המקביל של גיבוש הצעת החלטה במועצת הביטחון צובר תאוצה ודיפלומטים ישראלים מנסים להשפיע גם על הנוסח המתגבש של מעצמות המערב במידה שדווקא הצעת החלטה כזאת תנסה לכפות הפסקת אש והיא זו שתביא את כל הפלגים הפלסטיניים וחמאס בתוכם בחזרה לקהיר.

דיפלומטים מערביים באו"ם מסרו הלילה כי ארה"ב לקחה את ההובלה מהמעצמות האירופיות בניסיון לגבש הצעת החלטה שתהיה מקובלת על ישראל וכי המשלחת האמריקנית באו"ם מנהלת מגעים עם המשלחות של בריטניה, צרפת וגרמניה שפתחו ביוזמה ועם המשלחות של מצרים וירדן כדי לגבש נוסח מוסכם ומאוחד. לדבריהם, טיוטה של הנוסח המוצע על ידי האמריקנים הוצגה לאנשיו של ראש הממשלה נתניהו וכי בישראל משתפים פעולה עם היוזמה.


"להוריד את אבו מאזן מהעץ" | צילום: רויטרס

גורמים ישראלים הביעו בשבוע שעבר הסתייגות מהטיוטה האירופית שהוצגה לישראל משום שזו ניסתה לקשור בין הפסקת האש לחידוש המו"מ המדיני בין ישראל לרשות הפלסטינית על בסיס גבולות 1967. בהצעה האמריקנית מבקשת ארה"ב למתן את הקביעות האירופיות אבל עדיין לקשור בין סיום הלחימה בעזה לבין חידוש התהליך המדיני כדי לחזק את הפלסטינים המתונים באש"ף ולא להעניק לחמאס הזדמנות להתחזק ציבורית בעקבות הלחימה בקרב הפלסטינים.

בנקודה הזאת ישראל נוטה להסכים אף שעוד לפני כן ארה"ב תנסה "להוריד את אבו מאזן מהעץ" כדברי גורם ישראלי, של תכניתו לדרוש באו"ם נסיגה חד צדדית של ישראל מיו"ש או לתבוע אותה על פשעי מלחמה בעזה בבית הדין הבינלאומי. משרד החוץ בוושינגטון כבר הביע אמש התנגדות לתכנית הזאת ומסר כי מדובר ב"צעד לא מועיל שאינו מסייע לבניית אמון בין הפלסטינים לישראלים איתם יצטרכו בסופו של דבר לחדש את השיח המדיני".

גורמים מדיניים בישראל תופסים את איומי אבו מאזן כניסיון, כמעט נואש, לקבע מחדש את מעמדו בציבור הפלסטיני בעקבות ההערכה לה זוכה חמאס על עמידתו לכאורה בלחימה מול ישראל. בתוך כך, בקול ישראל נחשף אמש כי הגנרל האמריקני ג'ון אלן, שליח הממשל האמריקני לסוגיות הביטחון במו"מ הישראלי-פלסטיני, הגיע לישראל בחשאי כדי לדון עם בכירים בישראל על האפשרויות לחידוש התהליך המדיני עם הפלסטינים אחרי מבצע 'צוק איתן'.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן