Forbes Israel Logo
Forbes Musk Bezos - Wesley Bedrosian
יריבים בחלל: ג'ף בזוס נגד אילון מאסק | By Wesley Bedrosian

בזוס נגד מאסק: קרב המיליארדרים סביב חוזה הענק עם נאס"א

חברת Blue Origin בבעלות בזוס, שהתחרתה מול SpaceX של מאסק על חוזה חשוב עם סוכנות החלל האמריקאית - הגישה מכתב תלונה רשמי ובו טענה לתחרות לא הוגנת

חברת SpaceX בבעלותו של המיליארדר אילון מאסק זכתה לפני כשבועיים בחוזה של נאס"א בהיקף של 2.9 מיליארד דולר לבניית מערכת שתוכל להנחית בני אדם על הירח. הזכייה עוררה תגובה נזעמת במיוחד מצד היריב – ג'ף בזוס, שבבעלותו חברת Blue Origin, שטען כי נאס"א שינתה את דרישות הסף לקראת חתימת החוזה.

החברה הגישה השבוע מסמך רשמי למשרדים ממשלתיים האחראים על ההסדרים בארה"ב, בו נכתב כי תהליך הבחירה בחברה של מאסק נעשה באופן לקוי. "נאס"א ביצעה הליך רכישה לקוי והזיזה את תנאי הסף לחוזה ברגע האחרון", נכתב במכתב הרשמי מטעם חברתו של בזוס. "החלטתה של סוכנות החלל לצמצם את ההזדמנויות עבור חברות אחרות ואת התחרות ביניהן – פוגעת ומסכנת את היכולת של ארה"ב לחזור לירח", צוין במכתב.

מנכ"ל Blue Origin, בוב סמית', רמז בעבר כי לחברתו לא היה סיכוי אמתי נגד SpaceX, משום שנאס"א לא אפשרה למתחרים לשפר את ההצעה שלהם, שבמקרה של Blue Origin, הייתה כפולה מהמחיר בו נקבו בחברה המתחרה ועמד על 5.99 מיליארד דולר.

"לא קיבלנו הזדמנות ראויה לשנות את ההצעה שלנו, ולכן – מדובר בסיטואציה לא הוגנת מראשיתה, באופן הבסיסי ביותר", הלין סמית', והוסיף כי נאס"א התעלמה במתכוון מקשיים טכניים שעלו מההצעה של SpaceX וכי הסיכונים בתכנית שהציעו להם במסגרת החוזה – גבוהים.

בנאס"א מתנערים מההאשמות

בסוכנות החלל התייחסו להאשמות ומסרו כי הבחירה נעשתה על רקע שיקולים כלכליים. לפני זמן קצר ביקשה סוכנות החלל 3.3 מיליארד דולר מהקונגרס האמריקאי, שיוקדשו לתכנית ארטמיס בשנה הקרובה. בקשתם נדחתה והתקציב שהתקבל עמד על 850 מיליון דולר בלבד.

"השאיפה של סוכנות החלל הייתה לשמר תחרות בריאה סביב החוזה, אך תמונת המצב הכלכלית בשנה הנוכחית והתקציב שניתן לנו לצורך התכנית – לא הותירו לנו ברירה אחרת למעט האופציה שהציעה לנו SpaceX", נכתב במספר המפרט את החלטתה של נאס"א.

אילון מאסק לא נשאר חייב והתייחס לטענות שעלו כלפי זכייתה של SpaceX בעמוד הטוויטר הרשמי שלו, שם לעג לחברה המתחרה על כך שלא הצליחה עדיין לייצר טיל שיוכל לטוס בטיסה מסלולית, בעוד SpaceX שיגרה כבר מעל ל-115 טילים לטיסה מסלולית מסדרת הפאלקון שלהם.

תמונת הכתבה: Forbes Musk Bezos Wesley Bedrosian

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.