בזכות החום: האם שונית האלמוגים באילת תהפוך לאתר מורשת עולמי?

שוניות האלמוגים של אילת, ידועות בשל הדגים האקזוטיים שבהם והפופולריות שלהן בקרב צוללנים. כעת, טוענים מומחי אקולוגיה כי מדובר גם בפלא סביבתי, שלכאורה חסין מתופעת הלבנת האלמוגים (Coral bleaching) שהורסת שוניות רבות אחרות ברחבי העולם.

פרופ' אמציה גנין, מהאוניברסיטה העברית בירושלים, שחקר את השונית העתיקה אומר כי היא בעלת תכונות מיוחדות: "לפני 8000 שנה, המים בכניסה לים האדום היו כבר חמים כמו שהם היום. כל דבר שנכנס מהאוקיאנוס ההודי לים האדום, היה מוכרח לשרוד טמפרטורה גבוהה, כך שהם הסתגלו. מי שלא הסתגל לטמפרטורות הגבוהות לא הצליח לשרוד ומת."

פרופסור גנין | צילום: רויטרס

בשוניות אלמוגים אחרות ברחבי העולם, האלמוגים יכולים לאבד את הצבע שברקמותיהם אם הטמפרטורה הופכת גבוהה מדי, מה שגורם לאלמוג להפוך לבן, ולבסוף למות, אבל לא כאן. גנין וחוקרים נוספים מאוניברסיטת בר אילן, אומרים שהשוניות בים האדום הן מיוחדות ומגיעה להן הגנה.

"היינו רוצים לומר לעולם: הגנו על מפרץ אילת כאתר מורשת עולמי, והגנו על האלמוגים שבו שכן הם עשויים להוות את הפתרון ואת המושיע לבעיית השוניות ברחבי הגלובוס".

אלמוג בריא במפרץ אילת | צילום: רויטרס

חלק מהמדענים מדווחים על היכחדות של שוניות האלמוגים בתוך 100 שנה אם טמפרטורת המים באוקיינוסים תמשיך לעלות. גנין חושב שאילת תשרוד כפול מהזמן, כשהיא מעניקה לאלמוגים חממה סגורה בזמן שמומחים מנסים להפוך את הנזק שכבר נגרם ולבנות מחדש את הסביבה הימית לשגשוג של שוניות האלמוגים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן