אזרחים אוקראינים בתור לסופר | צילום: Shutterstock
אזרחים אוקראינים בתור לסופר | צילום: Shutterstock

בזמן שהמלחמה מאיימת על העסקים שלהם: יזמים אוקראינים נאבקים להציל את עובדיהם

בתוך הכאוס של המלחמה, כשכלכלת אוקראינה קורסת, חלק מהיזמים ובעלי העסקים עדיין נאחזים בחוזקה בחזון שלהם לגבי עתידם הכלכלי. חלקם גם רואים במלחמה הזדמנות לשמש דוגמה כמנהיגים ומצפים לבנייה מחדש. "כרגע, כל העם התאחד נגד אויב אחד"

"יש אמירה פופולרית באוקראינה", אומר אלכס מדובוי, בעלים של שלושה עסקים בעיר חרקוב שסועת המלחמה. "הלילה האוקראיני שקט מאוד אבל בזמן השקט ביותר של הלילה צריך להסתיר את מה שהכי יקר", הוא אומר. עבור מדובוי זה העובדים שלו. הצעיר בן ה-36 אומר שהוא הוציא 340 אלף דולר כדי לפנות כ-85% מהם מהעיר השנייה בגודלה באוקראינה, שכן היא ספגה תקיפה רוסית אכזרית.

מדובוי אומר שהוא לא יודע מה מצבם של המשרדים שהשאיר מאחור של חברת הייעוץ הטכנולוגי לנסיעות שלו, AltexSoft, או של חברת המזון לילדים שלו או מרכזי חינוך לילדים, שהכניסו בסך הכל כ-20 מיליון דולר ב-2021. "עבור העסקים שלנו שהתמקדו בשוק המקומי, אין עסקים כי אין שוק", אומר מדובוי.

יזמים ברחבי אוקראינה כמו מדובוי נלחמו כדי לדאוג לעובדיהם ולהגן על העסקים שלהם על רקע פלישה רוסית רחבת היקף. כואבים מההפסדים שלהם, אך עם תקווה לניצחון, הם ממשיכים לעזור לאזרחים, למשטרה ולצבא האוקראיני על ידי אספקת מצרכים כמו מזון, תרופות, חיתולים ושמיכות.

אנדריי זדסנקו, המייסד של Biosphere Corporation, הפסיק את פעילותם של שלושת המפעלים שלו באוקראינה שמייצרים חיתולים, מגבונים לחים ומצרכים ביתיים אחרים. לדבריו, הוא עדיין משלם לספקים האוקראינים שלו ול-2,500 עובדיו, שרבים מהם, לדבריו, מצאו מקלט מפני המתקפות. "הם סמכו על החברה במשך שנים רבות", הוא אומר.

מוצרי הבסיס עומדים להגמר

זדסנקו, אחד ממאה האוקראינים העשירים ביותר, לפי פורבס אוקראינה, גם הקים חמישה מרכזים שבהם מתנדבי החברה שלו מחלקים מזון וצרכים סניטריים מהמלאי של החברה.

לאחר שייסד את Biosphere Corporation ב-1997 בעיר הולדתו דניפרו שבמרכז אוקראינה, הפך זדסנקו את החברה ליצרנית האוקראינית הגדולה ביותר של מוצרי צריכה לבית וטיפוח אישי, ייצא ל-30 מדינות והכניס כ-250 מיליון דולר ב-2021.

"זה ממש ממש עצוב כי השקענו עשר שנים בלהגיד להם שהמוצרים האוקראינים הם מוצרים טובים, בעלי איכות אמינה ומחיר נגיש, והם מיוצרים באוקראינה", אומר זדסנקו בן ה-52. "השקענו הרבה תשוקה ולב במוצר שלנו". הוא צופה שהמלחמה תגרום לעוני ויחלפו כחמש שנים עד שכלכלת המדינה והתשתיות ייבנות מחדש מהנזקים.

כלכלת אוקראינה קורסת | צילום: Shutterstock

קבוצת פוזי, המפעילה 900 סופרמרקטים וחנויות נוחות ברחבי אוקראינה, נלחמת לשמור על חנויות רבות פתוחות ככל שתוכל. הקבוצה, הכוללת את רשתות הסופרמרקטים לה סילפו ופורה, הכניסה כ-3 מיליארד דולר ב-2020 ומעסיקה 68 אלף עובדים באוקראינה. "אנחנו עובדים יום ולילה תחת הפגזות רוסיות כדי לספק את כל הסחורה הדרושה לאזרחינו", אמר איבן פלצ'בסקי, דובר קבוצת פוזי.

החברה הסבה מחסנים למרכזי סיוע הומניטרי מאולתרים, תוך חלוקת מזון ותרופות. אבל רשימה ארוכה של מצרכים בסיסיים עומדים להגמר, בינהם מים, פסטה, דגנים, שימורים, נייר טואלט וחיתולים.

עבור עסקים קטנים יותר, המלחמה יצרה משבר קיומי

פיטר סוסלנסקי, מנכ"ל חברת ייצור ננו-חלקיקים מחרקוב, NVKF Universal, שלח את אשתו וילדיו למקום מבטחים בדובאי בזמן שהוא נמלט להרי הקרפטים. הטכנולוג הראשי שלו, וולודימיר קולצוב, בן ה-70, לכוד בכפר מוקף בטנקים רוסיים. בשלב זה, סוסלנסקי מטיל ספק בכך שהעסק שלו ישרוד.

"זה ייאוש מוחלט. משהו שהשקענו שנים מחיינו בבנייתו פשוטנעלם תוך ימים", אומר סוסלנסקי בן ה-39, שהחברה שלו מייצרת ננו-חלקיקים מוגנים בפטנט של כסף, נחושת וביסמוט שרק תריסר חברות אחרות בעולם יכולות לייצר. רק לאחרונה הוא השיק פלטפורמת מכירות בינלאומיות לאחר למעלה משני עשורים של פיתוח. עובדיו עזבו את חרקוב לאחר שהעיר הותקפה. "לא יכולנו לשלוח אפילו מוצרים שכבר ייצרנו".

בדרום מערב קייב, ולאד באזרוב יושב בחדרו בבית משפחתו כשהווילונות מוגפים, כאשר פגיעות טילים רוסיים מרעידות את העיר. עבור היזם הצעיר, המלחמה חנקה עסק שרק מתחיל לנסוק.

הסטארט-אפ של בן ה-24, LoveYouHome, הכניס בשנה שעברה כ-300 אלף דולר ממכירות של שמיכות, סדינים וכלי בישול, ש-90% מהם, הוא אומר, ייצר עם כוח אדם של 250 פועלים במפעל המושכר בחארקוב. לדבריו, אין לו מושג על מצבה הנוכחי.

בזארוב אומר שאוקראינה הייתה מקום טוב להקים בו עסק לייצור ויצוא בגלל הסכם סחר חופשי עם מדינות אירופה כולל בריטניה, גרמניה, ספרד, פולין, צרפת, איטליה, שוודיה, הולנד וצ'כיה. "והתשתית די טובה. אני מתכוון לכבישים, מסילות ברזל ושדות תעופה", הוא אומר. הוא עוצר ומתקן את עצמו. "טוב, פעם זה היה".

בעוד חבריו הרימו נשק כדי להצטרף לכוח ההגנה הטריטוריאלי המתנדב, בזארוב אומר שהוא רצה לעזור להגן על ארצו ב"דרכים לא קטלניות". הוא תרם כ-100 משמיכות הצמר שלו לצבא האוקראיני, כמו גם סכומי כסף גדולים.

בתוך הכאוס של המלחמה, חלק מהיזמים אומרים שהם נאחזים בחוזקה בחזון שלהם לגבי עתיד העסק שלהם. זדסנקו רואה במלחמה הזדמנות לשמש דוגמה כמנהיג ומצפה לבנייה מחדש. עבור מדובוי, המלחמה היא סיבה נוספת להכפיל את AltexSoft כחברת ייעוץ IT אגנוסטית למיקום.

"כולנו לחוצים ועייפים בגלל הפצצות וסירנות בלילה. יחד עם זאת, אני יכול לראות אנשים מרגישים מאוד מאוחדים. כרגע, כל העם התאחד נגד אויב אחד גדול", אומר בזארוב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן