בטוחים באמריקה: היזמים האמריקאים מלאי ביטחון עצמי, יזמי המזרח התיכון ממש לא

אחת התכונות החשובות ביותר עבור כל יזם היא הביטחון העצמי והאמונה כי דווקא העסק שלו מביא עמו בשורה של ממש – ויתרון עסקי על פני המתחרים השונים בשוק. אך אותו ביטחון עצמי מושפע ממגוון רחב מאוד של גורמים – וכעת מסתבר, על פי סקר ענק שערך מגזין פורבס, כי גם המיקום הגיאוגרפי משפיע לא מעט על מידת הביטחון של היזמים השונים.

בסקר הענק שערך המגזין האמריקאי נשאלו אלפי יזמים מכל רחבי העולם האם הם חשים כי לעסק שהם מקימים בימים אלה יש יתרון של ממש על המתחרים האחרים בשוק. בנוסף, הם נשאלו האם למדינתם (או למדינה בה הם עובדים כיום, אם הם היגרו ממדינת מולדתם) יש יתרון של ממש על פני יתר מדינות העולם. התוצאות, גם אם לא יכו אתכם בתדהמה, עשויות ללמד אותנו דבר או שניים על יחסי הכוח בעולם, על הבדלי התרבויות השונות, וגם על תחושת הביטחון של יזמים ברחבי העולם – החל במצרים וכלה בניו יורק.

צילום: thinkstockphotos

במקום הראשון במידת הביטחון שהפגינו הנשאלים תפסה, באופן לא מאוד מפתיע, ארה"ב. לא פחות מ-72% מהנשאלים הפגינו ביטחון מלא בכך שהעסק שלהם מחזיק ביתרון עסקי משמעותי על פני מתחריו בשוק. ואם זה לא מספיק, 76% מהם העידו כי הם בטוחים שעצם העובדה שהם פועלים מתוך שטח ארה"ב מהווה יתרון גדול גם כן, אשר יסייע להם בעתיד בהמשך פעילות העסק.

את המקום השני בדירוג תפסו היזמים מיבשת אסיה. 68% מהם הפגינו ביטחון עצמי גבוה ביתרון העסקי של החברה אשר הם מקימים, ו-66% תופסים את כלכלת המדינה כיתרון משמעותי בניסיון ההתפתחות שלהם.

את המקום האחרון בדירוג תופסים היזמים מהמזרח התיכון (ישראל לא דורגה בנפרד בסקר הנוכחי). רק 4% מהיזמים במדינות אלו האמינו כי יש בידיהם יתרון עסקי של ממש על המתחרות, ו-18% ראו במדינתם יתרון עסקי. מספר גבוה הרבה יותר של יזמים העידו כי המדינה בה הם פועלים מהווה חיסרון עבור העסק אשר הם מקימים.

אחת הסוגיות המעניינות היא תחום היזמות ביבשת אירופה, כשהיזמים האירופאים מדורגים במרכז הדירוג הנוכחי. אך מה שמעניין במיוחד באשר ליזמים האירופאים אינו המקום בו הם דורגו, אלא הפער האדיר שבין מידת הביטחון שהפגינו ביחס לעצמם – לבין זו שהפגינו ביחס למדינתם. 59% מהנשאלים הפגינו ביטחון עצמי גבוה ביחס ליתרון העסקי אשר הם מחזיקים (נתון אשר קרוב בהרבה לראש הדירוג מאשר לחלקו התחתון). לעומת זאת, 35% בלבד הפגינו ביטחון בכל הנוגע למדינה בה הם פועלים (הרחק מאחורי היזמים האמריקאים והאסיאתיים).

אז מה ניתן ללמוד מהסקר הענק והמסקרן? בכל הקשור למצב הכלכלות השונות ברחבי העולם, לא מפתיע כלל לגלות כי היזמים האמריקאים מרגישים בטוחים במיוחד כשהם מוקפים בכלכלה החזקה (גם אם לא הגדולה ביותר) בעולם. עדותם של היזמים האסיאתיים מהווה חיזוק נוסף למעמדן המתחזק של כלכלות היבשת, והדבר בולט במיוחד ביחס למצבן של הכלכלות האירופאיות, אשר מצבן הקשה מחלחל ומשפיע גם על תחושות היזמים.

לא חסר להם ביטחון. מייסד רשת פייסבוק מארק צוקרברג | מתוך ויקיפדיה 

מעבר לכך, את הביטחון העצמי הרב אשר הפגינו היזמים האמריקאים ניתן להסביר פשוט מאוד בעובדה שמדובר במוסכמה חברתית מקובלת, שכן בארה"ב ביטחון עצמי רב נחשב לתכונה חזקה ומוערכת. הביטחון העצמי הרב של היזמים הסינים מעורר מעט הפתעה בהקשר הזה, ומצביע, כנראה, דווקא על הפיכתם של יזמי היבשת ל"מערביים" יותר ודומים יותר למקביליהם האמריקאים. עמיתיהם מיבשת אירופה, מנגד, שומרים על צניעות יחסית – בין אם מדובר במוסכמה חברתית (אשר אינה מעריצה את הביטחון העצמי הרב כבארה"ב) ובין אם מדובר, פשוט מאוד, עם מציאות עגומה בה יזמי היבשת אכן סובלים מחוסר ביתרון על פני מקביליהם בשוק.

מסקרן מאוד היה לגלות היכן היו ממוקמים היזמים הישראלים, אם רק היו זוכים להתייחסות נפרדת בסקר הענק. ישראל אמנם משויכת מבחינה גיאוגרפית למזרח התיכון, אך קשה להאמין כי הנתונים אשר היו עולים מסקירת היזמים הישראלים היו דומים במשהו לאלו של מדינות האזור. גם יבשת אירופה לא נראית כ"קורת גג" רלוונטית, ולפחות על פי תחושת בטן – נראה כי גם בימי מתיחות מדינית גוברת, האווירה התרבותית-עסקית בארה"ב הייתה הקרובה ביותר לתאר גם את המשק הישראלי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן