ביהמ"ש העליון מעכב את כניסת אולמרט ומורשעי הולילנד לכלא

בית המשפט העליון, בראשות השופט נעם סולברג, החליט הבוקר (ב') לעכב את ביצוע עונשם של שמונה מהמורשעים בפרשת הולילנד, ובהם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, עד לתוצאות הערעורים שהגישו על הרשעותיהם. המורשעים בפרשה היו אמורים להתחיל לרצות את עונשם באחד בספטמבר. אולמרט נשלח לשש שנות מאסר בפועל.

היום, בהחלטתו, קבע השופט סולברג: "הערעורים אינם ערעורי-סרק. גם אם על פני הדברים נראים עיקרי הכרעת הדין של בית המשפט המחוזי מבוססים, וגם אם הערכה סבירה לעת הזאת היא כי המערערים, רובם ככולם, אכן ירצו בסופו של דבר עונשי מאסר לתקופות משמעותיות, הרי שישנן בפי המערערים כמה טענות – כלליות ופרטניות – הראויות להישמע". בין הטענות שמציג סולברג בהחלטתו – הבעייתיות בעדותו של עד המדינה שמואל דכנר.

סולברג קבע את הדיון בערעורים בעוד כשלושה חודשים, והוסיף: "לא צפוי שתקופת עיכוב ביצוע עונשי המאסר תהיה ארוכה יתר על המידה". הוא גם החליט כי למרות דחיית עונש המאסר, חלק מהמורשעים עדיין יצטרכו לשלם את הקנס הכספי שנגזר עליהם.

צילום: מרק ישראל סלם

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר, טענה עו״ד נוית נגב, המייצגת את אולמרט, כי "האינטרס (הציבורי) כולל לא רק את האינטרס בריצוי מהיר של עונש מאסר שהוטל, אלא מוצב הצורך להימנע מפגיעה – אם יתברר בדיעבד כי מאסרו של מרשי היה בלתי מוצדק".

ביחס לתשובת המדינה על עיכוב ביצוע העונש וסיכויי הערעור, אמרה עו״ד נגב: "אנחנו סבורים שיש כאן איזה ניסיון של התביעה לרפא את הפגם המרכזי שלו אנו טוענים בהכרעת הדין של בית המשפט קמא, על ידי כביכול התעלמות מעדות עד המדינה (שמואל דכנר ז"ל, א"ז). לטעמנו, ישנה סתירה מהותית בהכרעת הדין בהקשר זה. מצד אחד, הקביעה שעדות עד המדינה לא תשמש לבנה בחומת ההרשעה, אל מול התבססות – הלכה למעשה – על עדותו של עד המדינה". סולברג, כאמור, קבע הבוקר כי קיימת בעייה בעדותו של דכנר.

עו״ד יאיר גולן, שמייצג את ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי, הנאבק במחלת הסרטן, הגדיר את התנהלות התביעה כ"אי הבנה שיכולה להביא לתוצאות נוראיות. הם מדברים על כך שמרשי חולה בסרטן, ויכול להיות שבשב"ס יש חולים סרטניים. אבל ללופליאנסקי אין בכלל מערכת חיסונית, ואלה (בתי הכלא, א"ז) מקומות המועדים לזיהומים. הסיכוי להיפגע עולה דווקא במצב של כשל חיסוני, נוכח היחשפות למחלות. מדובר בדיני נפשות".

הולילנד – תזכורת

ב-31 במרץ ניתנה הכרעת הדין, שסיכמה משפט שהתנהל במשך כשנתיים, ביותר מ-10 ישיבות. בהכרעת הדין הרשיע שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן, עשרה מתוך 13 הנאשמים בפרשה, ובראשם, אולמרט, שהורשע בעבירת שוחד בסך חצי מיליון שקל בפרשת הולילנד, שהועברו על ידי שמואל דכנר ז״ל, עד המדינה בפרשה, לידי אחיו של אולמרט, יוסי.

בנוסף הורשע אולמרט בקבלת 60 אלף ש״ח, גם הם לא הגיעו לידיו של אולמרט, אלא למקורבו, עו״ד אורי מסר, במסגרת פרשת הזרע. אולמרט זוכה מחמת הספק משני אישומי שוחד אחרים, על כך שביקש מדכנר לסייע כספית למהנדס העיר ירושלים אורי שטרית ובכך שראש לשכתו שולה זקן ביקשה מדכנר לממן סקר. השופט דחה לחלוטין את גרסתו של אולמרט וקבע כי ראש הממשלה לשעבר שיקר לבית המשפט.

שולה זקן,שהייתה ראש לשכתו של אהוד אולמרט, חתמה על הסדר טיעון עם הפרקליטות ונדונה במסגרת הסדר הטיעון ל- 11 חודשי מאסר. היא החלה לרצותם בכלא נווה תרצה ב- 15 ביולי השנה, וצפויה, בניכוי שליש, להשתחרר עוד לפני ערב פסח הקרוב. ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, הורשע בקבלת שוחד בגין התרומות בסך יותר מ-2 מיליון ש"ח, שקיבל מבעלי הולילנד הלל צ'רני ומדכנר לארגון "יד שרה", ולמטרות נוספות, וזוכה מחמת הספק מקבלת 120,000 ש״ח. הוא נדון לשש שנות מאסר בפועל ושנה על תנאי.

אביגדור קלנר, ממקימי חברת "הולילנד פארק", הורשע בהלבנת הון ובמתן שוחד בגין העברת כספים לדכנר למטרת תשלומי שוחד, וזוכה מחלק מעבירות השוחד מחמת הספק. הוא נדון לשלוש שנות מאסר. צ'רני, ששכר את שירותיו של דכנר לקדם את הפרויקט, הורשע בעבירות של שוחד והעברת כספים לדכנר, למטרת שוחד, בהיקף של מיליוני שקלים. צ׳רני נדון לשלוש וחצי שנות מאסר.

מאיר רבין, ששימש יד ימינו של דכנר, הורשע בהלבנת הון ובמתן שוחד בסך 1,200,000 ש״ח. רבין נדון לחמש שנות מאסר בפועל. אורי שטרית, מהנדס העיר ירושלים לשעבר, הורשע בקבלת שוחד של למעלה מ-700 אלף שקל ובהלבנת הון. שטרית נדון לשבע שנות מאסר בפועל. דני דנקנר הורשע במתן שוחד, ברישום כוזב במסמכי תאגיד ובהלבנת הון.דנקנר נשלח לשלוש שנות מאסר בפועל.

אליעזר שמחיוף, שימש כסגן ראש עיריית ירושלים, הורשע בקבלת שוחד בסך 165 אלף ש"ח, וזוכה מחמת הספק מקבלת שוחד בסך 130,000. שמחיוף נדון לשלוש וחצי שנות מאסר. אברהם פיינר, חבר מועצת עיריית ירושלים לשעבר, הורשע בקבלת שוחד של 680 אלף ש"ח. בשל מצבו הבריאותי הקשה הוא נדון לשש שנת עבודות שירות. השופט ציין בגזר הדין כי אלמלא מצבו הרפואי, היה גוזר עליו חמש שנות מאסר בפועל. פיינר וזקן הם היחידים שלא ערערו על ההחלטה בעניינם.

לכתבה במעריב השבוע

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן