בין בריטניה להודו: כך מנסה סטארט-אפ בריטי למגר את השמנת היתר במערב – ואת הרעב במזרח

רעיונות עסקיים, שמציעים פתרונות חדשים, יכולים לטפל בבעיות גדולות. זהו הבסיס של סטארט-אפ מקורי, שנחנך לאחרונה בלונדון.

העסק מנסה לפתור שתי בעיות גדולות במקביל: לעזור במניעת השמנת היתר באנגליה, אשר הופכת לרווחת יותר ויותר ולסייע לסיים את הרעב ותעסוקת הילדים בהודו. הכירו את היזמית ליסה סוהאנפאל, והסטארט-אפ הראשון שלה, מיני נום נומס.

ליסה הייתה מודעת כבר זמן רב לכך שהודו היא ביתם של מחצית מאזרחי העולם הלוקים בתת תזונה, עם 360 מיליון הודים שחיים מתחת לקו העוני. היא גם יודעת שבאנגליה ישנה מגפת השמנת יתר בקרב ילדים, כאשר אחד מכל שלושה ילדים סובל מעודף משקל.

הפיתרון של סוהאנפאל הוא מיני נום נומס. העסק מוכר ארוחות מוכנות עבור ילדים בריטים, ללא תוספת מלח, סוכר או חומרים משמרים. אחוזים מרווחיו משמשים לאחר מכן, עבור מתן ארוחות לבית ספר שלם של 200 ילדים בניו דלהי, דרך קרן אסקהאיה פאטרה, שדואגת לארגון מסגרות של ארוחות צהריים בבתי ספר בהודו משנת 2000.

"כהורים עסוקים לשלושה ילדים מתחת לגיל ארבע, גילינו שקשה להכין בעצמינו ארוחות ערב בריאות במהירות", אומרת סוהאנפאל. "נשארתי ערה עד מאוחר כדי להכין ערימות של קארי, אז התחלתי לחפש אלטרנטיבה של אוכל מוכן, אבל לא היה שום דבר בשוק. לכן הקמנו את מיני נום נומס; כדי להגדיר מחדש את הקטגוריה על ידי הכנסת דור חדש של ארוחות מוכנות".
העסק הושק ב-2014, עם תמיכה והלוואה של 77 אלף דולר מוירג'ין סטארט-אפ. כבר מתחילתו צברה החברה בסיס מעריצים נאמן, וקמעונאיים מסוימים מצאו כי קשה להתעלם ממנו. מיולי 2015, הארוחות יימכרו ברשתות גדולות ברחבי אנגליה, בהן אוקאדו, סלפרידג'ס ובמועדוני הבריאות וירג'ין אקטיב.

מיני נום נומס מושך תשומת לב ופופולריות לא רק בגלל המוצר. ההצלחה הגיעה בשל הערכים החברתיים שהעסק מקדם. "הכרתי את נשיא קרן אסקהאיה פאטרה באירוע בלונדון, והוא נתן לי השראה במשימת הצדקה של האכלת מיליוני ילדי בתי-ספר בכל יום, עד שנת 2020", אומרת סוהאנפאל. "נתינת החסות לבית הספר בהודו וקניית הארוחות עבור הילדים, מקדמת את נוכחות הילדים בו; בדרך-כלל הארוחה כוללת רוטי (סוג של לחם הודי), דאל וקארי ירקות. משמעות הארוחה הזו, היא שילדים לא צריכים ללכת ולהרוויח כסף כדי לשלם עבור האוכל שלהם, במקום להגיע לבית הספר. כאשר הם נמצאים בבית-הספר זמן רב יותר, התוצאה היא שהם יקבלו עבודות טובות יותר כשיעזבו, ובתקווה גם ישתמשו בחינוך שקיבלו למגר את העוני. רמת הנשירה השנתית ירדה מ-60% ל-8%", היא אומרת.

"מיני נום נומס שואף לחנך ילדים בבריטניה לגבי המציאות של רעב במדינות רבות, ואף להראות להם שהם יכולים לבצע שינוי. החברה מבקשת לחנך ולערב ילדים בערכי הנדיבות של המותג, דרך מארז של מציאות וסיפורים".

הילדים הבריטים נהנים מארוחות מזינות, ולומדים על הרעב בעולם | צילום: thinkstock

אז מהי העצה של סוהאנפאל לגבי תוספת מרכיב חברתי לעסק?
"אתה חייב להאמין לערך שלו. זה לא משהו שאתה יכול פשוט להוסיף. ההצעה של העסק שלנו תואמת לאידיאלים של קרן אסקהיה פאטרה ולכן זה עובד.צריך לחשוב מה הנושא שהעסק שלך מתמודד עמו ואיך אתה יכול לקשר זאת ללקוחות שלך בדרך משמעותית".

מתי היית בטוחה שהרעיון שלך יכול לעבוד? "זכינו בשלושה פרסים – העסק והמותג החדשים הטובים ביותר, רעיון המזון החדש הטוב ביותר ומזון הילדים החדש הטוב ביותר, במסגרת בפרסי חדשנות המזון העולמית באירוע המזון והמשקאות הבינלאומי שנערך ב-22 במרץ השנה. הזכיות האלו שמו את מיני נום נומס על המפה הגלובלית, ומאז הוצפנו בבקשות להרשמה בכל רחבי העולם".

איך הצלחת לקבוע פגישות עם סופרמרקטים? "זה היה שילוב של כמה דברים; לגשת אליהם בירידי מסחר, פגישות באירועים, לפגוש את מתאמי הפגישות באירוע המזון והמשקאות והזמנות בסלולר או באימייל".

"בצד השני של העולם, נתנו חסות ליותר מ-70 אלף ארוחות בבית-ספר שלם בהודו. שמרנו כ-271 ילדים הרחק מהרחובות, והם רוכשים חינוך בבית-הספר, דבר שהופך אותי לגאה מאוד".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן