בין השורות: לא תאמינו מה מסתתר בטעויות הקלדה תמימות

טעויות בהקלדה הם דבר דיי נפוץ בעולם המסרים המיידים והמיילים, אך אם אתם אחד מהבנקים הגדולים בעולם, הודעות כמו "אני לא רוצה שמתחרים אחרים בשק ידעו" או "מקווה שעדא נשים יחשבו ככה ונוכל להתאגד מולם" עלולות להוביל אתכם לקנסות של מיליארדים ואפילו להאשמות פליליות.

מאז המשבר הכלכלי, רגולטורים החלו לתפוס את המשמעות של אלפי ההודעות הנשלחות בשירותי המסרים המיידים, או המיילים בין סוחרים בשוק. הם הבינו כי בעזרת אמצעים אלו מתגבשות קבוצות המנסות להשפיע ולהפעיל מניפולציות על הסחר במטבע החוץ, ומדדי הריביות בשווקים. ג'יי פי מורגן, סיטיגרופ, יו.בי.אס, וברקליס – כולם נמצאו אשמים בעבירות מהסוג הזה, וכמעט כל בנק גדול בארה"ב כבר קיבל קנסות מופרזים על סך 100 מיליון דולר על עבירות אלו. היום, לגלות קונספירציות ומאמצים להתאגדות כזו, לפני רשויות החוק, זה חלק משמעותי וחשוב אותו יש לקחת בחשבון בניהול הסיכונים של החברות הפועלות במשק.

למרבה ההפתעה, אחד הפתרונות היעילים לסוגיה זו מגיע בכלל ממחשב בן 17 שנה, הנמצא במשרדי חברת Digital Reasoning. הוא נחשב לחלוץ בתחום הבינה המלאכותית, ומציע שירותי מעקב אחר תקשורת בין אנשים. משתמשות בו חברות כמו נאסד"ק, גולדמן זאקס, יו.בי.אס, ואפילו שירותי הביון האמריקאי. בעזרתו הם עוקבים ומנטרים קבוצות טרוריסטיות, וסחר בבני אדם ברשת.

בצהרי יום שישי במשרדי החברה אפשר לשמוע בין שיחות העובדים דיבורים על תוכניות לסוף השבוע כמו פעילויות קהילתיות בכנסייה, וקונצרט לזכר דיוויד בואי. אפשר לראות כי מייסד החברה, טים אסטס, יליד טנסי בן 37, מוביל את הטון. לבוש בקרדיגן אפור ורשמי וג'ינס כחול כהה, הוא הולך אל עבר הלוח במשרד ומתחיל לכתוב משפט בטוש מחיק סגול, ולאחר מכן מתחיל לסמן מילות מפתח במשפט ואת המרחק ביניהם בעזרת מספרים בינאריים.

המשמעות שמאחורי המילים

"בכל הקשור לשפה, משמעות הקונטקסט היא בלתי ניתנת להפרדה מהאופן בו משתמשים בה", אומר אסטס לקהל עובדיו "משמעותה של מילה מונעת מהציפייה הנוצרת על ידי ההקשר סביבה לאורך זמן", כאשר הבין זאת בשנות ה-2000 המוקדמות, התחיל אסטס ביצירת סט אלגוריתמים המעוגנים בפטנט, המסוגלים לקרוא ולהבין את המשמעות שבני האדם מקודדים במשפטים תוך התייחסות לשימוש במילים שנבחרו.

המחשב מסוגל לקרוא כבר 10 שפות, ולחבר החל מאנשים, מקומות ודברים ועד לביטויים מקבילים ולהבין הקשרים הנובעים מהטקסט. עבור כל תעשייה האלגוריתם עובר הכשרה מיוחדת, לדוגמה עבור הבנקים, הוא מוכוון לשים לב למילים ספציפיות הקשורות לתחום.

אז מהי המילה האחרונה בשיח הדיגיטלי בוול סטריט? שחצנות. "הסוחרים לרוב מנסים להיות חשאיים ולדבר בקודים, אבל לא מצליחים לעמוד בפיתוי ונופלים בהאדרה ושבחים עצמיים לאחר ביצוע של עסקה מוצלחת" אומרת ולרי בנהארט-טרנר, ראש דסק פתרונות מעקב וסיכונים בנאסד"ק, אשר נמצאת בתהליך הטמעה של שירותי בינה מלאכותית במערכות מעקב המסחר שלהם. "לפי מה שאנחנו רואים, לאלגוריתם של Digital Reasoning יש כישורי פיענוח והבנה של השפה ברמה הכי גבוהה ומקצועית שיש." היא מוסיפה. נאסד"ק אינה בדיוק הגוף הכי ניטרלי בהקשר הזה שכן השקיעה בסבב גיוס ההון האחרון של החברה במאי 2016, בו גויסו סך הכל כ-40 מיליון דולר, ושווי החברה הוערך כביותר מ-200 מיליון דולר. אסטס הוא עדיין בעל רוב מניות החברה.

להתעשר או לאתר הונאות לא היו בראש מעייניו של אסטס כאשר החל לראשונה לפתח את טכנולוגיית הבינה מלאכותית שלו. הוא היה בסך הכל סטודנט לתואר ראשון להנדסה (שבהמשך עבר לפילוסופיה) באוניברסיטת וירג'יניה, ובזמנו הפנוי השתתף במועדון זמר ובמקהלת גוספל של הכנסייה המקומית. בהתחשב בתחומי העניין האקלקטיים שלו, אסטס חשב שזה יהיה מועיל ליצור מערכת מקוונת שתמליץ על אירועים מרחבי הקמפוס לסטודנטים, לפי קבוצות החברתיות אליהם הוא שייך ופעילויות שכבר הלך אליהם, התאגדות הסטודנטים דחתה בקשתו לקבלת מימון לרעיון זה. טים לא התייאש וגילה את תשוקתו האינטלקטואלית: שימוש במתמטיקה כדי לגלות משמעות וקשרים בשפה. "מדובר בחיפוש אלגוריתם שיכול לערער את הסדר הקיים", אומר אסטס, ומוסיף כי יש לו "הטיה פילוסופית ותיאולוגית חזקה", שהעולם מתוכנן לפי סדר מסוים, גם אם אנחנו לא תמיד רואים אותו.

אסטס: "מדובר בחיפוש אלגוריתם שיכול לערער את הסדר הקיים" | צילום מסך מיוטיוב

בשנת 2000, לקראת סיום הלימודים, אסטס השיק את Digital Reasoning יחד עם קנת אלזינגה, כיום יו"ר מחלקת הכלכלה של אוניברסיטת וירג'יניה, כספונסר הגדול ביותר שלו. היה להם פחות ממיליון דולר לסטארט-אפ, וטים, חשב כי הוא צריך לגייס לקוח בעל תקציב עתק כדי שיוכל לפתח לו מערכות עבודה. הוא החל בשיחות עם המודיעין של צבא ארה"ב זמן קצר לפני פיגועי ה-11 בספטמבר, ובאמצע שנות ה-2000 בנה מערכת הנקראת "אינטרספטור" המאפשרת לאנליסטים לחפש מסרים מיידים המקשרים לטרור.

אך עדיין, אסטס גילה בדרך הקשה כי להסתמך על חוזים ממשלתיים בלבד כ-100% מהכנסות זוהי טעות מרה, כאשר ב-2008 החברה עמדה לקראת פשיטת רגל כאשר החוזה הממשלתי פדרלי שסיפק את עיקר ההכנסות פג, והוביל לפער של חצי שנה בתשלומים עבור 15 מעובדי החברה. אסטס נאלץ לקחת משכנתא שנייה על ביתו כדי לכסות את פרמיות הביטוח של עובדיו, אשר כמה מהם אף עבדו במשך חודשים ללא משכורת קבועה. התמדתם השתלמה בהמשך והם קיבלו בונוסים ומשכורות גבוהות, כאשר בשנת 2009 הכנסות החברה עלו על 5 מיליון דולר, לעומת 1.5 מיליון דולר ב-2008. בנוסף שנתיים לאחר מכן, ב-2010, קרן הון הסיכון של ה-CIA השקיעו בחברה – אך אסטס אינו חושף את סכום ההשקעה.

כעת משהחברה הצליחה להתייצב, אסטס פונה לשוק הבא: שירותים פיננסיים. "יש מסורת ארוכת שנים אצל הבנקים לאמץ טכנולוגיות מקהילת המודיעין" הוא אומר.

בהיעדר אישורים מוול סטריט או קשרים מתאימים, אסטס ניסה להתקבל ב-2012 למעבדת חדשנות הפינטק של ניו יורק, המחברת בין סטארט-אפים מבטיחים לכוחות הכלכליים של העיר. באמצעות המעבדה הוא הצליח להתקין את התוכנה שלו ביו.בי.אס, גולדמן זאקס, וקרדיט סוויס, ומאוחר יותר שתיים מהן השקיעו 24 מיליון דולר ב-Digital Reasoning, מה שבעצם היה סבב השקעות הגדול הראשון, לאחר 14 שנות פעילות. המימון המאוחר היה חלק מאסטרטגיית החברה, כך אומר אסטס. "אנחנו עובדים על פיתרון לבעיה קשה ומורכבת. כאשר מגייסים כסף בשלב מוקדם אתה פותר רק חלק מהבעיה ומגייס רק חלק מהשווי, אך המשקיעים כבר פתחו שעון ומצפים לראות תוצאות מיידיות".

לאחר שהשתלט על תחום מעקב המסחר, אסטס מגביר את הקצב ומתרחב אל תחומים פיננסים נוספים – כמו למשל חוקי הלבנת הון, איומים מתוך המערכת ומלקוחות. בשנת 2015 החברה התרחבה לתחום חדש נוסף, ונכנסה אל בית חולים בנאשוויל – בו נעשה שימוש באלגוריתם בסריקת תיקים רפואיים של חולים והערות רופאים, במטרה לסייע באבחון ולשפר קבלת החלטות קליניות.

מבט אל העתיד

למרות רצונו של אסטס לבלות יותר זמן עם בנו בן השנה, הוא נמצא לרוב במשרדי Digital Reasoning, ובתור נשיא החברה הוא מתמקד בשמירה על רף גבוה של חידושים וטכנולוגיה. "אנחנו ללא ספק מובילים בתחום המעקב" הוא אומר. "השאיפה שלנו היא להפוך לחברת הבינה המלאכותית הטובה ביותר להבנת האנושות".

החברה שואפת להפוך לחברת הבינה המלאכותית הטובה בעולם | צילום: Fotolia

בנתיים, אסטס לא שכח את אחת משאיפותיו המקוריות – להתמקד בעשייה ולא בעשיית כסף. החברה עובדת עם ת'ורן, המיזם של אשטון קוצ'ר שמטרתו להיאבק בסחר בבני האדם, באמצעות פיתוח Spotlight, תוכנה המפצלת מודעות ותצלומים מקוונים כדי לזהות סוחרים וקורבנות. לכ-4,000 קציני אכיפה ברחבי ארה"ב יש גישה למערכת. ג'ורני קורדואה, מנכ"לית חברת ת'ורן אומרת כי ב-12 החודשים האחרונים התוכנה סייעה בזיהוי 6,000 קורבנות סחר מתוכם 2,000 ילדים – וכעת היא מתרחבת לקנדה ואירופה.

"אנחנו לגמרי ארגון א-פוליטי", אומר אסטס, "הנושא החברתי שמעסיק אותנו הוא ללכת ולהציל ילדות ונערות קטינות מעולם הסחר בבני אדם, כולנו יכולים להסכים על זה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן