בין 26 האסירים שישוחררו השבוע: 17 שהורשעו ברצח ישראלים

רשימת 26 המחבלים שישוחררו בימים הקרובים כחלק מחידוש המשא ומתן המדיני עם הפלסטינים פורסמה בשעות הלילה (בין ראשון לשני), והיא כוללת 17 אסירים שהורשעו ברצח ישראלים. הרשימה הורכבה על רקע מחאת משפחות הקורבנות, להן יש 48 שעות כדי לעתור לבג"ץ בניסיון למנוע את שחרור המחבלים.

בין-המחבלים שישוחררו נמצא גם אבו-מוסא סאלם עלי עטיה, הרוצח של ניצול השואה אייזיק רוטנברג בשנת 1994, וכן טאלב מחמד איימן אבו-סיתה ואחמד סעיד עלאדין אבו-סתה, שני המחבלים שרצחו את דוד דדי וחיים ויצמן בדצמבר 1993.

רוצחים נוספים הנמנים על המשתחררים הם צולחה בד אלמג'יד מחמד מחמד, שרצח בדיקות סכין את ברוך הייזלר, נער שישב בסמוך לו באוטובוס. אלמג'יד ניסה לרצוח שלוש נערות נוספות אך לא הצליח.

עוד ישוחררו: ברבך פאיז רגב מדחת שרצח בדקירות סכין את מעבידו משה בקר. ג'נדיה יוסף רדואן נהאד וחמדיה מחמוד עווד מוחמד שרצחו בדקירות סכין את הקבלן זלמן שליין. מקלד מחמוד זאיד סאלח שדקר למוות את מעבידו היהודי יהושע דוייטש.

נעניש נאף עבדל ג'אפר סמיר שרצח ברגימת אבנים את החייל בנימין מיסנר בשכם. נשבת גאבר יוסף מחמוד שלקח חלק בלינץ שבוצע נגד החייל אמנון פומרנץ ברצועת עזה, כאשר הרוצחים שפכו דלק על רכבו של החייל והציתו את הרכב כשהחייל בתוכו.

בהודעה שפורסמה עם שחרור רשימת האסירים נכתב: "ממשלת ישראל החליטה לפתוח במשא ומתן מדיני בין ישראל לפלסטינים והסמיכה צוות שרים בראשות ראש הממשלה ובהשתתפות שר הבטחון, שרת המשפטים, השר לבטחון פנים ושר המדע הטכנולוגיה והחלל לנקוט באמצעים הדרושים לשחרורם של 104 אסירים במסגרת המו"מ. צוות השרים החליט להמליץ על שחרורם של 26 אסירים".

"החלטת הצוות התקבלה לאחר שנציגי הרשויות שיש להן נגיעה בדבר (שירות הבטחון הכללי, שרות בתי הסוהר, הפרקליטות הצבאית, משרד המשפטים) בחנו את התאמתם של האסירים לשחרור. יצויין כי ההחלטה בדבר שחרורם של האסירים כפופה לשיקול דעת הגורמים המוסמכים ולהחלטה בהשגות שיוגשו".


משפחות שכולות מפגינות נגד שחרור המחבלים | צילום: רויטרס

נשיא המדינה שמעון פרס יחתום על חלק מהחנינות למחבלים, ובארגון "אלמגור" של משפחות נפגעי הטרור זועמים. "הוא היה צריך להוביל ולהסביר לאומה, לאמריקאים ולפלסטינאים שיש דברים שאומה לא עושה, היא לא משחררת את רוצחי בני עמה", אמר לגלי צה"ל ראש הארגון, מאיר אינדור.

גילה מולכו, אחותו של עורך הדין איאן פיינברג שנרצח בעזה ב-1993, אמרה לתחנת הרדיו הצבאית: "קמתי בבוקר וראיתי שאחי שם והצטערתי שזה מה שייזכר – שהוא מחווה ושחייו שווים מחווה. שאף אחד לא יטעה, זה לא שחרור אסירים פוליטים למען שלום – זה שחרור רוצחים כמחווה".

ועדת השרים המיוחדת לקביעת רשימת 26 האסירים הבטחוניים הראשונים שישתחררו מקרב 104 המיועדים לשחרור התכנסה בהרכב חסר. ראש הממשלה בנימין נתניהו המחלים מניתוח והשר לבטחון פנים יצחק אהרונוביץ (ישראל ביתנו) השוהה בחו"ל – לא השתתפו בישיבה, שנוהלה על ידי שר הביטחון, משה יעלון (ליכוד). בדיון המיוחד שכינס יעלון השתתפו שרת המשפטים, ציפי לבני (התנועה) ושר המדע, יעקב פרי (יש עתיד).

על פי הודעת לשכת ראש הממשלה, ברשימת שאושרה יש 14 אסירים שיועברו לעזה, ו-12 מיהודה ושומרון. 8 מהאסירים ברשימה אמורים היו להשתחרר בשלוש השנים הקרובות, ושניים מהם בחצי השנה הקרובה. רשימת המשוחררים תפורסם במהלך הלילה באתר שירות בתי הסוהר, כדי לאפשר לציבור 48 שעות לעתור כנגד שרורם.

על פי הסיכום עם הפלסטינים והאמריקאים, ישראל תשחרר אסירים שנכלאו עוד לפני חתימת הסכם אוסלו. מרבית המשוחררים מוגדרים כאסירים עם "דם על הידיים" וחלקם עמדו מאחורי פיגועים קשים. 26 האסירים אמורים להשתחרר עוד לפני פתיחת סבב השיחות הראשון באזור, ביום רביעי. עקרון שנקבע בדיון הוא כי אם הם יחזרו לעסוק בטרור הם יוחזרו לבתי הכלא בישראל להמשך ריצוי עונשם.

בתוך כך, בג"ץ דן אתמול בעתירה שהגישו פעילים בארגון נפגעי הטרור "אלמגור" ומשפחות שכולות נגד הכוונה לשחרור המחבלים. כמה מבני המשפחות השכולות התפרצו בזעקות שבר לעבר הרכב השופטים בראשות הנשיא אשר גרוניס, בעת יציאתם מהאולם, לאחר שהכריזו כי החלטתם תינתן במועד מאוחר יותר.

"אל תזרקו להם סוכריות, תקשיבו לנו! איפה שלטון החוק?" צעקו הורים שכולים לעבר השופטים והאשימו: "ארה"ב מכתיבה לנו שחרור רוצחים שהיא לעולם לא היתה משחררת. הדם של הילדים שלנו זועק. החיות האלה לא רוצים איתנו שלום".

במהלך הדיון רמז השופט אליקים רובינשטיין, כי בג"צ אינו מתכוון לסטות מהנוהג שלא להתערב בהחלטות מדיניות של הממשלה: "לכולם יש אהדה לרגשות העותרים, לסבלם ולכעסם. אולם הסוגיה העומדת בפנינו היא האם ישנה עילה משפטית להתערבות בשאלה", הוא הסביר.

 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן