בית חולים שלם בכף היד: האפליקציה שתשנה את ההתמודדות עם הסרטן

בעידן הכלכלה השיתופית של אובר ו־Airbnb, היה זה רק ענין של זמן עד שגם התחום הרפואי ישתלב במודל. הסטארט־אפ הישראלי Belong הוא אחד מאלו שמקדמים את המהלך הזה, באמצעות אפליקציה שפיתח, המאפשרת לחולי סרטן להתמודד עם המחלה בעזרת חולים אחרים ורופאים מומחים.

אלירן מלכי, אחד משלושת המייסדים ומנכ"ל החברה, מספר כי היא הוקמה מתוך הבנה שחסרה פלטפורמת ניהול. "כדי לתכנן משימות יש יומן, כדי לבנות בניין יש תוכנה. אבל כדי להילחם על החיים שלך – אתה לא יודע מאיפה להתחיל, ואתה גם לא יודע אם מה שעשית נכון".

הכתבה מופיעה בגיליון יוני של מגזין פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

כך נולד הרעיון ל"כלי לניהול פרויקטים" ייעודי עבור המלחמה בסרטן. "להציל חיים זה גם פרויקט", מציין מלכי ומתאר כי מדובר בכלי שעוזר להבין את התהליך כולו, לקבל דעות נוספות ולוודא שנמצאים במסלול הנכון, כאשר המידע מגיע לחולה ואין צורך בחיפוש. לדבריו, לעיתים קרובות בעת גילוי הסרטן, החולים לא נוטים לשתף את הסביבה ומחפשים באינטרנט אחר כל פיסת מידע – מה שמייצר אצלם לחץ נפשי גדול ובלבול.

ישראל – השוק הכי קשה

הפלטפורמה של Belong כוללת רשת חברתית של חולים שיכולים לחלוק טיפים זה עם זה, רשת מומחים שמשיבים לשאלות החולים, יומן משימות, טיפול אישי ואחסון התיק הרפואי. חולה הסרטן הישראלי מבקר בממוצע בארבעה מרכזים רפואיים, שמערכות המידע שלהן לרוב אינן מחוברות ביניהן, ולכן הוא צריך לשאת עימו קלסר לכל בדיקה ותור. האפליקציה מאפשרת לרופא לצפות ישירות בצילומים או בבדיקות, במקום שהחולה יצטרך לחכות לתשובה. מלבד זאת, הפלטפורמה מציעה מידע והתראות מותאמות אישית, לפי סוג הסרטן.

רוצים לפתח טיפולים מותאמים אישית. אלירן מלכי, מנכ"ל בילונג | צילום: ליאת אבשלומי

"כל מי שאמור ללוות את החולה בתהליך נמצא באפליקציה", מסביר מלכי. המידע שהיא נותנת כולל כל היבט של המחלה: מהסבר על טיפולים ועד לחיפוש ניסויים קליניים, הודעות על שינוי שעות הפעילות במחלקה ועצות להחזר כספי על ימי עבודה, כאשר גם בני המשפחה יכולים להיות מעורבים בתהליך. החולה ומשפחתו יכולים לצפות באפליקציה בגרף טיפול, שמראה מה הוא עבר עד כה, באיזה שלב של הטיפול הוא נמצא כעת, מתי התחלפו התרופות ומה צפוי לו. "זה כמו מערכת ניווט של וייז, שאומרת שיש עוד 20 דקות לפקק. אין סיבה שבעולם הטכנולוגי של היום, עולם הרפואה יהיה כמו לפני 50 שנה", מציין מלכי.

האפליקציה זמינה להורדה בחינם באנדרואיד ובאייפון בכמה שפות, ובחברה שוקדים על פיתוח גרסה למחשב. "אחת המטרות העסקיות של Belong", מציין מלכי, "הינה פיתוח טיפולים מותאמים אישית לשיפור איכות ואורך חיי המטופלים, הן באמצעות המערכת והן באמצעות חקר ניתוח מגמות וססטיסטיקות אנונימיות מתקדמות". בינתיים, שישה חודשים בלבד מאז השקת הפלטפורמה, ל־Belong יש כבר אלפי משתמשים רשומים, מספר מרשים יחסית לזמן שעבר. "יש בישראל כ־25 אלף חולי סרטן חדשים בכל שנה, וההערכות בשוק מראות שכ־50 אלף מקבלים טיפול במהלך השנה", מציין מלכי ומוסיף כי ישראל היתה השוק הכי קשה. "הצורך פה הוא הרבה יותר נמוך מבשאר העולם, כי שירותי רפואה רבים ממומנים על ידי המדינה. בכל זאת, ענינו על צורך עמוק בארץ ואנחנו מאמינים שנשחזר את ההצלחה שהיתה כאן גם בארצות הברית".

כבר בקרוב מתכוונת החברה להתרחב בארה"ב, שם יש לה כמה מאות משתמשים. המרחקים שם גדולים יותר והתשלום על שירותי רפואה גבוה יותר, לכן הצורך עצום. מלבד זאת, בחברה מתכוונים להיכנס לשווקים המתעוררים או למדינות נוספות בהן המרחקים גדולים, כמו ברזיל ואוסטרליה. "אין שום סיבה שחולה שנמצא רחוק או שיש לו פחות כסף יקבל שירות פחות טוב", מסביר מלכי.

בנוסף, בחברה פועלים לשיתוף פעולה עם בתי חולים גדולים בארץ ובארה"ב, כך שהאפליקציה תחסוך להם את הצורך בפיתוח פלטפורמה עצמאית.

המידע באפליקציה כולל כל היבט של המחלה

להרוויח "בדרך טובה"

לדברי מלכי, עלות הטיפול במחלת הסרטן בעולם כולו הגיעה ב־2010 ל־1.6 טריליון דולר בשנה, אך יחד עם עלויות נוספות לחולים ולבני המשפחה, כמו לקיחת ימי חופשה, העלות מגיעה ל־2.3 טריליון דולר. "אם עושים את התהליך נכון, נחסכים מאות מיליארדי דולרים בשנה בעולם".

לשלושת מייסדי Belong ניסיון רב בעולם הסטארט־אפ. מלכי הקים בין השאר את MoreVRP ואת קבוצת Veracity, שנמכרו שניהם (הראשון ל־EMC והשני ל־EMET). בתפקידו האחרון היה ראש מרכז המחקר והפיתוח של Pivotal (השייכת ל־EMC). עירד דויטש הוא מנהל הטכנולוגיה של Belong. הוא בוגר יחידה טכנולוגית בחיל המודיעין, אשר הגיע עם ניסיון בניהול מערכות ביג־דאטה ומחקר מודיעיני. המייסד השלישי הוא אוהד רובין, שעבד בעבר עם מלכי ודויטש ב־MoreVRP וב־Veracity. רובין גם לקח חלק בסטארט־אפ סייברטינל, שנמכר בשנה שעברה לסייבר ארק הישראלית.

"אנחנו חבר'ה שעובדים ביחד המון שנים", מספר מלכי. "ישבנו יום אחד לארוחת ערב, יום השנה לפטירה של אמא של עירד מסרטן, ותוך כדי שיחה עצובה גילינו שכל אחד מאיתנו איבד מישהו למחלה הזו. פתאום השיחה הפכה להיות על כך שעם כל ההייטק, הידע והיכולת הכלכלית, כולנו עשינו טעויות בתהליך הטיפול". מכאן נסללה הדרך להקמת Belong ב־2015.

Belong, שמעסיקה קרוב ל־20 עובדים כיום, עומדת בפני גיוס של 6־8 מיליון דולר בסבב A, כאשר עד כה גייסה כ־1.5 מיליון דולר.

"כיף לעשות משהו שאתה משפיע בו. זו הזדמנות אמיתית לשנות את העולם, ובמקביל לנהל עסק מוצלח, אבל כזה שנעשה בדרך טובה. ככל שניצור תהליך יותר טוב, כך נוכל לעזור לחולים רבים יותר".

הכתבה מופיעה בגיליון יוני של מגזין פורבס ישראל


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן