בית רדוף: מה יהיה גורלו של הבניין בו נולד היטלר?

הצעה להפוך את המבנה בו נולד אדולף היטלר לבניין מגורים הציתה מחדש ויכוח ישן באוסטריה. הצורר הנאצי נולד בדירה אותה שכרו הוריו בבניין, שאז שימש כפונדק דרכים בעיר בראונאו אם אין, על גבול גרמניה. המשפחה של היטלר אמנם התגוררה בבניין רק שלוש שנים, אך הקשר של המבנה להיסטוריה של האיש הותירה בו כתם היסטורי. 

הבניין נמצא בבעלות המדינה מאז 1972 ולפני כמה שנים רכשה אותו אישה מקומית בגיל העמידה. מאז שנסגר פונדק הדרכים בבניין, הוא שימש גם כסיפרייה, בנק, כיתת לימוד ואפילו מרכז שיקום לנכים. הסוגייה בנוגע לעתידו של המבנה הציתה מחדש את הקונפליקט בין אלה שמאמינים שיש לשמר ולהדגיש את ההיסטוריה שלו לבין אלה שמתנגדים לכך ורוצים להשכיח את הכתם ההיסטורי. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הויכוח החל לאחר שראש העיר בראונאו, ג'והאנס ווידבצ'ר אמר בראיון לעיתון מקומי כי יש להפוך את המבנה לבניין מגורים סטנדרטי. "אנחנו חייבים לשאול את עצמינו האם צריך עוד אנדרטה לשואה כשיש כל כך הרבה מהן באזור", אמר ווידבצ'ר, שנולד 21 שנים לאחר תום מלחמת העולם השנייה.

הבניין בו נולד היטלר בבראונאו, אוסטריה | צילום: רויטרס

לדברי ווידבצ'ר, העיר בראונאו תשאר תחת סטיגמה בכל מקרה. "היטלר חי בעיר שלוש שנים אך זו לא סיבה שאנחנו צריכים לקחת אחריות על פרוץ מלחמת העולם השנייה". אולם, עמדתו של ראש העיר התמתנה כאשר בהצהרה רישמית אתמול אמר כי "הבניין לעולם לא יהפוך למקדש למתים, אולם לעיר יש השפעה מוגבלת על עתידו. בסופו של דבר ההחלטה הסופית תהיה של שר הפנים האוסטרי ושל הבעלים של המבנה".

דוברו של שר הפנים האוסטרי מסר בתגובה לדברים הללו: "טרם התקבלה החלטה בעניין וכרגע המטרה העיקרית שלנו היא למנוע התקהלות ניאו נאצית באזור הבית".  

אנדרה מסלינגר, היסטוריון מקומי וחוקר פוליטי הפציר ברשויות בראונאו מזה שנים להפוך את הבניין ל"מרכז אחריות לאומי" שישמש מקום מפגש בינלאומי של מנהיגים צעירים. מטרת המרכז היא לארח קבוצות הדנות בהיסטוריה של אוסטריה ולהוציא לפועל פרוייקטים חברתיים שונים. לטענת מסלינגר, "בראונאו היא סמל משום שהיטלר נולד בה ולכן על הרשויות לנהוג במבנה באחריות הראויה". 

הנאצים נכנסו לאוסטריה ב-1938 ומאז הויכוח לגבי השאלה אם המדינה הייתה הקורבן הראשון של היטלר או הראשונה לשתף עימו פעולה נותר בעינו.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן