בכירי ענף הנדל"ן: מחירי הדירות לא צפויים לרדת בשנה הקרובה

לא היה הרבה מקום לאופטימיות באשר לשינוי משמעותי במחירי הדיור בפורום הנדל"ן Dun's 100 של קבוצת דן אנד ברדסטריט שנערך אתמול. "אנחנו נשב פה גם בשנה הבאה ונדון מדוע מחירי הדירות לא ירדו", אמרו מספר מנכ"לים של החברות הגדולות במשק. מצד שני אולי אפשר לשאוב עידוד מכך שהמחירים צפויים לשמור על יציבות, או לפחות "לא ירשמו עלייה מהותית", כמו שטען תמיר דגן, מנכ"ל שיכון ובינוי.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

שלשום פרסמו בנק ישראל ומשרד השיכון והבינוי נתונים על שוק הדיור והנדל"ן. הנתונים מגלים שניסיונות הבנק לצינון שוק הנדל"ן, שנכנסו לתוקף בתחילת נובמבר, לא ממש השפיעו על שוק המשכנתאות. על פי הדוחות, סך המשכנתאות בחודש נובמבר זינק ל-4.1 מיליארד שקל – 21% יותר מאשר בחודש אוקטובר, ו-42% יותר מאשר בתקופה המקבילה ב-2011.

"הביקוש הוא אמיתי ולכן הצעדים האלה מוגבלים בכוחם", אמר דגן כשהתייחס לנסיונות הבנק. בנוסף, הדו"ח של משרד השיכון הצביע על יציבות במחירי הדיור במהלך השנה האחרונה והיום, בשביל לרכוש דירה צריכים הישראלים כ-128 משכורות מלאות שיוקצו לטובת הדירה.

היצע תחילה

"אין כיום מספיק קרקעות ברמה שיכולה להשפיע על מחירי הדירות", אמר אורן הוד, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים באשר לשאלת השאלות – מתי ירדו מחירי הדירות. "המפתח לדירה נמצא בירושלים. כל עוד הריבון של רוב הקרקעות בארץ מחליט לא לשווק אותן, המחירים לא יירדו".

צילום: רויטרס

ואכן, מרבית המנכ"לים של חברות הנדל"ן הגדולות ביותר בארץ תמימי דעים – המציאות יכולה להשתנות, הפתרון הוא ממשלתי "צריך יד מכוונת בשוק הזה", הוסיף הוד. "חשבתי שהמחאה החברתית תעשה את זה אבל גם היא לא עזרה".

עודד שמיר, מנכ"ל כלכלית ירושלים הצטרף לדבריו של הוד ואמר כי "בשנות ה-90 יצא לי להיות חלק מההחלטות הממשלתיות ואני יכול לספר שהבעיה אז נפתרה בטלפון אחד. זה רק עניין של החלטה של משרד השיכון ושל מנהל מקרקעי ישראל". בתוך כך, מרבית הבכירים העריכו כי המחירים צפויים לשמור על יציבות בעיקר בגלל ששוק הקונים מתקשה היום לעמוד במחירים.

מצד שני התייחסו בכירי הענף גם לפעולה אגרסיבית מדי של המדינה בדמות פינוי בסיסי צבא גדולים כמו גם שדה דב, צעדים שיביאו להצפת שוק הדירות. "הסביבה העיסקית היא בלתי אפשרית והצפה הוא רעיון בלתי נסבל מבחינת הפעילות שלנו", אמר חיים פייגלין, מנכ"ל צמח המרמן. "השיח על הצפה מזיק לכולם ויוצר בלימה בענף – למה שאקנה עכשיו קרקע כשמדברים על הצפה שתביא לירידת מחירים?".

"צריך שר על לענייני נדל"ן"

בעוד שרוב בכירי הנדל"ן הצביעו על ההיצע כבעיה עיקרית היו גם מי שהפנו את האצבע לכיוון אחר. "הבעיה היא לא רק בהיצע ובשיווק הקרקעות. הפתרונות קיימים אבל הרגולטור פועל באיטיות של צב", אמר צחי חגג' מנכ"ל ובעלים משותף של קבוצת חגג' שלאחרונה חתמה על עסקת תמ"א 38 רחבה בהיקף של 51 ביניינים שתוסיף לשוק הדירות החנוק בתל אביב לפחות כ-300 דירות. "אם לא מספיק הרגולציה אז בזמן אחרון המפקח על הבנקים הפך למפקח על שוק הדירות, הוא כבר מזמן לא רק רגולטור של הבנקים".

מלבד תלונות על הרלוגציה שנשמעו מפי מספר מנכ"לים, בעיה נוספת שעלתה היא שוק האשראי שמגבילה את יכולתם של היזמים לפעול ולפתח את התחום. "שוק האשראי חולה, הבנקים הגדולים נמצאים בתקרת האשראי שלהם. איך בדיוק שוק נדל"ן יכול להתקיים ללא אשראי?", תהה חגג'.

"צריך שר על לענייני נדל"ן. המציאות היום היא שמשרדי הממשלה מעבירים את האחריות מיד ליד", טען יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס. "בשורה התחתונה שנת 2012 מבחינת שוק הדירות הייתה שנה מבוזבזת, ובגלל הבחירות גם המחצית הראשונה לפחות של שנת 2013 גם תהיה כזאת, הבעיה היא שבינתיים הביקושים נערמים ונערמים".

פורום בכירי הנדל"ן לשנת 2012 | צילום: קובי קנטור

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן