בכיר בבנק האירופי המרכזי: נוכל להסתדר גם אם יוון תפרוש מהגוש

"פרישה של יוון מגוש היורו היא משהו שנוכל להסתדר איתו", כך צוטט בכיר הבנק האירופי המרכזי יורג אסמוסן היום, אם כי ציין כי הוא מעדיף שהמדינה מוכת המשבר תישאר בגוש המטבע המשותף. הוא גם אמר כי הבונדסבאנק, אשר סומן על ידי נשיא הבנק המרכזי מריו דראגי בתחילת החודש בשל הבעת הסתייגות לתוכנית רכישת האג"ח החדשה של הבנק המרכזי – איננו מבודד באירופה.

הדברים שאמר לגבי יוון, בבואם מבכיר בחבר המנהלים של הבנק המרכזי כמו גם סגן שר האוצר של גרמניה לשעבר, מסכמים ויכוח מתרחב בברלין על האפשרות של שחרור יוון לחופשי מהגוש. הרוב יעדיפו שזה לא יקרה, אבל שיעור הולך וגדל של חברי פרלמנט ואושיות אינטלקטואליות כבר יצאו בקריאות הגורסות כי גוש היורו חזק מספיק בכדי להתמודד עם פרישה כזאת.

"ראשית, העדפתי הברורה היא שיוון צריכה להישאר תחת המטבע המאוחד", אמר אסמוסן. "שנית, הבטחתה של הישארות כזו היא בידיים יווניות. ושלישית, נוכל להסתדר גם עם פרישה יוונית".

צריכה להישאר, אבל נוכל להסתדר. אסמוסן | צילום: רויטרס

עם זאת, אסמוסן גם הזהיר שפרישה יוונית לא הולכת להיות תהליך מסודר כפי שרבים מדמיינים: "הדבר ייתקשר עם אובדן הצמיחה ואבטלה גבוהה יותר, גם עלותו תהייה גבוהה – ביוון, באירופה בכללותה ואפילו בגרמניה". הוא גם אמר שייטב אם מנגנון החילוץ הקבוע של גוש היורו, "מנגנון היציבות האירופי", יחל בפעילותו מהר ככל האפשר. "המנגנון הוא כלי טוב יותר להתמודדות עם המשבר מהגוף הנוכחי הזמני", הסביר אסמוסן.

בית המשפט החוקתי של גרמניה אמר כי הוא ימסור את פסיקתו לגבי מנגנון היציבות והאמנה הפיסקלית וההתאם שלהם לחוקה הגרמנית ב-12 בספטמבר. גרמניה לא יכולה לאשרר חוקית את שני ההסכמים האלה ללא הסכמת ביהמ"ש, והמנגנון לא יוכל להיכנס לפעולה בלי תמיכה גרמנית. לגבי אג"ח משותפות לגוש, אמר אסמוסן כי חוב משותף כזה הוא הגיוני רק באיחוד פיסקלי מלא, והוסיף כי אין מדובר בכלי לניהול משברים".

התוכנית לרכישת אג"ח

נשיא הבנק מריו דראגי רמז מוקדם יותר החודש על כי הבנק המרכזי של גוש היורו עשוי להתחיל לקנות אג"ח ממשלתיות על מנת להרגיע את התשואות המשתקות בספרד ובאיטליה, אך לא לפני ספטמבר ורק אם הממשלות יתחילו להריץ את קרנות החילוץ של גוש היורו להצטרף לבנק המרכזי ברכישת האג"ח.

 מאשים את הבונדסבאנק. דראגי | צילום: רויטרס

עצם יציאתה של תוכנית זו לפועל, כאמור, תלוי הרבה בשאלה האם מנהיגי גרמניה – שהבנק המרכזי שלה מתנגד לרכישה – יסכימו לזאת, שאלה שתיפתר בסדרה של פגישות מפתח במהלך החודש הבא.

בעוד דראגי טוען כי נשיא הבונדסבאנק ינס ויידמן הוא היחיד מבין קובעי המדיניות של הבנק המרכזי אשר הביע התנגדות להצעות רכישת האג"ח בוועידה החודש, רמז אסמוסן כי הצדדים אינם סדורים משני עברי המחלוקת: "אין לתת את הרושם כי הבונדסבאנק או נשיאו הם מבודדים", אמר אסמוסן, והוסיף כי הוא ו-ויידמן עבדו ביחד מקרוב ובוטחים האחד ברעהו.

עקב העובדה שדראגי לא הגביל את תוכנית הרכישה בזמן או בכמות, נשאל אסמוסן אם פירוש הדבר שהתוכנית תהיה מוצלחת כשם שהיא תהיה בלתי מוגבלת. "חכו ותראו. אנחנו עובדים על פרטים נוספים בתוכנית החדשה ונדון בזאת בפגישה הבאה שלנו", הגיב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן