בכלל לא משחק ילדים: כך ניצל דאעש את משחק הווידאו הנמכר בכל הזמנים ככלי לגיוס צעירים מהמערב

ארגון הטרור הרצחני דאעש (המדינה האיסלאמית) כבר נודע לא רק באכזריות יוצאת הדופן של אנשיו ובמעשי הרצח והטבח המזעזעים אשר הם מבצעים מדי יום, אלא גם במאמציו של הארגון לפעול בזירת המדיה האינטרנטית בניסיון לרומם את שמו ו"למתג" את פעילו לוחמיו. אך לאחר פרסום הסרטונים המזעזעים של עריפת ראשיהם של העיתונאים האמריקאים אשר הופצו ברחבי העולם כולו, ניסו אנשי הארגון לפנות גם לכיוונים אחרים – מזעזעים פחות וערוכים בקפידה.

רק בשבוע שעבר, לדוגמא, הפיצה מחלקת המדיה של הארגון "קדימון" אשר נראה כקדימון לסרט הוליוודי, ומתאר את הפגיעה של אנשי דעאש בכוחות ארה"ב אם אלו יפלשו לשטח עירק או סוריה. כעת, נראה כי אנשי הארגון הלכו צעד נוסף במאמציהם לרתום את הרשתות החברתיות למטרותיהם – והפעם הם אף גייסו "שחקן חיזוק" בדמות משחק הווידאו הנמכר ביותר בכל הזמנים, הוא "GTA (Grand Theft Auto) 5".

המשחק הפופולרי נמכר כבר במיליונים רבים של עותקים והכניס לבעליו, המיליארד קארל איקהן, מאות מיליוני דולרים. בסך הכל הכניס המשחק עד כה סכום אדיר של כ-2 מיליארד דולר – והוא משחק הווידאו הרווחי ביותר והנמכר ביותר בכל הזמנים.

מנסים לנצל את המדיה האלקטרונית. מתוך הסרטון | צילום: יוטיוב

במסגרת המשחק יכולים המשתתפים לבחור דמויות שונות, באמצעותן ניתן לשוטט במסכים השונים ולבצע משימות מגוונות – ואלימות במיוחד. בין היתר ניתן לשדוד, להכות ולרצוח נהגי מוניות, אזרחים תמימים ואף קציני משטרה ונציגי חוק נוספים. האלימות הרבה המוצגת במשחק הפופולרי כבר עוררה לא מעט ביקורת ברחבי העולם, אך ספק אם המבקרים צפו כי דווקא ארגון הטרור הרצחני, אשר פועל בסוריה ובעירק, הוא זה שינסה לרתום את המשחק למטרותיו.

בסרטון האחרון אשר הפיץ הארגון, נראים קטעים שונים מתוך המשחק בהם הדמויות פוגעות בחפים מפשע ובנציגי החוק בעולם הווירטואלי. ברקע ניתן לשמוע את אנשי הארגון מהללים בערבית את הפגיעה באותם אנשים, ובצד שמאל של המסך מופיע כל הזמן הלוגו של ארגון הטרור. במעלה המסך כתוב בערבית המשפט "במקום לעשות זאת במשחקי המחשב – תעשו זאת בחיים האמיתיים, בשדה הקרב". אנשי הארגון, כאמור, מקווים לנסות ולמשוך לוחמים נוספים באמצעות הסרטון – ולשכנע אותם להגיע לשטחי הלחימה ולהתנדב לשורותיו של הארגון הרצחני. 

על פי דיווחים שונים, לא ברור האם אנשי הארגון עושים במשחק גם שימוש כמעין "סימולטור" לשימוש בנשק ולפגיעה באזרחים. באמצעי תקשורת במצרים ציטטו גורמים בארגון אשר טענו כי מטרת הסרטון הפעם היא "להעלות את מורל הלוחמים, לשפר את יכולותיהם של הילדים ובני הנוער אשר ירצו להילחם במערב, ולזרוע פחד ואימה בלבבות מתנגדי הארגון".

הכניס למעלה מ-2 מיליארד דולר. GTA 5 | צילום: רויטרס

אז האם האלימות במשחק משרתת את מטרות הארגון? בערוץ הטלוויזיה הבריטי "סקיי" ניסו להשיב לשאלה המסקרנת, ואף קיימו ראיון עם אדם אשר הורשע בעבירת חברות בארגון טרור ואשר טען כי משחקי הווידאו האלימים מנוצלים היטב על ידי ארגוני הטרור השונים: "אתם נותנים לילדים בני 8 ו-9 לשחק שעות במשחקים האלימים האלו, כשהראש כבר לא עובד ורק סופג הכל. איזו אישיות תהיה לילד הזה כשיגדל? אתם עושים לילדים האלה דה-הומניזציה. ללכת להילחם בסוריה בשבילם זה לא יותר בעייתי מללכת לטייל בדיסנילנד, זה קל באותה המידה. אתם אלה שהפכתם את זה לקל כל כך".

ועדיין, מעט מופרך בעיניי להטיל את מלוא כובד האשמה על המשחק עצמו. המשחק נרכש, כאמור, על ידי מאות מיליונים של משתמשים, וסביר להניח כי מספרים גבוהים עוד יורת שיחקו בו עם הזמן. וכמה מאותם אנשים חשו את הצורך המיידי לטוס ולהצטרף לשורותיו של ארגון רצחני? כמה מהמשתמשים החלו לנהוג באלימות כלפי חפים מפשע או כלפי נציגי החוק? התשובה לשתי השאלות תהיה אפסית. לא המשחק האלים הוא הגורם להצטרפות לארגון – אלא האידיאולוגיה הרצחנית והאלימה אשר מפיצים אנשיו.

הסרטון המלא:

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן