בכלל מעריכים: "למרות דבריו של לנדאו יהיה יצוא גז מתמר ולווייתן"

האנליסטים לא מתרגשים ממכתבו של שר האנרגיה. אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים ירון זר מעריך כי המכתב ששלח אתמול עוזי לנדאו מורה על איסור ייצוא הגז הטבעי ממאגר תמר, רק עד שתוקם הממשלה החדשה. 

זר מסביר כי "בשל הבחירות שהתקיימו בינואר עדיין לא אושר דוח צמח המגביל את כמות ייצוא הגז מישראל. כלומר, המצב החוקי הנוכחי הוא שניתן לייצא את מלוא הגז מישראל. אולם, השר לנדאו הפעיל את סעיף 33 לחוק, המאפשר לו לאסור על ייצוא גז ללא אישור מראש, רק עד לאישור דוח צמח". 

עוד מוסיף זר כי "דוח צמח קבע כי היצוא הינו אמצעי להבטחת אספקת גז למשק המקומי. בנוסף, הדוח יוצר מבדיל בין מאגרים לפי גודלם, אך אינו מפלה בין מאגרי תמר ולוויתן, כך ששניהם יוכלו לייצא. כוונת המכתב מאתמול אינה להפלות בין תמר ולוויתן אלא פשוט לוודא כי גם לוויתן יחובר לחוף". 

עוזי לנדאו, שר האנרגיה | צילום: מרק ישראל סלם

זר מעריך כי המכתב של לנדאו נועד להמריץ את שותפות לווייתן לחבר את המאגר לחוף כדי לוודא שייצוא הגז ממאגר תמר לא יתעכב. "בסך הכל מדובר באינטרס משותף של המדינה ושל הבעלים של מאגר לוויתן הינו שלוויתן יחובר לישראל". 

לאחרונה עדכן זר את המלצות הקניה לשותפות לווייתן. ההמלצה המעודכנת לאבנר היא 2.5 שקלים, המחיר המומלץ לדלק קידוחים הוא 13.7 שקלים – בשני המקרים מדובר בהמלצת תשואת שוק ואילו המחיר המומלץ של נותר ללא שינוי – 71 אגורות, המלצת תשואת יתר.

על פי זר, השווי המוערך של פרויקט לווייתן עומד על 4.9 מיליארד דולר, זאת בהשוואה לשווי המוערך של פרויקט תמר העומד על 11.7 מיליארד דולר. ייצוא הגז ממאגר תמר צפוי להתחיל בשנת 2018. מאגר לווייתן צפוי להתחיל להזרים גז לישראל ב-2016 והייצוא ממנו צפוי להתחיל בשנת 2019. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן