בלב הכאוס: ענקית האנרגיה הרוסית חונכת בעירק את שדה הנפט ה"בתול" הגדול ביותר בעולם

באמצע חודש מרץ האחרון, חברת הנפט הרוסית הענקית Lukoil חגגה את תחילתו של פרויקט ענק – ואת סיומו של תהליך אשר נמשך למעלה מ-30 שנה, כשהשיקה את אתר הקידוח הראשון בשדה הנפט Qurna 2. שדה הנפט העירקי ממוקם בסמוך לעיר בצרה בדרום המדינה, ומומחים מעריכים כי זהו שדה הנפט הגדול בעולם אשר טרם "נפרץ" על ידי בני האדם, כשהוא מכיל כמות נפט מדהימה של מעל 20 מיליארד חביות.

כבר בתקופה הקרובה יחל הנפט לצוץ מעל פני האדמה, ראשית בקצב איטי יחסית של 120 אלף חביות ביום. במהלך השנה הקרובה, בחברה מתכננים להגביר את קצב ההפקה עד ל-400 אלף חביות בכל יום, ואם הכל ילך כמתוכנן בשנים הקרובות, מבטיח נשיא החברה אנדריי קוזייב, התפוקה תעלה עד ל-1.2 מיליון חביות ביום – קצב בו יוכל לעמוד המאגר למשך 20 שנה לפחות.

אתר הקידוח החדש. שדה הנפט החדש הגדול ביותר בעולם | צילום: רויטרס

ההשקה הרשמית של מאגר הנפט העצום הזה היא עניין רציני למדי עבור מספר רב של גורמים. ראשית – לממשלה העירקית, לה מובטחת כעת הכנסה שנתית של מיליארדי דולרים הודות לתמלוגים אשר תשלם חברת הנפט הרוסית. גם לאנשי החברה הרוסית מובטח מקור הכנסה משמעותי למשך שני עשורים לפחות. ועבור מנכ"ל החברה ואחד מבעליה, המיליארדר הרוסי וגיט אלקפרוב, מדובר בסיומו של מרדף בן למעלה מ-30 שנה, אשר החל מאז גילו גיאולוגים רוסיים את הפוטנציאל הקיים במאגר בשנות ה-80, תחת משטרו של סדאם חוסיין.

מאז המשיך אלקפרוב ללטוש עיניים לעבר המאגר הנכסף גם במהלך הסנקציות אשר הוטלו על עירק בשנות ה-90, והיה בטוח כי החלום התנפץ עם הפלישה האמריקאית לעירק. אך לאחר שארה"ב הסיגה את כוחותיה מהמדינה, הצליחה החברה הרוסית לשים את ידיה פעם נוספת על המאגר, לאחר שניצחה במכרז אשר ערכה הממשלה העירקית חברות ענק אחרות דוגמת BP. בסך הכל לאורך השנים השקיעה החברה למעלה מ-4 מיליארד דולר בחקירת והכנות לקידוח המאגר. 

אך למרות כל ההשקעה, בעלי המניות של חברת האנרגיה לא ממהרים להשקיע כספים נוספים בקידוח, על אף ההבטחות השונות. תהליך דומה מתרחש גם בקידוח נוסף של החברה במדינה, בשדה הנקרא נסריה. הסיבה לכך פשוטה: הסיכונים וחוסר היציבות במדינה מאיימים גם על אימפריית האנרגיה הבינ"ל, ובעלי המניות חוששים מעתידה של המדינה המשוסעת.

לאחר שנדמה היה כי הממשלה החדשה בעירק מצליחה להשליט מעט סדר ברחובות, בחודשים האחרונים המדינה צוללת חזרה אל עבר הכאוס והאלימות. רק בחודש שעבר נהרגו במדינה למעלה מ-750 בני אדם בסדרה של פיגועי התאבדות והתנגשויות אלימות בין הפלגים השונים. לאחר שבשנת 2011 ירד מספר ההרוגים הממוצע בחודש ל-300, בשנת 2103 זינק המספר עד ל-1000 הרוגים בכל חודש, כשמלחמת האזרחים בסוריה זולגת גם אל מעבר לגבול ומתסיסה מחדש את העימותים בין הפלגים הסוני והשיעי במדינה.

מרדף של שלושה עשורים. אלקפרוב (מימין) וחבר | צילום: רויטרס

המהומות והכאוס פגעו רבות בחברות השקעה בינ"ל אשר חוששות להיכנס ל"בוץ העירקי" כיום. אחד המגזרים אשר נפגעו קשה במיוחד היה סקטור האנרגיה והנפט, כשהתקפות על צינורות הנפט והגז במדינה הפכו לאחד היעדים המועדפים על מחבלים. כך, לדוגמא, במהלך השנה החולפת הותקף הצינור המוליך נפט לשכנה טורקיה למעלה מ-40 פעמים, ותקיפה של צינור אחר, על גבול עירק-אירן, הביאה למותם של 19 עובדים. בעקבות כך, חברות אנרגיה רבות הודיעו על השעיית פרויקטים שונים ברחבי המדינה, אשר מסבים לממשלה המקומית הפסדים כלכליים כבדים.

אך לא רק האלימות המשתוללת מפחידה את החברות הזרות, אלא גם השלטון הלא יציב במדינה. על פי דיווחים שונים ותלונות אשר משמיעות ענקיות הנפט, קבלת אישורים במערכת הממסדית המקרטעת בעירק הפכה לתהליך ארוך במיוחד. חשוב לזכור כי החברות משקיעות סכומי עתק בקידוחים ראשוניים ובהערכת השטח, ומתחילות לראות רווחים רק זמן רב לאחר ההשקעה הראשונית, כשהנפט מתחיל לצוץ אל פני האדמה. לכן, כל יום אשר עובר מבלי שקיבלו את האישור המתאים עולה להן בהפסדים כבדים.

בחברה הרוסית החליט לקחת את הסיכון, ולהמשיך להשקיע בקידוח החדש שלהם. המומחים טוענים כי שדה הנפט העצום הוא הגדול ביותר המוכר לאדם אשר טרם נפרץ, ומעריכים כי קיימת סבירות גבוהה כי לא נגלה לעולם עוד שדה נפט חדש בסדר גודל שכזה. אך על רקע הדיווחים האופטימיים האלו (עבור החבה הרוסית), המהומות במדינה ממשיכות להתפשט ומניין ההרוגים ממשיך לטפס מדי יום. לאלקפרוב נותר רק לקוות כי לאחר מרדף בן שלושה עשורים, השקעת העתק לא תרד לטמיון עקב חוסר היציבות והאלימות הגואה במדינה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן