בלי חליפה וחיוכים מזויפים: משה חוגג, מהיזמים המצליחים בישראל, בראיון מיוחד על הדרך לפסגה

יצירת רשת קשרים איכותית היא אמנם עבודה קשה וממושכת – אך ניצניה, במקרים רבים, מתחילים הרבה לפני תחילתה של הקריירה המקצועית שלנו. חלקנו נולד למשפחות מרובות קשרים, יש שמתחילים את מלאכת יצירתם במהלך שירותם ביחידות הטכנולוגיות בצה"ל, אחרים מנצלים את שנות לימודיהם באקדמיה לשם כך.

במקרה של משה חוגג, כך נדמה, המצב שונה בתכלית. הוא נולד וגדל בבאר שבע, הרחק מלב התעשייה הטכנולוגית הישראלית. בצבא שירת כקצין מפקדה ביחידת הכלבנים "עוקץ", ולמרות עדותו כי השירות ביחידה השפיע רבות על אופיו כיזם – דרכו ללב מפת הנטוורקינג הישראלית לא החלה דווקא שם. גם לא באוניברסיטה, שלשעריה לא הגיע מעולם. ועדיין, חוגג (34) הצליח לפלס את דרכו ולהפוך לאחד היזמים המשפיעים והמצליחים ביותר בישראל, לייסד את קרן ההשקעות סינגולריטים, לרשום שורת הצלחות מעוררת קנאה – ולהפוך לאחד האנשים המקושרים ביותר באקו־סיסטם הישראלי, מה שכבר הוביל אותו לשיתופי פעולה עם כמה מהשמות הנוצצים ביותר בעולם.

לכל העדכונים, הדירוגים והראיונות: עשו לנו לייק בפייסבוק

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

– לרכישת הגיליון חייגו 077-5273355

"פריצת הדרך הראשונה שלנו היתה הגיוס מליאונרדו דיקפריו", הוא מספר. "איך עשינו את זה? קודם כל חשוב לזכור שבסוף הוא בנאדם, לא אל. אני מאוד מכבד אותו, אבל לא מרגיש נחות ממנו ולא מאף אחד אחר. ידעתי בדיוק מה יש לי להציע לו ולמה זה יהיה לו כדאי, והאתגר היה איך להגיע ולהסביר לו את זה". לאחר שסימן את המטרה, חוגג החל לתור אחר דרכים להגיע אליה. "באותם ימים דיקפריו ובר רפאלי היו זוג. הנחתי שאם אגיע לבר, היא תקשר אותי אליו. ואז שמעתי שלאחיה יש מסעדה. הלכתי לאכול אצלו יום יום, ובסוף הצגתי לו את הרעיון".

"יש לי המון כבוד, אבל אני לא מרגיש נחות מאף אחד". חוגג | צילום: שלומי יוסף

אך כמו חלק גדול מהתוכניות בחיינו, גם זו נתקלה בקשיים לא צפויים. האח רפאלי לא התלהב להציג את היזם הצעיר והנלהב לאחותו הדוגמנית, ולאחר שלוש פעמים שבהן שמע חוגג דחיות ותירוצים, החליט לזנוח את המהלך ולעבור לתוכנית החלופית שלו. "לטוב ולרע, אני לא בנאדם של מרפקים", הוא אומר. "אני לא מהמתחננים. כשבתיכון כולם הלכו למסיבות והתחננו לשומר שיכניס אותם, אני הייתי חותך הביתה תוך חמש דקות. בטווח הקצר זה אולי בעייתי, אבל בטווח הארוך אנשים מכבדים את זה".

התוכנית החלופית היתה פשוטה הרבה יותר. חוגג וצוותו טסו ללוס אנג'לס, והחלו להכניס אנשים מקהילת היזמות בעיר לפיילוט שהריצו. לבסוף הכירו אדם אחד שהתברר כחבר קרוב של דיקפריו וקישר אותם אליו בשמחה. "כשנפגשנו עם ליאונרדו, הוא כבר היה משוכנע לחלוטין", נזכר חוגג. "הוא בכלל ניסה לשכנע אותי למה כדאי לנו לקבל השקעה ממנו ולא ממשקיע אחר. בסוף הגענו בדיוק לאדם שרצינו בצעד אחד בלבד ובלי להתחנן או לזחול אליו".

דרך הדלת הראשית

הגיוס מהשחקן ההוליוודי המפורסם העלה את החברה לכותרות בכל רחבי העולם, והביא להתעניינות אדירה מצד סלבריטאים ומשקיעים נוספים שרצו להשתתף במהפכה. אך גם חוגג לא היה יכול לצפות שהמשקיע הבא יהיה האדם השני בעושרו בעולם – איל התקשורת המקסיקני קרלוס סלים.

"באותם ימים מובלי (החברה שהקים, אשר הציעה פלטפורמה לשיתוף תוכני וידאו, הרבה לפני שפייסבוק ואינסטגרם עשו זאת – ג.ק) זכתה להצלחה אדירה בכל דרום אמריקה ובמיוחד בברזיל", מסביר חוגג. "אלו מדינות שמטורפות על תוכני וידאו, ואנחנו היינו הראשונים להציע להם את זה. היינו שחקן ענק ברמה עולמית, וזכינו להמון התעניינות מתאגידים וחברות מובילות". אך כשהגיעה הפנייה מנציגיו של סלים, חוגג לא רק שלא התרגש – אלא אף סירב להיפגש עמם. "לאורך הדרך למדתי שבנקאים הם פשוט לא האנשים שישקיעו בסטארט־אפ. חברת סטארט־אפ פועלת כנגד כל הסיכויים, בעוד שבנקאים מתוכנתים לחפש את הסיכון הנמוך ביותר. זה פרדוקס שלא עובד ביחד, וידעתי שאם אפגש איתם, הם ישיבו בשלילה. אז אמרתי להם בנימוס שיש אדם אחד שאני מוכן להיפגש איתו – וזה קרלוס סלים".

הגיע משוכנע. דיקפריו | צילום: Colin Chou, מתוך ויקיפדיה

נציגיו של הטייקון המקסיקני הגיבו, כמובן, בזלזול – אך חודש לאחר מכן הגיעה הזמנה נוספת, הפעם לפגישה עם סלים עצמו. "להיכנס לחדר זה תמיד אפשרי", הוא טוען. "השאלה המהותית היא איך עושים את זה. אפשר להיכנס מהחלון, אפשר מתחת לשטיח ואפשר דרך הדלת הראשית. כשהגעתי לפגישה, ידעתי שאני נכנס מהדלת הראשית". סלים אכן התרשם מהשאיפות פורצות הדרך של היזם הישראלי, והשקיע בחברה לא פחות מ־60 מיליון דולר. "הוא ידע שלא נוכל להבטיח הצלחה", מספר חוגג, "אבל ביקש שנבטיח שנעבוד קשה. את זה יכולתי להבטיח בקלות".

לדירוג המלא: האנשים המקושרים ביותר בתחום היזמות בארץ

המשקיעים הנוצצים וההצלחה המסחררת הביאו לשטף אדיר של משקיעים שביקשו להצטרף, אך חוגג והנהלת החברה דחו אותם בזה אחר זה. למשקיע אחד הוא דווקא כן נתן להיכנס, ובשמחה: ויק לי, אחד ממייסדי חברת הענק הסינית Tencent, אשר הביא עמו לא רק ניסיון אדיר בהפיכת חברה למותג גלובאלי, אלא גם פתח להרחבת רשת הקשרים הענפה של חוגג ליעד חדש: סין.

"להרבה אנשים קל להתעלם מהסינים, כי לראייתם, הם לא מחדשים אלא רק מעתיקים", הוא מסביר. "האתגר היה לדעת מי זה ‘מארק צוקרברג' או ‘אילון מאסק' הסיני. ויק היה התחלה טובה לרשת הזו. הוא הכיר לנו אנשי מפתח, שהכירו לנו עוד אנשי מפתח, וככה לאט לאט הרחבנו את הרשת. היום אני יכול לומר שאני מאוד מקושר בסין. למעשה, למעט הודו, אני מקושר כמעט בכל העולם. יש לנו קשרים מצוינים בבריטניה, ברוסיה, בטח בדרום אמריקה ובעוד המון מקומות".

אז איך מגיע יזם נחוש מבאר שבע ללב מפת קשרים חובקת עולם? לדבריו, מדובר בתוצאה של הרבה עבודה קשה – ולא מעט הקרבה. "נטוורקינג זו לא מטרה של יזם, אלא אמצעי. המטרה שלי היא ליצור", הוא מסביר. "אגיד לך יותר מזה – אני ממש לא אדם חברתי. יש מעט מאוד חברים שמלווים אותי שנים, וגם איתם יש לי המון חומות. אם תשאל את בני המשפחה שלי על הקשרים החברתיים שלי, הם יצחקו. אבל אני אדם סקרן, ואוהב לדון ולדבר. ובחיים לא שמתי חיוך מזויף. אני מי שאני, לטוב ולרע. אני גם לא אבוא עם חליפות לפגישות, כי זה פשוט לא אני. וכשאנשים מזהים מולם אותנטיות ואדם שעובד מאוד קשה, הם מעריכים את זה".

עבודה קשה, נדמה, היא הגאווה הגדולה ביותר של חוגג. "אם אנשים עובדים מתשע עד חמש ואני עובד מתשע עד אחת בלילה, אני אספיק הרבה יותר מהם. לא למדתי באוניברסיטה, אבל אני לא מפסיק ללמוד, ואני לא מתכוון לקלישאות, כמו ‘אני לומד מהטעויות שלי'. כל יום אני יושב מול המחשב, קורא מחקרים ומאמרים וחושב כיצד ניתן ליישם אותם. אני לא חושב שאני הכי מוכשר ולא הכי חכם, אבל אני לא מכיר אדם שעובד יותר קשה ממני".

לומד כל יום. חוגג | צילום: שלומי יוסף

השפן של אנרג'ייזר

העבודה הקשה הזו באה לידי ביטוי גם בתפקידו כיו"ר קרן סינגולריטים, שבין חברות הפורטפוליו שלה ניתן למצוא סיפורי הצלחה נוצצים, כמו חברת Yo או חברת StoreDot, המפתחת טכנולוגיה כימית מתקדמת להטענה מהירה, ירוקה וחסכונית של סוללות. חוגג מסרב להסתפק בתפקידו כספק כספים לחברות הפורטפוליו שלו, ומקפיד ללוות כל אחת מהן באופן צמוד, תוך מתן דגש מיוחד לתכנון העסקי, לעיצוב המוצר ולחוויית השימוש בו. "בארץ מעט מאוד קרנות מביאות ליזמים ערך מוסף מעבר לכסף", הוא טוען. "אני מאמין שמשקיע צריך להביא מהניסיון שלו, לייעץ, לכוון, לפתוח דלתות, וכמובן שגם הקשרים שלנו עוזרים מאוד לחברות שלנו".

בינתיים חוגג מוסיף להרחיב את פעילותו, כשרק בחודש אוקטובר האחרון הודיעה סינגולריטים על גיוס קרן שלישית בהיקף של 30 מיליון דולר, שתשקיע בחברות בתחומי הרובוטיקה, המובייל והפינטק. נוסף להשקעות ולליווי הצמוד של החברות, חוגג מוסיף לסייע ליזמים ולחברות בכל הנוגע לקישורים לאנשי מפתח ברחבי העולם, ומוסיף לתכנן קדימה – ולחשוב בגדול. אמנם אי אפשר לחזות את העתיד, אך בדבר אחד אפשר להיות בטוחים: חוגג ימשיך לעבוד קשה.

 

הכתבה מופיעה בגיליון נובמבר של פורבס ישראל

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

– לרכישת הגיליון חייגו 077-5273355

 


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן