בלי ידיים: נסיעת מבחן ברכב האוטונומי של מובילאיי

הנסיעה לירושלים מוכרת לעשרות אלפי אנשים בישראל – כבישים עמוסים, רכבים כבדים ונהגים חסרי סבלנות. הוסיפו על כך את מצבן הלא מזהיר של תשתיות התחבורה ותקבלו תערובת מסוכנת. לא מדובר בסקופ – נהיגה ברכב, לא רק בישראל, על אף הסכנות הידועות והקורבנות הרבים שהיא גובה, נותרה חוויה בלתי נפרדת מהחיים המודרניים.

בשנים האחרונות, עם העלייה הדרמטית בכוח המחשוב של מעבדים והיכולת להעניק קישוריות לכל מכשיר הסובב אותנו (האינטרנט של הדברים – IoT) חברות רבות עומלות כבר מספר שנים החלו לפתח ברצינות את השלב הבא בעולם הרכב – המכונית האוטונומית. בין הענקיות המתחרות במירוץ לעבר רכב אוטונומי בטוח ומסחרי אפשר למנות את גוגל, טסלה, אמזון וגם את הנציגה הישראלית – מובילאיי. כעת, נראה שהטמעת הטכנולוגיה קרובה מתמיד.

ממטה החברה בקריית המדע בהר חוצבים שבצפון ירושלים, המפתחים במובילאיי עובדים במרץ להעצים את היכולות של מערכת המצלמות והחיישנים שלהם כך שתוכל לספק תמונה מדויקת של 360 מעלות ולמעשה להחליף את הנהג האנושי. בתחום הראייה הממוחשבת (Computer Vision), מובליאיי היא מובילה עולמית.

מובילאיי העמידו לרשותנו את המערכת המתקדמת ביותר שלהם לנסיעת מבחן. בשפה פשוטה, מדובר ברכב בייצור סדרתי (במקרה הזה, אאודי קוואטרו) שעליו מותקנות 8 מצלמות של מובילאיי המספקות "ראייה" של 360 מעלות ומסוגל להתנהל בכביש מהיר באופן אוטונומי לגמרי. המצלמות משדרות כל העת לצג ברכב תמונה מפורטת של כל הסובב את הרכב תוך תיוג ברמה גבוהה ביותר של רכבים, רמזורים, הולכי רגל והשטחים בהם הנסיעה אפשרית.

הרכב ממתין לנו מחוץ לכניסה לחניית המטה ובמבט ראשון, מלבד המצלמות שבולטות מצדי הרכב (בתוך כיסוי אלגנטי בצבע תואם), הכול נראה רגיל לגמרי. שלום מנס, 'טייס הניסוי' שמופקד על נסיעת המבחן מקבל אותנו והנסיעה מתחילה. כאמור, שלום יוצא מאזור התעשייה הר חוצבים ומשתלב לכביש המהיר לפני שהוא מעביר באגביות את הרכב למצב אוטונומי בלחיצת כפתור הממוקם ליד ההגה. "אנחנו משתדלים לא להבליט את הרכב כדי שהסובבים אותנו יתנהלו בצורה הכי טבעית", אומר מנס.

הנהגים בכביש אכן מתנהגים בצורה טבעית ואופיינית לנהג הישראלי. הרכב מתנהל בנתיב הימני ושומר על מהירות מתונה עד שהוא מזהה משאית כבדה ואיטית במרחק 200 מטרים. "הצלצול הזה מתריע שהרכב עומד לצאת לעקיפה", מסביר מנס בזמן שהרכב גולש באופן חלק לנתיב השמאלי, לא לפני שהוא מבטל את העקיפה לאחר שרכב שהגיח במהירות חסם את הנתיב.בזמן השיחה שמתפתחת ביני לבין שלום בזמן הנהיגה, ההתנהלות של הרכב טבעית לגמרי ולא מורגש שום הבדל. הצצה בצג ממחישה עד כמה מדויקת המערכת – היא אומדת במדויק את המרחק של כל האלמנטים בסביבה מהרכב ואת מהירותם. 'השטחים המתים' המסוכנים שגורמים לתאונות רבות מתבטלים כאן לגמרי – טווח הראייה של המצלמות גדול בהרבה מזה של הנהג האנושי והמערכת מסוגלת לאתר מפגעים ומצבים מסוכנים מראש לצד תגובה מידית למצבי חירום.

"בקרוב נוכל גם להגיע לרמה הזו גם במתאר עירוני, שהוא הרבה יותר מורכב", אומר מנס. אחרי נסיעת המבחן בירושלים, נראה שמה שנתפס כפנטזיה פרועה של גיקים, הולך ומתגשם למציאות. 


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן