בלי לשכוח או להתבלבל: כך חברה אמריקאית שואפת לחולל מהפכה באופן בו אנו נוטלים תרופות

אלן פיטינגר-דונהאם בן ה-51 אובחן כנשא איידס בשנת 2003. במהלך 12 השנים שחלפו מאז אובחן, הוא נאלץ לקחת 10 גלולות שונות מדי יום. חלק מאותן גלולות חוזרות על עצמן בכל יום ויום בחייו; את חלקן הוא לוקח רק מספר פעמים בשבוע; וגלולות מסוימות הוא לוקח רק פעמים בודדות בכל חודש.

קטי בנדטי, אחות בת 38, מתמודדת מדי יום עם בעיה דומה – למרות שהיא אישה צעירה ובריאה לחלוטין. שני הוריה המבוגרים, אשר חיים במרחק מאות קילומטרים ממנה, לוקחים יחדיו 32 כדורים מדי יום. "הם היו בשוק מוחלט", היא מספרת. "הם רכשו קופסאות על קופסאות של כדורים, ובכל ערב כשדיברנו בטלפון הם סיפרו כמה קשה להם כל ההתמודדות עם כמות הכדורים האדירה הזו".

הבעיה אשר עולה מהצורך היומיומי להתמודד עם כמויות אדירות כאלו של גלולות וכדורים, מסתבר, רחבה הרבה יותר משני המקרים הפרטיים האלו. על פי נתונים אשר פורסמו בארה"ב במהלך השנה החולפת, לא פחות מ-32 מיליון אמריקאים (כ-10% מהאוכלוסייה), נוטלים לפחות 5 גלולות שונות מדי יום. במחקר אשר נערך בשנת 2005 עלה כי מחצית מהאזרחים האמריקאים אשר נוטלים תרופות "מפספסים" תרופות שונות באופן שוטף – והמחקר אף העריך את עלותם של "פספוסים" אלו למערכת הבריאות האמריקאית בסכום עתק של 100 מיליארד דולר מדי שנה.

מיליוני מטופלים מפספסים תרופות מדי יום | צילום: thinkstockphotos

פיטינגר-דונהאם ובנדטי, אשר כאמור מתמודדים בעצמם עם הסוגיה מדי יום ויום, החליטו שהגיע הזמן לפתור את הסוגיה הזו בהקדם. יחדיו, הם הקימו את חברה חדשה בשם PillPack, שמציעה פתרון לכל מיליוני התושבים אשר לוקחים מספר רב של תרופות מדי יום. באמצעות מערכת מיוחדת שהקימו הם מסייעים לאותם תושבים לקחת בדיוק את תרופות המרשם שלהם על פי ההוראות שקיבלו מהרופא – ללא "פספוסים", מבלי שישכחו גלולה מסוימת באחד הימים, וללא הלחץ המתמיד שמא אכן שכחו לקחת אחת מהתרופות ביום מסוים.

אל השניים הצטרף טי.ג'יי. פארקר, יזם בן 29 שמכיר היטב את עולם הרוקחות. אביו של פארקר הוא רוקח בעל ניסיון של שנים בתחום, וגם טי.ג'יי עבד במהלך חודשי הקיץ של ילדותו עם אביו – כשהכין משלוחי תרופות מיוחדים למטופלים שלא יכלו להגיע לבית המרקחת בכוחות עצמם. הוא אמנם פנה תחילה ללימודי רוקחות בדכו של אביו, אך במהרה הבין כי אם הוא רוצה באמת להשפיע על האופן בו אזרחי ארה"ב נוטלים תרופות – עליו לעבור לתחום היזמות, ולחשוב בגדול.

אריזות תרופות בהתאמה אישית

הפתרון שפארקר ושותפיו הגו הוא פשוט בבסיסו, אך דורש מערכת מורכבת למדי בכדי להוציאו לפועל. למעשה, החברה שהקימו השניים פועלת באופן דומה ליתר החברות הפעילות ברשת האינטרנט, ומציעות ללקוחות לשלוח את המרשמים – ולקבל את התרופות המבוקשות בחבילות ארוזות עד לפתח הבית (ובמחירים זולים במיוחד). אך בשונה מאותן חברות, PillPack מציעה ללקוחותיה כי ישלחו יחדיו את כל המרשמים אשר הם קיבלו מהרופא – והם ישלחו להם בחזרה אריזות יומיות, כשעל כל אחת מהן מוטמע שם היום והתאריך המיועד, ובה יכללו מראש כל הגלולות והכדורים שאותו מטופל צריך לקחת באותו היום. החברה למעשה לוקחת על עצמה את פעולת המיון והאריזה – כך שהמטופלים לא יאלצו שוב לנסות ולהיזכר האם לקחו תרופה מסוימת אתמול או האם "פיספסו" את היום לקחת תרופה אחרת.

הרעיון של "אריזה מותאמת אישית" של התרופות לכל לקוח ולקוח אינה דבר חדש. כבר בשנת 2006, מחקר רחב היקף שנערך במרכז הרפואי "וולטר" בוושינגטון גילה כי כשמטופלים מקבלים לביתם חבילות תרופות בהתאמה אישית – אחוז המטופלים אשר נוטל את התרופות באופן מלא וללא אותם "פיספוסים" מזנק מ-61% עד ל-97%. החידוש במיזם הנוכחי טמון בתכנית העסקית אשר עומדת בבסיסו – וביכולתה של החברה המבטיחה להרוויח כסף בכדי להמשיך ולהתקיים. ומדובר, מסתבר, בהרבה מאוד כסף.

עד כה גייסה החברה 12.8 מיליון דולר במספר סבבי גיוס, אך שוויה המוערך גבוה בהרבה. בחברה מסרבים לחשוף את נתוני הרווח שלהם בינתיים, אך על פי הערכת מגזין פורבס – הם נהנים מהכנסות בסדר גודל של כ-15 מיליון דולר בשנה. כ-20% מאותן הכנסות הם רווח נקי.

אך מיון התרופות לאריזות מותאמות אישית הוא כאמור רק החלק הקל בפעילות החברה. החלק המורכב יותר טמון בביצוע – שכן גם פארקר עצמו יודעו כי חיי אדם תלויים על אספקה תקינה של כמה מהתרופות האלו, ושבעסק שכזה מרווח הטעויות הוא אפסי לחלוטין. וכשפועלים בסדר גודל משמעותי של עשרות אלפי לקוחות, הזמנות ומיליוני כדורים וגלולות – מערכת הסיווג הופכת משמעותית הרבה יותר.

שלא תשכחו אף גלולה. פארקר | צילום: יח"צ

לשם כך, הקימו בחברה מערכת מורכבת למדי, אשר פועלת במתחם בן 5,000 מ"ר. שם, בארונות ענק, נשמרות וממוינות אלפי תרופות שונות במסדרונות, מדורים ומערכת מספור מיוחדת. כל אגד מרשמים אשר מגיע לחברה מוכנס מיד למחשבי המערכת, שם האלגוריתמים מעבדים את המידע – ומוציאים מרשמים מותאמים אישית לכל יום ויום. התרופות הנפוצות והמוכרות מובאות על ידי רובוטים מיוחדים; את התרופות הנדירות או הרגישות יותר – מביאים רוקחים מוסמכים בלבד.

בינתיים, עובדים בחברה 66 בני אדם, 15 מהם אחראים על שינוע החבילות היישר לידיהם של מטופלים אשר מתקשים בתנועה או נמצאים במתחמי דיור מוגן מבודדים. החברה פעילה כיום ב- 47 מדינות ברחבי ארה"ב, ואם הפעילות תמשיך להתרחב ולהוכיח את עצמה, לא מן הנמנע כי החברה תתרחב גם לשווקים נוספים מעבר לים. כך, הם מקווים, הם יצליחו לשנות ולהשפיע על חייהם של מיליוני מטופלים ברחבי העולם – וכמובן גם להרוויח סכומי עתק. פיטינגר-דונהאם עצמו, אגב, מעיד כי הוא כבר לא שוכח שום גלולה ולא מפספס שום תרופה שעליו לקחת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן