במעלה הסולם: כך תתכוננו ליום בו תועלה הריבית בארה"ב

שש שנים חלפו מאז הפחית הבנק הפדרלי את הריבית בארה"ב לרמה של 0.25%-0%, ופעולות נוספות שביצע הביאו לירידה משמעותית בשערי הריבית לטווחים הבינוניים והארוכים. בתקופה האחרונה גוברים החששות בקרב המשקיעים כי היום שבו נראה את תשואות האג"ח עולות ממשמש ובא.

החשש הזה מתבסס, מן הסתם, על התקדמות אסטרטגיית היציאה המוניטרית של הפד בארה"ב. אסטרטגיה זו כבר יצאה לפועל במשך השנה האחרונה באמצעות הפחתה הדרגתית בכמות הרכישות של האג"ח בשוק הפתוח. וזה מה שצפוי לקרות הלאה: בשלב הבא יופסקו לחלוטין רכישות האג"ח (פירוש הדבר שמאזן הפד לא יורחב יותר); אחר כך יופסק גם מיחזור החוב הקיים שיגיע לפירעון (פירוש הדבר: הפחתת המאזן); אז יאותת הפד לשוק ההון שהעלאות הריבית בפתח; ונגיע לשלב האחרון בתהליך, שיכלול את העלאת הריבית בפועל.

לנוכח הדברים האלה מבקשים חלק מהמשקיעים להתאים כבר עכשיו את התיק שלהם לשלב האחרון. לתרחיש של ריבית עולה קיימים מגוון פתרונות, אשר מחייבים שימוש במכשירים מתוחכמים כדוגמת ביצוע שורט על אג"ח ארוכות, או רכישת אופציות מכר על איגרות חוב ממשלתיות. אולם המשקיע הטיפוסי עשוי למצוא פתרון נוח דווקא באסטרטגיה פשוטה יחסית: Bond Ladder (סולם אג"ח).

היתרון הפסיכולוגי

"סולם אג"ח" הוא אסטרטגיית השקעה שבמסגרתה מפזר המשקיע את כספו במגוון איגרות חוב הנפדות באופן מדורג. קחו למשל תיק לדוגמה (ראו תמונה) בסך חצי מיליון שקל, שהושקע באופן שווה בחמש סדרות אג"ח בעלות מועד פירעון שונה, משנה ועד חמש שנים: בשנה השנייה, כאשר האג"ח לשנה (אג"ח 1) ייפדה, כספי הפירעון יושקעו באיגרת חוב חדשה לחמש שנים (אג"ח 6). בשנה השלישית, כספי הפירעון מאג"ח 2 יושקעו באיגרת חוב חדשה לחמש שנים (אג"ח 7), וכן הלאה מדי שנה.

הרעיון העומד מאחורי אסטרטגיה זו הוא צמצום סיכון הריבית. אם במהלך תקופת ההשקעה שערי הריבית יעלו, אזי ניתן לרכוש באג"ח שנפדו איגרות חוב ארוכות חדשות בעלות שיעור תשואה גבוה יותר. כמובן שתהליך עליית תשואות ישפיע לשלילה על ההחזקות הקיימות, אולם מאחר שאיגרות החוב בתיק מיועדות להחזקה עד לפדיון, מדובר בירידת מחירים שרלוונטית רק למי שמעוניין לממש את האג"ח טרם פירעונה הסופי. עבור אותם המשקיעים שרכשו למטרת החזקה עד לפדיון, התשואה על האג"ח היתה ידועה כבר במועד רכישתה.

זה למעשה היתרון הפסיכולוגי באסטרטגיית סולם האג"ח. עצם הידיעה על החזקה עד לפדיון מאפשרת למשקיעים "להדחיק" הפסדי הון במהלך הדרך. בכך, באפשרותם להתגבר על ההיבטים הרגשיים של השקעה בנכסים תנודתיים כדוגמת אג"ח ארוכות. ללא קביעת לו"ז לפעילות בתיק, משקיעים עלולים להירתע מהשקעה באג"ח ארוכות כאשר שערי הריבית עולים, זאת על אף שעלייה זו מגדילה את התשואה העתידית של איגרות החוב.

חשוב להדגיש כי מאחר שמרבית עקומי האג"ח עולים ככל שמועד הפדיון רחוק יותר, כך החלפת אג"ח קצרות שנפדו באג"ח בעלות מועד פירעון ארוך מאפשרת למשקיעים ליהנות מהתשואה הגבוהה יותר ששוררת בחלק הארוך של עקום התשואות. פעולה זו נעשית במקביל לאיזון המח"מ (משך חיים ממוצע של אג"ח) בתיק הקיים, כך שהסיכון המצרפי בתיק לעליית ריבית אינו עולה.

יתרון נוסף בשימוש בסולם אג"ח הוא ניהול תזרים המזומנים בהתאם לצורכי המשקיע. לדוגמה, משקיע שמעוניין לשמור חלק מהונו נזיל בכל עת, נהנה מהעובדה כי מדי שנה נפדות אג"ח בתיק, כך שניתן לעשות שימוש מיידי בכסף ללא צורך בהנזלת התיק, פעולה שעשויה לגרום להפסדים כתוצאה משינויים בשוק. נוסף על כך, משקיע שנמצא בגמלאות עשוי לעשות שימוש באסטרטגיה כך שמדי שנה ייפרע סכום כסף שישמש אותו בשנה הקרובה. באופן זה, ניתן למקסם את הריבית מכספים שנזדקק להם רק בעוד מספר שנים.

ומה בנוגע לסוג האג"ח שבהן ניתן לבצע שימוש במסגרת תהליך בניית הסולם? הכלל הבסיסי באסטרטגיה הוא להתמקד בצמצום סיכון הריבית, כך שאג"ח ממשלתיות הן המכשיר המתאים ביותר. עם זאת, ניתן לשלב גם אג"ח קונצרני. עם פיזור מתאים לכל מועד פירעון אפשר להגדיל את פוטנציאל התשואה בתיק – ללא העלאה משמעותית ברמת הסיכון.

ייתכן שבפועל היום שבו נחזה בתהליך העלאת ריבית בעולם יגיע בעוד פרק זמן רחוק יחסית. אף על פי כן, משקיעים שמעוניינים להיערך לתרחיש זה מבעוד מועד, יכולים לאמץ את אסטרטגיית סולם האג"ח בתיק ההשקעות, וכך להימנע מניסיונות תזמון של עליית תשואות חדה בשווקים.

-הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי וחינוך פיננסי בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן