בנאס"א מאושרים: נמצאו עדויות לכך שמים עדיין זורמים על פני המאדים

אחרי הדיווחים על אגם קדום שהתגלה על פני הכוכב האדום, כעת טוענים בנאס"א – על מאדים עדיין זורמים מים. כיום, הראיה שפעם הייתה זרימה חופשית של מים על המאדים, משכנעת את רוב המומחים עד כדי כך, שרובם סוברים כי הכוכב היה מיושב לפני כמיליארד שנים. בנוסף, מדענים שחוקרים את מאדים גילו לאחרונה שעדיין ישנם מים על המאדים, רק בצורת קרח. ועדיין, ישנה שאלה אחת שנשארה פתוחה – אם בעבר זרמו מים על פני המאדים, האם יכול להיות שהם זורמים עד היום?

עדיין אין תשובה מוחלטת לשאלה הזו, אבל אסטרונומים שבחנו את השאלה הצביעו על מעין קווים, שחוזרים על עצמם במדרונות הרי הכוכב. מדובר על "קווים" כהים, שאותרו על ידי רכב מעקב שחג מסביב למאדים, וצולמו כשהם משנים את מיקומם במורד ההרים כשהטמפרטורות על פני השטח עולות. חלק מהמדענים שחוקרים את הכוכב, הציעו שמקור הזרימה במי מלח, שמכילים תמיסה של ברזל וגופרית, שמונעת מהם מלקפוא בטמפרטורה הנמוכה של הכוכב.

הלווין הסובב את מאדים | הדמיה: נאס"א, מתוך ויקיפדיה

כעת, תמונות חדשות שצולמו על ידי רכב המעקב הראו רמזים חדשים שה"קווים", או הנתיבים הללו, אכן מכילים מים זורמים. שני דוחות חדשים התמקדו במינרלים שנותרים מאחורי הנתיבים המתקדמים, ובעוד בתמונות לא ניתן לראות סימנים למים או למלח, הן כן מראות על מינרלים שמכילים ברזל, שלא נמצאו על הרים שלא אותרו בהם נתיבים. כמו כן, הנוכחות של המינרלים הללו השתנתה עם השינוי בעונות השנה.

"בדיוק כמו הנתיבים המשתנים עצמם, החוזק של החתימה הספקטרלית (שנקלטת ע"י הלווין) משתנה לפי העונה. הם חזקים יותר כשחם וחלשים יותר כשקר", אומר החוקר לוג'נדרה אוג'ה מנאס"א.

ההסבר הטוב ביותר לזרימות הללו, זה שהן לפחות מעורבות בזרימת מים, למרות שהיווצרותם מתהליכים יבשים מתקבלים על הדעת גם כן. הבעיה היא, שחתימה ספקטרלית של מינרל הברזל ב"קווים" עשוי למנוע מהאות הספקטרלי של המים להיראות, מה שהופך את עבודת המדענים למציאת מים דה -פקטו, קשה במיוחד.

"עדיין אין לנו אקדח מעשן לקיומם של מים בנתיבי המינרלים הללו, למרות שקשה לנו לדמיין את התהליך הזה מתרחש ללא מים", אומר אוג'ה.

אם מחקר עתידי ימשיך להצביע על קיומם של מים זורמים על המאדים, כהסבר הטוב ביותר לנתיבי המינרלים שאותרו, מדובר בעניין חשוב ביותר – זה יעמיק את ההבנה שלנו לגבי האקלים על המאדים, ויגדיל את האפשרות שישנן צורות שונות של חיים על פני הכוכב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן