בנט: "היזמים הם הפראיירים האמיתיים של כלכלת ישראל"

"במצב הנוכחי עדיף לטוס לחו"ל ולפתוח שם חברה", כך אמר היום שר הכלכלה נפתלי בנט. בנאומו בכנס של העיתון כלכליסט בתל אביב אמר בנט כי הקשיים הבירוקרטיים עלולים להבריח את היזמים לחו"ל. "מדינת ישראל נכנסת לעסקים הקטנים לוורידים ומפריעים לתהליך ההקמה. המוסדות שלה פועלים ללא תיאום ומפילים דרישות לא סבירות והופכות אלפי אנשי עסקים לעבריינים בפועל. גם אותו עסק קטן שהשיג אישור גם אז אנחנו לא עוזבים אותו ומטרטרים אותו באינסוף דרישות בירוקרטיות".

עוד הוסיף בנט כי "במדינות ה-OECD עסק משלם 12 פעמים בשנה מס. בישראל על שלל התשלומים אתם מתעסקים בתשלומי מס 30 פעמים בשנה. בעסק קטן התעסקות כזאת יכולה להרוג. אם חלילה אתם חולמים על לשפץ את העסק, על פי הבנק העולמי ישראל נמצאת במקום ה-139 בהשגת אישורי בניה. אחרי הרשות הפלסטינית, טוגו וסוריה. תחת ממשל אסד לוקח 104 ימים אצלנו 212 יום. אתם צריכים לשקול להעביר את העסק לדמשק".

בנוסף התייחס בנט גם לשיח הציבורי על טייקונים ואמר כי יש צורך לעשות אבחנה בין טייקון לעסקן. טייקון יונק ערך, יזם בונה ערך. יזם משגשג בתחרות, טייקון לא רוצה תחרות".

נפתלי בנט | צילום: מרק ישראל סלם

"העסקים הקטנים והבינוניים הם יוצרי הערך של מדינת ישראל. 99 אחוז מהעסקים במשק הם עסקים קטנים שלא חולמים על מטוס פרטי ולא על מחלקה ראשונה. הם אחראים יותר מכל מגזר אחר על תחרות שהיא סם החיים של כלכלה מודרנית. אתם הפראיירים האמיתיים של הכלכלה הישראלית".

"לפעול לפירוק הריכוזיות"

מוקדם יותר נאם גם שר האוצר יאיר לפיד בכנס. "האדם העובד" ממשיך לעמוד במרכז נאומיו של שר האוצר יאיר לפיד. אחרי שאתמול אישרה הממשלה את העלאת יעד הגירעון ל-4.65%, ורגע לפני שיגיש לממשלה תקציב דו שנתי שיהיה עשיר בקיצוצים ובגזירות כלכליות, אמר היום לפיד כי תפקידו הוא לדאוג לאדם העובד. כדי לעשות זאת, אמר, יש לפעול לפירוק הריכוזיות במשק הישראלי.

"שואלים אותי מה עמדתי לגבי המגזר העסקי. יש בישראל התקפה פופוליסטית מתמשכת נגד המגזר העסקי. מי שדואג לאדם העובד יודע שאנחנו חייבים מגזר עסקי חזק, כי מגזר עסקי מייצר מקומות עבודה, משכורות, צמיחה ותחרות שמורידה מחירים", אמר בנאומו. "התפקיד שלנו הוא להילחם נגד חברות פירמידה וריכוזיות יתר, ותכנוני מס אגרסיביים ומונופולים, כי זה רע לאדם העובד. כי זה הופך את עבודתו לחסרת טעם. כי הוא מרגיש שהוא חי בעולם שאין בו הזדמנות הוגנת. כי הוא לא יפתח עסק קטן, שבו יהיו עוד שלושה או חמישה אנשים עובדים כמוהו, אם הוא ירגיש שהעסקים הגדולים דורסים אותו".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"מעמד הביניים הישראלי לא כועס על המסים שהוא משלם לחלשים", הוסיף לפיד. "הוא כועס מפני שהוא מרגיש – בצדק – שבמשך הרבה שנים התייחסו לא בכבוד לכספי המסים שלו. שבמקום לעזור לחלשים המסים הלכו לסקטורים, לטייקונים חסרי אחריות, לקבוצות אינטרסים, למשרדים ממשלתיים מיותרים, למערכת פוליטית שדאגה רק לעצמה. התפקיד שלנו הוא לשנות את זה".

לפיד הוסיף וסימן את הרפורמות שהוא מתכוון לעשות בכהונתו: "נשתמש בכסף בשביל לבנות את הרכבת לכרמיאל ולשפץ מחלקות בבתי חולים. נפתח מרכזי הכשרה לתעסוקה ביחד עם התאחדות התעשיינים ונחזיר לחיים את החינוך הטכנולוגי. במקום להפוך את מינהל מקרקעי ישראל למחלבה של כספים מהאזרח שנשלטת בידי 'מאכערים', נצרף אותו לקבינט הדיור ונשתמש בו כדי להוריד את מחירי הדירות ולקצר הליכים לזוגות צעירים. במקום שתאגידי המים יהפכו לספקים של ג'ובים לחברי מרכז, אנחנו נאחד אותם ונוריד את התעריפים לאזרח", אמר.

יאיר לפיד | צילום: מרק ישראל סלם

שר האוצר התייחס בדבריו גם לשאלה שהעלה בקמפיין הבחירות – איפה הכסף? "זו היתה שאלה רטורית. ידענו שהכסף נמצא במקומות הלא נכונים, ומחולק מהסיבות הלא נכונות. אז אנחנו מקצצים היום בדיוק במקומות שעד היום אף אחד לא העז לגעת בהם".

"האדם העובד רוצה לדעת שמקום העבודה שלו בטוח ולא יפטרו אותו מחר בבוקר, מה שאומר שאנחנו צריכים למשוך הנה עסקים מחו"ל, ולפתח תשתיות שיוצרות מקומות עבודה ולסייע לעסקים קטנים; הוא רוצה לדעת שהוא יוכל לחיות מהמשכורת שלו ולא לספור כל שקל שהוא מוציא, אז אנחנו הולכים לטפל ביוקר המחיה החל מהתחרותיות בשוק המזון ועד לשמיים הפתוחים; והוא רוצה להרגיש שהוא חי במדינה הוגנת", הוסיף. "הישראלים מוכנים לעשות כל דבר, העיקר לא לצאת פראיירים. בגלל זה הטייקונים מרגיזים אותם, בגלל זה הוועדים הגדולים מרגיזים אותם, בגלל זה הסקטורים מרגיזים אותם. אז אנחנו הולכים לטפל גם בזה בשורה של דרכים, החל מהכנסת הקריטריון של מיצוי כושר השתכרות לכל תחום, מזכאות לדיור ועד לארנונה, דרך התוכנית לשיוויון בנטל ועד למלחמת חורמה בהון השחור שתאפשר לו להפסיק להרגיש שהוא הפראייר היחיד בעיר".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן