בנט לא מוותר לנמלים: קורא לבחון פיצול ומכירת רציפים קיימים

נפתלי בנט ממשיך במאבק נגד הנמלים. הערב שלח שר הכלכלה מכתב לממונה על ההגבלים העסקיים והציע לו לבחון אפשרות לפירוק הריכוזיות בנמלים באמצעות מכירה ופיצול רציפים קיימים לצד שלישי, בכדי להתחיל בפירוק הריכוזיות בנמלים עוד בטרם יוקם נמל פרטי. 

במכתב, הסביר בנט: "ישראל היא אי, לא במובן הגיאוגרפי אלא במובן הכלכלי, ועל כן התלות שלה בנמלי הים היא כמעט מוחלטת. מעל 90% אחוזים מהסחורות של ישראל עוברות בנמלי הים".

נפתלי בנט | צילום: מרק ישראל סלם

בנוסף הציע בנט לממונה על ההגבלים לחפש חסמים המונעים היווצרות תחרות אפקטיבית בין נמלי הים של חיפה ואשדוד.

לדברי בנט: "מדי שנה המשק הישראלי מייבא ומייצא סחורות בהיקף של יותר מכ-60% מהתמ"ג דרך נמלי הים. התלות של היבואנים והיצואנים בנמלי הים היא כה מוחלטת עד כי אין הם יוצאים כנגד התנהגות פרועה ולא אחראית זו, ולו בגלל החשש שעסקיהם ייפגעו. חוסר התחרות מטיל על הציבור הישראלי נטל עודף יקר מאוד בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אתמול הביע ראש הממשלה בנימין נתניהו נחישות בקרב המסתמן מול עובדי הנמלים בניסיון להקים נמל נוסף. "לתוכנית הזאת יש השלכות גדולות מאוד לגבי יוקר המחיה, כי בערך 90% מהיצוא והיבוא שלנו וחלק עצום מהתוצר עובר דרך הנמלים בדרך זו או אחרת. כמעט כל דבר שאתם רואים לפניכם, מוצר שנמצא פה או מוצר שאנחנו מייצאים לשוקי העולם עובר דרך הנמלים. רק מקצת המוצרים עוברים דרך תעבורה אווירית. לכן, היעילות או היעדר היעילות בנמלים הוא דבר שכל אזרח ואזרח מרגיש בכיסו. אנחנו מחויבים לשינוי הזה. אני יודע שיש תמיכה של שרים רבים, אם לא כולם, במהלכים שאנחנו הולכים לעשות. שר התחבורה יביא בפניי את ההצעה שמתגבשת, אדון בה גם עם שר האוצר וגם עם שר הכלכלה, ונגבש את הממשלה כולה כדי לעשות את הרפורמה הזאת, שתשפיע מאוד על הוזלת יוקר המחייה במדינת ישראל", אמר.

מנגד, ראשי הנמלים הביעו זעם על ההחלטה להקים נמל פרטי ומתחו ביקורת על עמדת הממשלה והשר בנט בפרט. בראיון לרדיו 103 FM אמר אתמול  יהושע פרץ, לשעבר מזכיר הוועד הארצי של שלושת הנמלים: "הנמלים מביאים לממשלה כל כך הרבה כסף. במקום לשאוף שהעובדים ירוויחו הרבה כסף רוצים לתת אותו לטייקונים". 

עוד אמר פרץ: "מי בכלל ייקח את הנמל החדש? הממשלה תתן את זה לטייקון שנתן לה כסף בשביל הבחירות", הוסיף פרץ. "לא יושבים בכלל עם העובדים ובסוף מחליטים בשבילם. שנפתלי בנט ילמד את החומר לפני שהוא מדבר. למה לעשות פרובוקציה לעובדי הנמלים? אנחנו לא מנהלי בנקים שמרוויחים מיליוני שקלים. מגיע לעובדים להרוויח הרבה, הם עובדים בגובה, בסכנה, בחום ובקור. אני מציע שלא יעשו איתנו מלחמה כי הם יפסידו".

"לבנות נמל חדש לוקח 10 שנים, עד אז יחליפו 3 פעמים את הכנסת", סיכם פרץ. "הם נבחרו והם דופקים את העובדים שבחרו בהם. הם לא יצליחו. ישראל כץ הוא איש חכם מאוד כי הוא אמר שצריך לדבר עם העובדים. גם על חברת החשמל אומרים שהוועד עם האצבע על השאלטר, אבל לא כולם פושעים ומאפיונרים. שוק העבדים נגמר. הפועלים זו גאווה בשביל מדינת ישראל".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן