בניגוד לתחזיות: הריבית ירדה ל-2%, הגבלות חדשות על נטילת משכנתאות

בנק ישראל הפתיע כאשר הודיע היום כי ריבית חודש נובמבר ירדה ב-0.25% לרמה של 2%, זאת בניגוד להערכות האנליסטים אשר חזו כי בנק ישראל ישאיר את הריבית על כנה. האנליסטים העריכו כי אי הבהירות באשר לקצב הצמיחה תתמוך בהורדת הריבית, אולם בנק ישראל לא ימהר לבצע מהלך שכזה מחשש לניפוח הבועה במחירי הדיור.

בהודעה שפרסם הסביר הבנק כי "ההחלטה להוריד את הריבית לחודש נובמבר ב-0.25% לרמה של 2% עקבית עם מדיניות ריבית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים". כמו כן ציין הבנק כי הורדת הריבית נועדה לתמוך בצמיחה הכלכלית תוך שמירה על היציבות הפיננסית.

כמו כן, התייחס הבנק להורדת תחזית הצמיחה העולמית מוקדם יותר החודש מצד קרן המטבע הבינלאומית כסיבה להורדה המפתיעה. "הבנקים המרכזיים במשקים הגדולים ממשיכים בתוכניות ההקלה הכמותית ומספר בנקים מרכזיים הורידו החודש ריבית" נכתב בהודעת הבנק.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הערכות האנליסטים היו כי בנק ישראל לא ימהר להוריד את הריבית מחשש להתנפחות בועת דיור, אולם במקביל להורדת הריבית הודיע הבנק על צעדים שנועדו לפעול למניעת היווצרות בועה. כך, פרסם המפקח על הבנקים דודו זקן טיוטת הוראה בנושא הגבלת שיעור המימון בהלוואות לדיור, אשר תחול על הלוואות שניתן להן אישור עקרוני מיום 1 בנובמבר 2012 ואילך.

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר | צילום: רויטרס

ההוראה קובעת שתאגיד בנקאי יאשר משכנתא בשיעור מימון של עד 75% לצורך רכישת דירה ראשונה של הלווה ואילו עד 70% למשפרי דיור. בנוסף, קובעת ההוראה שתאגיד בנקאי לא יאשר הלוואה ללווה לצורך רכישת דירה להשקעה בשיעור מימון הגבוה מ-50%. לעניין זה, דירה להשקעה הינה בהתאם לדווח לרשויות המס (דירה שנייה).

להערכת בנק ישראל האוכלוסייה הפוטנציאלית שצעד זה נוגע לה הוא 20% מציבור נוטלי המשכנתאות – 9% משקיעים, 8% משפרי דיור ורק 3% רוכשי דירה ראשונה.

מן המפקח על הבנקים נמסר כי "בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחויות שליליות בשוק הדיור ובשוק האשראי לדיור. טיוטת ההוראה הנוכחית פורסמה על רקע הגידול המשמעותי בשנים האחרונות ביתרת האשראי לדיור והעלייה במחירי הדירות בארץ. מגמות אחרונות בשוק הדיור מעידות על גידול במספר העסקאות, גידול ברמה החודשית של ביצועי המשכנתאות וגידול בנפח הפעילות של המשקיעים, בין היתר על רקע סביבת הריבית הנמוכה על המשכנתאות.

התפתחויות אלו משליכות על רמת הסיכון הגלומה בתיק האשראי הבנקאי: הגידול המואץ של תיק האשראי לדיור במאזני הבנקים עלול לטמון בחובו סיכונים ליציבות המערכת הבנקאית ובעיקר נוכח מתאם בין תיק האשראי לדיור ותיק האשראי לענף הבינוי והנדל"ן".

בבנק ישראל מציינים כי חלק גדול מהמשברים הפיננסיים שהתרחשו במדינות שונות החלו ממתן אשראי לדיור בתנאים שלא שיקפו את הסיכונים המתפתחים בשוק זה. ההוראה החדשה נועדה לצמצם את ההשלכות המשמעותיות של התממשות משבר בשוק הנדל"ן באמצעות הקטנת הסיכון הגלום בתיק האשראי לדיור הבנקאי והפחתת הסיכון הגלום בלקיחת הלוואות לדיור בשיעור מימון גבוה.

בשנה האחרונה עלו מחירי הדירות ב-1.4%. אולם בחודש האחרון עלו מחירי הדירות ב-0.6% ובששת החודשים האחרונים ב-2.9%. העליות במחירי הדירות בחודשים האחרונים והמשך הגידול באשראי לדיור מעלים את החשש מפני המשך עליית מחירי הדירות.

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון העריך אתמול כי הריבית תיוותר על כנה, וציין כי "ידיו של הבנק המרכזי כבולות בכל האמור באפשרות המיידית להעלות ריבית זאת בשל אי הבהירות באשר לקצב הצמיחה העתידית במשק".

בחודש אוקטובר השאיר בנק ישראל את הריבית ברמה של 2.25%. הבנק השאיר אז את הריבית על כנה, בין היתר בשל עליית מדד המחירים לצרכן ב-1%, אשר נגרמה בעיקר בשל עליית מחירי הסיגריות והירקות והפירות. ההחלטה תאמה את ציפיות מרבית האנליסטים, אשר חזו כי הבנק לא ימהר לפעול, וימתין להתפתחויות נוספות במשק, מתוך חשש להעמקת ההאטה במשק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן