בננות וביוטכנולוגיה: פיתוח טבעי יסייע בהגדלת השוק העולמי

הודו מייצרת כמעט שליש מאספקת הבננות העולמית, אך מרבית הבננות המופקות שם מיועדות לצריכה פנימית. לכן, למרות שהיא מיצרניות הבננות הגדולות בעולם, רק אחוז זעיר מהבננות של הודו מגיעות אל שוק הייצוא העולמי. במדינה עובדים על הגברת כמות היבול על מנת לחדור אל השוק העולמי, אבל ישנו צורך באימוץ תהליכי עבודה משופרים לאחר הקטיף, על מנת לוודא שכמויות גדולות מהפרי אכן תגענה אל השוק כשהן מוכנות לצריכה.

על פי תכנית הסביבה של האו"ם, מדי שנה הולך לאיבוד או מבוזבז כשליש מהמזון המיוצר בעולם ומיועד לצריכה אנושית (בסביבות 1.3 מיליארד טון). בסרי לנקה מיוצרים 800 אלף טון של פירות וירקות מדי שנה, ובסביבות 40% מהם הולך לאיבוד במהלך עבודות הקטיף, והפעולות שמתבצעות לאחריו, בשל בזבזנות או מחלות בתנובה עצמה. מרכז המחקר הלאומי לבננות בטירוצי'רפאלי, טאמיל נאדו, הודו (NRCB), מעריך את ממדי הייצור של בננות ופירות טרופיים בהודו ב-28.4 מיליון טון בשנה, כש-20-24% מהיבולים הולכים לאיבוד בשל טיפול בסטנדרטים נמוכים, כמו שינוע, אריזה ואחסון לא הולמים.

חברת הביוטכנולוגיה האמריקאית BiOWiSH, שהמטה שלה ממוקדם בסינסנטי, אוהיו, פיתחה טכנולוגיה חדשה שעוזרת להגדיל את אורך חיי המדף של מזונות מתכלים כמו בננות, פירות טריים וירקות. הפיתוח מייצר הזדמנות לבנות שרשראות אספקה ארוכות יותר, בעוד שאיכות המוצר הסופית נשמרת והפחת הכללי יורד.

מוצריה של BiOWiSH עובדים על הגברת היעילות של תהליכים ביולוגיים טבעיים שלהם מגוון רחב של שימושים בתחומים כמו תעשיית המזון, ניהול סביבתי בריאות האדם ובריאות בעלי החיים.

Fotolia :בננות בשוק בסרי לאנקה, היכן ש-40% מהתוצרת אובדת מדי שנה | צילום

והנה הנקודה המשמעותית – שטיפה חדשה שפיתחה החברה נבדקה ונמצאה אפקטיבית בפתרון הבעיה של ייצור שרף גומי בבננות, דבר שמעלה את אורך חיי המדף שלהן ושומר על טריותן.

מהו שרף גומי בהקשר של בננות? שרף הגומי (לעתים מכונה עסיס, או לטקס) הוא התערובת שניגרת מכתר הבננה לאחר שנקטפה. הלטקס הוא בדרך כלל הסיבה לכתמים הכהים שעל גבי קליפת הבננה, מה שגורם לבננות להיראות לא טוב. לאחר הקטיף, בננות מועברות בדרך כלל דרך בריכת שטיפה על מנת להסיר מהן את החומר באמצעות מים וכימיקלים. את הבריכה יש לרוקן ולמלא מחדש במים וכימיקלים באופן קבוע. שטיפת הירקות והפירות מנקה את הלטקס ומסירה אותו מהבננות בצורה יעילה יותר, ומפחיתה את כמות המים היומית שנשפכת אל ומבריכות כאלו.

לפי רוד ווטייר, מייסד החברה וכיום סמנכ"ל השיווק והמכירות שלה, "פיתחנו את הטכנולוגיה של המוצר שלנו על מנת לשפר את תהליך שטיפת הבננות, כדי לשפר את האסתטיקה של פירות וכדי לחסוך במים, אבל באופן בלתי צפוי, היתרון הגדול ביותר שצמח מכך לתעשיית המזון המתכלה היה דווקא הארכת אורך חיי המדף של פירות". אורך חיי המדף המשופר נראה לראשונה במדינות שהן יצרניות גדולות של בננות באמריקה הלטינית, בהן אקוודור, הונדורס וגוואטמלה, ולאחר מכן אומת באמצעות מעקב אחר כל השלבים בשרשרת האספקה ששולחת את הפירות לנמלי בריטניה ולחנויות הקמעונאיות שם.

במהלך ניסוי שנערך לאחרונה, מגדל בננות מצ'מרג'נגר, הודו, מצא ששטיפת הפירות והירקות של BiOWiSH האריכה את אורך חיי המדף של היבולים שלו בהשוואה להשפעה שיש לאמבט המסורתי שנהוג להשתמש בו לאחר הקטיף, בו יש מים שטופלו באלומיניום סולפט. לאחר איפסון של שישה ימים בטמפרטורת החדר, הבננות שטופלו באופן המסורתי הראו יותר סימני ריקבון מאלו שטופלו באמצעות המים של BiOWiSH. זמן הבשלות הנוסף שמספקת השטיפה החדשה יסייע להודו להתגבר על חלק מהאתגרים הלוגיסטיים שלה ולהגביר את כמות הפירות האיכותיים לייצוא.

Fotolia :ניקוי חדיש של הפרי ללא כימיקלים יאריך את חייו | צילום

"הפתרונות הטבעיים של BiOWiSH לשטיפת פירות וירקות לאחר הקטיף הם חלק מטרנד הולך ומתרחב של התרחקות מחומרים כימיקליים בתהליכי עיבוד מזון. מוצרים נוספים המבוססים על הטכנולוגיה הזו ומיועדים לטיפול בפירות וירקות, לפני או אחרי הקטיף, צפויים להופיע בהמשך", אומר ווטייר. "בסביבה המאופיינת בלחצים הולכים וגוברים מצד הצרכנים ומצד קמעונאים גדולים להפחית את השימוש בתשומות כימיות, הדבר מספק חלופות חשובות עבור התעשייה", הוא מוסיף.

מאז שפרסמה ב-2010 את מחויבותה לחקלאות ברת קיימא, וולמארט, המפיצה הגדולה ביותר בארצות הברית של מצרכי מזון ותוצרת טרייה, הייתה גורם מוביל ביצירת הלחץ שטיפס במעלה שרשרת האספקה – להפחית את השימוש בדשנים וחומרי הדברה כימיים. ווייטר ציין ש"כאשר וולמארט דורשת שינוי הדבר משנה את השיטות הנהוגות בתעשייה, היות שהיא מהווה נתח כל כך משמעותי בנפח הכולל שלה". בנוסף להארכת אורך חיי המדף של מוצרים, הטכנולוגיה החדשה הוכחה גם כיעילה בהפחתת כמות המים וחומרים כימיים כבדים הדרושים לתהליכי הניקוי לאחר הקטיף. כך נוצר חיסכון בעלויות ההפקה ופוחתות ההשפעות הסביבתיות שיש לחקלאות בקנה מידה גדול.

האם הפתרון הביו-טכנולוגי החדש, המבטיח והטבעי של BiOWiSH ישפר את תעשיית המזון הטרי ברחבי העולם? בעוד שה- NRCB ומגדלי הבננות בהודו יצטרכו עדיין לאפיין מספר שיטות שיסייעו להם להתגבר על מחלות בפרי, לצד אתגרים נוספים, לפחות נמצא פיתרון לתחום אחד שהיווה עד כה מחסום בפני הודו בדרך להפיכת תעשיית הבננות שלה ליצואנית בקנה מידה עולמי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן