בנק ישראל: גירעונות הרשויות המקומיות ירדו ב-15 השנים האחרונות

ב-15 השנים האחרונות ירדו משמעותית גירעונותיהן של הרשויות המקומיות והיחס בין חובותיהן להכנסתן, למרות הפחתת תמיכתה של הממשלה בתקציבן. כך מפרסם היום בנק ישראל בקטע מתוך דו"ח בנק ישראל לשנת 2012 אשר עוסק בהתנהלות התקציבית של הרשויות המקומיות.

על פי הדו"ח, ניכר השיפור בהתנהלות התקציבית ברשויות היהודיות יותר מאשר ברשויות הלא-יהודיות, ונצפה ביישובים בכל קבוצות הגודל ורמות ההכנסה. כצפוי, גירעון הרשויות אינו מושפע ממחזור העסקים, בניגוד לגירעון הממשלה.

ניתוח הנתונים הפיסקליים של הרשויות המקומיות מעלה כי מ-1997 עד 2012 פחת גירעונן בהדרגה, מגירעון של 0.8% לעודף של 0.2%, ובמקביל ירד חובן של הרשויות המקומיות ביחס לתוצר ב-1.7%. ירידה זו הושגה למרות הפחתה של ההעברות הממשלתיות לרשויות ב-0.5% והיא תוצאה של צמצום ניכר, 1.5%, בהוצאותיהן.

ראש מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט | צילום: יח"צ

מניתוח החוב של הרשויות ביחס להכנסה מהארנונה וממענק האיזון על פי מגזר עולה כי ברשויות היהודיות יחס החוב להכנסה מהארנונה וממענק האיזון, ירד בממוצע ב-45%, ירידה המשקפת שיפור בכושר ההחזר של רשויות אלו. ברשויות הלא יהודיות נרשמה ירידה של 9% בלבד.

השוואה בינלאומית מעלה כי נוסף על המגמה החיובית המאפיינת את התנהלותן התקציבית של הרשויות המקומיות בישראל, מצבן הפיסקלי האבסולוטי טוב ביחס לרשויות במדינות OECD. חוב הרשויות המקומיות בישראל בשנת 2010, 1.6%, היה נמוך מהממוצע ב-OECD, אשר עמד על 8.2% תוצר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן