בנק ישראל: הישראלים עובדים יותר מדי – והפריון מהנמוכים ב-OECD

פריון העבודה בישראל נמוך ב-24% מזה של ממוצע מדינות ה-OECD. בנוסף, קצב גידולו בשנים 1995-2011 היה נמוך מהקצב הממוצע ב-OECD, כך עולה מנתונים שמפרסם היום בנק ישראל. אחת הסיבות לפי הבנק: הישראלים עובדים יותר מדי שעות בשבוע.

עוד עולה כי בין השנים 2000-2011 שיעור ההשקעה בישראל היה מהנמוכים במדינות המפותחות, עובדה שיכולה להסביר כמחצית מהפער ברמת הפריון בין ישראל ל-OECD. שיעור ההשקעה בישראל נמוך בכל הענפים, למעט התעשייה המתאפיינת בתחרות חיצונית המחייבת את החברות לאמץ טכנולוגיות מחו"ל.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

פריון העבודה מוגדר כיחס של סך התוצר לשעות העבודה בפועל, והוא מודד את כושר הייצור של המשק בהינתן תשומת העבודה שברשותו. בחינה בין לאומית של פריון העבודה ב-2011 מעלה שישראל נמצאת בשליש התחתון של המדינות המפותחות: הפריון בישראל נמוך ב-37% מזה של 7 המדינות המתועשות (G7) וב-2% מזה של כלל מדינות ה-OECD. למעשה, מציין בנק ישראל, כי הפריון בישראל דומה יותר לפריון במדינות כגון ניו זילנד, יוון ופורטוגל וכן לפריון במספר מדינות מזרח אירופיות.


שיעור ההשקעה בתעשייה היה גבוה ביחס למדיות ה-OECD | צילום: רויטרס

קצב גידול הפריון בשנים 1995-2011 היה נמוך ביחס לרמת הפריון ההתחלתי ב-95', ואף נמוך מממוצע המדינות. בנק ישראל מציע מספר הסברים לעובדה כי פריון העבודה בישראל נמוך יחסית ומצביע על נושאים כמו ניצולת העבודה הגבוהה בישראל.

ממוצע שעות העבודה למועסק בישראל הינה 37.1 לשבוע גבוה יחסית לממוצע ב-OECD 33.6 לשבוע. על פי בנק ישראל, כאשר בוחנים את הקשר בין השעות למועסק לבין רמת הפריון לשעת עבודה במדינות ה-OECD, מוצאים מתאם שלילי ברור וממצא זה תומך בהנחה שהיעילות פוחתת עם עליית היקף העבודה למועסק .

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן