בנק ישראל: "התמתן החשש מהאטה נוספת בצמיחה; קצב עליית מחירי הדירות עדיין גבוה"

"החששות מהאטה נוספת, ששררו בחודש הקודם, התמתנו לאחר אומדן שלישי לנתוני הרבעון הראשון, לפיהם עודכן קצב הצמיחה כלפי מעלה ל-2.9%" – כך לדברי בנק ישראל, אשר פרסם היום דיווח אודות הדיונים המוניטריים בבנק לשם קבלת החלטת הריבית לחודש אוגוסט.

לטענת הבנק, הגירעון הנמוך מהצפוי בחצי השנה הראשונה של 2013 מבטא בעיקר רמת הוצאות נמוכה מהתוואי. "בהכנסות ממיסים נרשמה התאוששות בחודשים האחרונים והן היו גבוהות משמעותית מהתוואי העונתי", גורס הבנק, "אם כי חלק מהגידול שיקף הכנסות חד פעמיות והקדמת קניות טרם העלאת שיעור המע"מ ביוני. השינויים שהוכנסו לתקציב על ידי ועדת הכספים של הכנסת אינם צפויים להשפיע על הגירעון בשנת 2014, אך בשל הזמניות של חלק מהם, תידרש התאמה בהיקף גדול יותר ב-2015".

בבנק התייחסו גם לצד הנומינלי של ההתפתחויות במשק: ממוצע תחזיות האינפלציה של החזאים ל-12 המדדים הבאים ירד לאחר פרסום מדד יוני ויציאתו מחישוב התחזית, והוא עומד על 1.7%.מדד יולי צפוי, על פי ממוצע תחזיות החזאים, לעלות ב-0.2%. הציפיות לריבית בנק ישראל בעוד שנה, על פי המקורות השונים, שמרו החודש על יציבות והן עומדות בממוצע על 1.1-1.2%".

המשנה לנגיד בנק ישראל, קרנית פלוג | צילום: דוברות הכנסת

מבחינת נתוני הדיור, נרשמה באפריל-מאי ירידה של 0.1% במחירי הדירות, והנתון עודכן כלפי מטה לחודשים קודמים. כתוצאה מכך נמשכה הירידה בקצב השנתי של עליית מחירי הדירות, וב-12 החודשים שהסתיימו במאי הקצב ירד ל-8.4%, לעומת 8.9% ב-12 החודשים שהסתיימו באפריל.

הפורום המצומצם של הוועדה המוניטרית תמך כולו בהותרת הריבית על 1.25%. חברי הוועדה הסכימו שתמונת המצב האינפלציונית אינה מצריכה תגובה מצד המדיניות המוניטרית בשלב זה. הוועדה הסכימה גם שגורם משמעותי הממתן את קצב הצמיחה בתקופה האחרונה הוא החלשות הייצוא, וזאת כתוצאה מהרמה הממותנת של הסחר העולמי. צוין שקרן המטבע הבינלאומית עדכנה כלפי מטה את תחזיות הצמיחה הגלובליות, ובכלל זה את תחזיות הסחר העולמי, והמשק העולמי ממשיך להציג תמונה מעורבת.

חברי הוועדה ציינו כי קצב העלייה השנתי של מחירי הדירות עדיין גבוה ומוקדם עדיין לקבוע שמדובר בשינוי מגמה. עם זאת ציינו חברי הוועדה את העדכון כלפי מטה של עליית מחירי הדירות בחודשים הקודמים וכן את שני הנתונים האחרונים – הנתון שהלמ"ס פרסמה לחודשים אפריל-מאי והנתון שלפניו – שהצביעו כל אחד על ירידה של 0.1%, לאחר 9 חודשים של עלייה רצופה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן