בנק ישראל: ירידה של 15% בנטילת משכנתאות בינואר

בחודש ינואר סכום נטילת המשכנתאות רשם ירידה של 15% והסתכם ב-3.97 מיליארד שקל, זה לעומת 4.66 מיליארד בחודש דצמבר 2012. הירידה קוטעת עלייה רצופה מאז חודש ספטמבר. בהשוואה לעומת החודש המקביל אשתקד, ישנה עלייה של 30% בהיקפי המשכנתאות.

אמנם מוקדם עוד לקבוע אך הנתון יכול לתמוך בהגבלות שקבע הבנק. כזכור, לקראת חודש נובמבר עת שהוריד פישר את הריבית ל-2% (ומאז הספיק אף להוריד אותה לרמה של 1.75%) הוא פרסם במקביל הגבלות שנועדו לפעול למניעת היווצרות בועה. כך, המפקח על הבנקים דודו זקן פרסם טיוטת הוראה בנושא הגבלת שיעור המימון בהלוואות לדיור.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מנגד, בנק ישראל פרסם היום את הפרוטוקל מדיוני הריבית שנערכו לקראת החלטת הבנק על הריבית לחודש פברואר. חברי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל הביעו דאגה לאור התחדשות עליית מחיר הדירות בקצב מהיר במקביל לירידה בהתחלות הבניה ועלייה במספר העסקאות ובהיקפי המשכנתאות. 

פישר | צילום: מרק ישראל סלם

בדיון בוועדה הדגישו החברים כי צעדי המדיניות שנקט בנק ישראל בשנים האחרונות בתחום המשכנתאות מוכוונים בעיקר לשמירת היציבות הפיננסית וכי השפעתם הממתנת בשוק הדיור פועלת על צד הביקושים בלבד.

עוד עולה מהפרוטוקול כי חברי הועדה דנו בהתפתחויות הצפויות בשער החליפין. חברי הוועדה העריכו כי הימשכות המדיניות של ברננקי ופרוייקט ההרחבה הכמותית בארה"ב כמו גם זו באירופה וביפן תומכת בהתחזקות השקל. כמו כן העריך הבנק גם התחלת השימוש במאגרי הגז החדשים ב-2013 תתרום לעלייה בעודף בחשבון השוטף במאזן התשלומים ולכן תהיה גם היא גורם התומך בהתחזקות של השקל בשנה הקרובה.

הועדה המוניטרית של בנק ישראל הודיעה היום שלא תקבל הכרעות על שיעור הריבית בסמוך לחגים פסח וסוכות. המשמעות הישירה של החלטה כזו היא שהריבית במשק אשר תיקבע בסוף חודש מרץ 2013 תהיה למעשה תקפה לחודשיים – אפריל-מאי, והריבית אשר תיקבע בסוף חודש אוגוסט 2013 תהיה בתוקף גם היא למשך ספטמבר-אוקטובר

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן