בנק ישראל לאוצר: הטילו מס על השקעות זרות באג"ח ממשלתיות

רכישות המט"ח האחרונות לא הצליחו לבלום את התחזקות השקל ובנק ישראל מעוניין להגביר את צעדיו: לפורבס נודע כי הבנק ממליץ למשרד אוצר להטיל מס על השקעות זרות באג"ח ממשלתיות לטווח ארוך. זהו צעד משלים לרכישות המט"ח לצורך עצירת התחזקות השקל.

בנק ישראל בוחן מחדש את מדיניות ההתערבות בשוק המט"ח לאחר שרכישות בהיקף של כחצי מיליארד דולר שנעשו בחודש האחרון לא הועילו ושער הדולר אף רשם ירידה של כ-6 אגורות. שער הדולר נסחר כעת בשפל של כשנתיים – 3.544 שקל.

כאמור, בעקבות אי האפקטיביות של רכישות הדולרים, ממליץ כעת הנגיד לבטל את הפטור ממס שניתן למשקיעים זרים על רווחים מאגרות חוב לטווח ארוך. צעד זה נועד להגביל את מרחב הפעילות של הספקולנטים בשוק המט"ח ולמנוע התחזקות נוספת של השקל שתפגע ביצואנים ובמגזר העסקי.

פישר המליץ לבטל את הפטור | צילום: מרק ישראל סלם

בכך מבקש בנק ישראל לפעול גם כנגד הספקולנטים הזרים שנהנים מפערי הריבית שקל-דולר. על פי הבנק הזרים מזרימים מיליארדי דולרים לארץ ורוכשים באמצעותם אג"ח שקליות ובכך גורמים להתחזקות ניכרת של השקל וצניחת שער הדולר.

משרד האוצר מתנגד לביטול גורף של הפטור ממס למשקיעים זרים, מחשש כי מיסוי רווחי האג"ח למשקיעים זרים יקשה על גיוס הון בחו"ל הדרוש כיום למימון הגרעון העצום.  לפני שנתיים ביטל שר האוצר הקודם יובל שטייניץ את הפטור ממס למשקיעים זרים רק להשקעות קצרות במק"מ ובאג"ח ממשלתיות קצרות (עד שנה) וכעת מבקש בנק ישראל לבטל את הפטור גם להשקעות ארוכות יותר, שמגיעות עד 30 שנה.

הפטור מתשלום המס ניתן למשקיעים הזרים ולתושבי חוץ ב-2002 במטרה להזרים כספים לשוק ההון ולסייע לממשלה לצאת מהמיתון על ידי גיוס כספים מחו"ל. בבנק ישראל טוענים כעת כי אין יותר סיבה למתן פטור מסוג זה, הגורם להתחזקות השקל ופגיעה ביצואנים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן