בנק ישראל מזהיר: עלולה להתפתח בועת מחירים בשוק הנדל"ן

"מחירי הדירות תואמים את רמת הביקוש, את ההיצע ואת הריבית במשק. עם זאת, נתונים על אודות היקף המשכנתאות הצביעו על חזרת הקונים לשוק הדיור, ונתון זה לכשעצמו עשוי לייצר ציפיות להמשך עליית מחירים. אם ציפיות אלה יתממשו, עלולה להתפתח בועת מחירים בשוק הדיור", כך מזהירים היום בבנק ישראל בדוח שסוקר את ההתפתחויות הכלכליות ברבעון השני של השנה.

על פי הדוח, הפעילות הכלכלית ברבעון השני המשיכה להתקדם בקצב מתון. קצב הצמיחה עמד על 3.4%, נמוך מקצב הצמיחה ארוך הטווח של המשק, וקרוב לקצב העולה בקנה אחד עם ההערכות של בנק ישראל ל-2012 (התחזית הייתה לצמיחה בקצב של 3.1%, וקצב הצמיחה הממוצע מתחילת השנה עומד על 3.24%).

לפי בנק ישראל, ההאטה בפעילות הכלכלית של המשק נובעת מהיחלשות בקצב הגידול של הביקושים, זאת על רקע ההאטה בפעילות בעולם. "הסביבה העולמית בתקופה הנסקרת אופיינה בסיכון להתפרצות משבר באירופה, בעקבות משבר החובות של מספר מדינות בגוש היורו ובעקבות השלכותיו על שאר הגוש ועל שאר העולם", נכתב בדוח.

צילום: רויטרס

בבנק ישראל משבחים את החלטת הממשלה להגדיל את יעד הגירעון ולהעלות את מס ההכנסה והמע"מ, אשר יתרמו לפי הבנק להגדלת את הכנסות הממשלה ממסים ולהקטנת יעד הגירעון.

"על אף ההאטה בתקופה האחרונה ישנם מספר אינדיקטורים המעידים על כך שהמשק נמצא ברמת פעילות גבוהה, דבר שעשוי לסייע למשק הישראלי במידה שיפרוץ משבר באירופה", כותבים כלכלני הבנק. "פער התוצר הנאמד בשיטות שונות נע זה זמן רב סביב ערכים נמוכים מאוד. שיעור האבטלה עומד על 7% מאז הרבעון השני של 2011, וזו רמה נמוכה במונחים היסטוריים. במקביל לכך השכר הריאלי נמצא במגמת עלייה של כ-2% בשנה מאז תחילת 2010 ושיעור המשרות הפנויות נמצא ברמה גבוהה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן