בנק ישראל: נטילת המשכנתאות באוגוסט ירדה ב-4.3% לעומת יולי

סך ביצועי המשכנתאות ירד בחודש אוגוסט ב-4.3% – מ-5.002 מיליארד שקל בחודש יולי ל-4.786 מיליארד שקל – כך עולה מנתונים שפרסם היום בנק ישראל. אולם הירידה הגדולה יותר נרשמה ביחס לאוגוסט אשתקד, אז עמדו הנתונים על 5.817 מיליארד שקל, כלומר ירידה של 17.2%.  

הירידה חלה עוד לפני שההגבלות החדשות על היכולת לקחת משכנתאות נכנסו לתוקף ב-1 בספטמבר. ההנחיות החדשות מגבילות את שיעור ההחזר מן ההכנסה, את חלק ההלוואה שניתן בריבית משתנה ואת התקופה הסופית לפירעון ההלוואה. 


צילום: אהוד כהנים

עיקרי ההנחיות כוללות בין היתר את ההוראה כי הבנק לא יאשר משכנתה כאשר שיעור ההחזר החודשי שלה מתוך ההכנסה החודשית של הלווה עולה על 50%. הלוואות לדיור, בהן שיעור ההחזר החודשי מההכנסה הוא בין 40% ל-50%, ישוקללו ב-100% לצורך חישוב יחס הלימות ההון.

הבנקים לא יאשרו גם משכנתה שבה היחס בין חלק ההלוואה לדיור בריבית משתנה לבין סך ההלוואה עולה על 66.7% (שני שלישים). המגבלה תחול על הלוואות בריבית משתנה לכל טווחי הזמן, והיא מתווספת להגבלה הקיימת המגבילה לשליש את חלק ההלוואה לדיור שניתן בריבית משתנה לתקופה קצרה מ-5 שנים. בנוסף, הבנקים לא יאשרו הלוואה לדיור לתקופה לפירעון סופי העולה על 30 שנים.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן