בנק ישראל: 1 מכל 5 עובדים בבנקים מרוויח למעלה מ-30 אלף שקל בחודש

בנק ישראל פרסם הבוקר את נתוני התפלגות השכר של עובדי הבנקים.  על פי הדוח, אחד מכל חמישה עובדים בבנקים מקבל שכר חודשי של למעלה מ-30 אלף שקל. עוד עולה כי בעשור האחרון עלה שכר העובדים בענף בכ-50%, שיעור הגבוה מקצב התפתחות מדד המחירים לצרכן שעלה בתקופה זו בכ-30 אחוזים במצטבר בלבד. 

בבנק מסבירים כי "לרמות השכר הגבוהות השלכות, בין היתר, גם על יעילותן התפעולית של הקבוצות הבנקאיות הישראליות ועל יעילותה של מערכת הבנקאות הישראלית כולה, המציגה נחיתות בערכו של "יחס היעילות" (הוצאות תפעוליות לסך ההכנסות) בהשוואה למערכות בנקאות אחרות בארגון ה-OECD". 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

עוד עולה מהדוח כי רמות השכר והוצאות השכר של כלל העובדים במערכת הבנקאות נגזרות במידה מסוימת גם מרמות השכר של עובדים בכירים בה. בחינת התפתחויות השכר בקרב נושאי המשרות הבכירות במערכת הבנקאות הישראלית מצביעה על רמה גבוהה של שכר וקשיחות יחסית כלפי מטה כאשר תוצאותיה העסקיות וביצועיה של המערכת הבנקאית נמצאים בשפל. בנוסף בבנק ישראל טוענים כי, היקפו הגדול של הרכיב המשתנה בשכר הבכירים בחלק מהבנקים עלול להעיד על פוטנציאל לנטילת סיכונים עודפים מצד הבנקים. 

דודו זקן, המפקח על הבנקים | צילום: דוברות הכנסת

בתוך כך, פרסם היום המפקח על הבנקים דודו זקן הנחיות חדשות בנוגע לדיווח על תגמול העובדים במערכת הבנקאית. ועדת התגמול של הדירקטוריון תידרש לקבוע מראש את יחס מקסימאלי בין התגמול המשתנה לבין התגמול הקבוע עבור קבוצות עובדים שונות. הנחיה זו נועדה לשמור על איזון בין הרכיבים הקבועים של התגמול לבין הרכיבים המשתנים, כך שיתמוך בתמרוץ העובד להשגת היעדים שנקבעו, אך גם ימנע מצב בו תגמול העובד תלוי במידה ניכרת בתמריצים, באופן שעלול לדחוף אותו ללקיחת סיכונים מיותרים. 

בהתייחסו להנחיות החדשות אמר זקן: "המערכת הבנקאית מתאפיינת בעלויות שכר גבוהות וביעילות תפעולית נמוכה באופן יחסי למערכות בנקאיות בעולם. הסדרת שיטת התגמול במערכת הבנקאית, חיונית הן כדי לחזק את הקשר שבין תגמול העובדים לבין מטרות הבנק, לביצועיו ולניהול הסיכונים שלו והן בהיבט היעילות התפעולית. המשבר הפיננסי הגלובאלי חידד את ההבנה כי הסדרי תגמול לא נאותים עלולים לעודד סיכוני יתר, בפרט בסקטור הפיננסי. ההוראה הנוכחית תשמור על היכולת לתמרץ את העובדים, אך תמנע מצב בו התמריצים שניתנים לעובד אינם תלויים בביצועים או דוחפים את העובד לקחת סיכוני יתר".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן