בסוף ארה"ב מרוויחה: כיצד תשפיע הירידה במחירי הנפט על שוקי העולם?

ביצועיהן של המניות בארה"ב צפויים להיות טובים יותר משל שאר העולם, לפחות כל עוד ארה"ב עומדת לעקוף את ערב הסעודית ולהפוך ליצרנית הנפט הגדולה ביותר, נס עליו אף אחד לא חשב לדמיין אפילו עד ימים אלו. ובמקביל, אופ"ק, הארגון שהכפיל פי 4 את מחירי הנפט ב-1973 וזרק את העולם למיתון עמוק, מאבד את כוח הקרטל שהיה נתון בידיו.

תרחיש חיובי זה הוא התוצאה הישירה של נפט זול אשר מפחית את האינפלציה כמעט לאפס. משמע, תקופה ארוכה יותר של ריבית אפסית, אשר גורמת להעדפת מניות על פני אג"ח, והלחץ על הבנקים המרכזיים להעלות את הריבית פחות או יותר מתאדה. בינתיים, דולר חזק פירושו כי המניות בשווקים המתעוררים יהיו חלשות יותר מאשר המניות האמריקאיות.

נפט זול גם מפחית את הגירעון המסחרי מבלי לפגוע בעליית כוחו של הדולר. בנוסף, הוא מפחית באופן דרסטי את עלות הדלק לכלי הרכב, משאיות ומטוסים. הוא מרחיב את שולי הרווח של כל יצרן המשתמש בתוספי נפט לעיבוד המוצרים שלו, וכמו כן, עלויות הדשן, חומר הגלם החיוני לגידול מזון, יורדות גם הן בהתאמה.

צילום: thinkstock

אך לא הכל ורוד. נפילת מחירי הנפט הן חדשות רעות במיוחד עבור יצואניות הנפט אשר תלויות בהכנסות מייצור אנרגיה על מנת לתפעל את מערך הייצור במדינות שלהן. באופן רחב יותר, ניתן לראות כי ירידה במחירי הנפט היא אות להאטה בצמיחה הכלכלית כולה:
הייתי מופתע מתחזיתם של ארגון ועידת המנהלים בניו יורק שהצביע על כך שקצב הצמיחה של סין יצנח לרמה של 4% בשנת 2020. אם נתון זה אכן מדויק, הוא יגרור מטה את כל הפעילות הכלכלית בדרום מזרח אסיה, ויהיה שווה לרבעון השלישי בארה"ב, אשר הוערך בשבוע שעבר ב-3.9%.

מחירי הנפט צנחו במשך 9 שבועות האחרונים ברציפות – רצף ההפסדים הארוך ביותר עבור הזהב השחור מאז שנת 1991. את נפילת המחירים יש לתפוס כמנבא לחולשה הכלכלית העולמית לשנה הקרובה: המגמה הזו היא שלילית במיוחד גם עבר רוסיה, והיא מעמידה את הכלכלה הרוסית בפני סכנה חמורה. בנוסף יש לכך השפעה שלילית על קצב ההתפתחות של תעשיית השבירה ההידראולית האמריקאית שבה המרווח בין עלות הייצור ומחירי השוק כבר הצטמצם, במיוחד לאור הירידה במחירי הנפט הגולמי בסך של 30% מאז תחילת הקיץ. 

ובכל זאת, זוהי בשורה חיובית עבור הכלכלה האמריקאית בטווח הקצר, מאחר והיא משאירה יותר כסף פנוי לצרכנים שמשלמים מעט עבור הבנזין. ההשפעה חיובית גם עבור התעשיות המשתמשות במוצרי נפט כמו חברות התעופה או עסקי הכימיה והפלסטיקה.

למשקיעים במניות חברות מתחום האנרגיה התופעה היא בהחלט שלילית, שכן המניות ימשיכו לשקף את החולשה של המשאבים הטבעיים. מגמת מחירי הנפט הנמוכים יכולה להוביל לחולשה מתמשכת שתגרום להשתלטות של מספר מועט של יצרניות נפט, מאחר והמחירים הנמוכים יהוו תמריץ לריכוזיות בתעשיית הנפט והגז – תופעה שהיינו עדים לה כבר בעבר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן