בעקבות הגירעון: מבקר המדינה יבחן את מודל התקציב הדו שנתי

מבקר המדינה החליט לבחון את מדיניות התקציב הדו שנתי. משרד המבקר הודיע היום כי המבקר יערוך בדיקה על הפקת הלקחים וגיבוש ההמלצות במשרד האוצר ועל פי הצורך בגופים אחרים, בעקבות תקציב המדינה הדו-שנתי שהונהג בשנים האחרונות בישראל, זאת לקראת הכנת התקציב לשנת 2013. 

ההחלטה לבחון את התקציב הדו שנתי מגיעה בעקבות פרסום נתוני הגירעון התקציבי, אשר הגיע ב-2012 ל-4.2%. על פי דוח שפרסם משרד האוצר, הסתכם הגירעון התקציבי של המדינה ב-3 מיליארד שקל ומתחילת השנה הגיע הגרעון המצטבר ל-26 מיליארד שקל. עוד עולה מהדוח כי תכנון ההוצאות של משרדי הממשלה גבוה ב-8.3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, שיעור הביצוע של הוצאות משרדי הממשלה מתחילת השנה הוא 88.2%, שיעור הגבוה בכ-0.3% בהשוואה ל-2011.

יובל שטייניץ, שר האוצר | צילום: משה שי

עוד אמרו במשרד המבקר כי לאחרונה התקבלו פניות רבות ממספר גורמים הטוענים כי מודל התקציב הדו שנתי נכשל ויש לבטלו. חבר הכנסת אראל מרגלית ממפלגת העבודה הגיש לאחרונה מכתב למבקר ובו הוא טוען כי יש להשאיר את המודל לעתות חירום בלבד. מרגלית הסתמך על קביעה של בג"צ בנושא וכן על דוח של הכנסת שקבע כי תקציב דו־שנתי פוגע ביכולת הכנסת לפקח על פעילות הממשלה.

מודל התקציב הדו שנתי הונהג בישראל לראשונה ב-2009 בעקבות הצעתו של שר האוצר יובל שטייניץ. מטרת המודל הייתה לשמור על יציבות כלכלית ופוליטית במדינה בתקופה שבעולם שורר משבר כלכלי חמור. ב-2012 אישרה הממשלה ברוב גדול את הצעתו של שר האוצר, יובל שטייניץ, להנהגת תקציב דו-שנתי במתכונת קבועה. 

שטייניץ טען כי התקציב הדו-שנתי יאפשר לממשלה לפעול בצורה טובה יותר, לתכנן וליישם את מדיניותה, וכן יעניק לה את היכולת לטפל בצורה מעמיקה ויסודית בנושאים נוספים שעל סדר היום. עמדתו של שר האוצר זכתה לגיבוי מה-OECD וקרן המטבע הלאומית שגרסו כי התקציב הדו שנתי סייעה לחוסנה של ישראל. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן