בעקבות הטלטלה בעולם: המסחר בת"א ננעל בירידות חדות

המסחר בבורסה ננעל בירידות על רקע המשך ירידת מחירי הנפט והתרסקות הבורסה הרוסית. אמש ירד מחיר חבית הנפט לרמה הנמוכה ביותר מאז 2009 – 55 דולר לחבית. בורסות אירופה הגיבו בירידות שנבלמו לקראת סיום המסחר, והבורסה בוול סטריט נפתחה במגמה מעורבת. 

אצלנו כאמור רשמו המדדים המרכזיים ירידות חדות בהובלת מדד הנדל"ן ומדד הנפט והגז, שצנחו ב-3%. מדד ת"א 25 נחלש ב-1%, מדד ת"א 100 איבד 1.4% מערכו ומדד הבנקים ירד ב-2%.

ברוסיה, הזניק אמש הבנק המרכזי את הריבית ל-17% – עלייה של 6.5%. המהלך המפתיע מגיע בעקבות התרסקותו של המטבע המקומי מול הדולר האמריקאי, בניסיון לעצור את הנפילה ואת סכנת האינפלציה שעומדת בפני רוסיה. מצבה הכלכלי של רוסיה מחריף בעקבות קריסת מחירי הנפט והחמרת הסנקציות הכלכליות מהמערב.

אתמול פירסם הלמ"ס את מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר אשר ירד ב-0.2% ולא הפתיע את המשק, זאת למרות הורדת הריבית והיחלשותו של השקל מול הדולר. בתגובה למדד אמרו אתמול כלכלני לידר שוקי הון: "מדאיגה במיוחד הינה העלייה החדה בסקר הדיור (מחירי הרכישה) אשר מצביע על זינוק בשיעור של 1.4% בסקר האחרון, זאת לאחר חודשיים של ירידה מתונה במחירים. חשוב להדגיש שהסקר האחרון מודד את מחירי הרכישות בתקופה של ספטמבר-אוקטובר לעומת אוגוסט-ספטמבר, הרבה לפני ההכרזה על הקדמת הבחירות והקפאת חוק מע"מ אפס. סביר שמגמת העלייה במחירי הדיור תתעצם בחודשים הקרובים, התפתחות אשר צפויה להדאיג מאד את בנק ישראל".

דולר-שקל

 "לאחר מספר ימים של ירידה חדה, הדולר-שקל מתקן בחוזקה כלפי מעלה ומטפס מעל 3.93. נראה שהסוחרים ניצלו את הירידה החדה אל מתחת לרף 3.90 כדי לקנות את הצמד מחדש, וזאת מתוך הנחה שהמגמה של הצמד בטווח הבינוני והארוך היא עולה. ועם זאת, מוקדם לומר שהתיקון היורד הסתיים ובהחלט ייתכן שנראה את המשך הירידה כלפי מטה בשבועות הקרובים. הטריגר המרכזי המניע את הנכסים בשוק העולמי ממשיך להיות ירידת מחירי הנפט, כאשר אתמול מחיר חבית ירד עד לקרבת 55 דולר לחבית. הצניחה הדרמטית של מחיר הנפט, שאיש לא חזה אותה מראש, מתחילה לאיים על היציבות בשווקים הפיננסיים. צניחה כה חדה של סחורת מפתח כמו הנפט עשויה להוציא משיווי משקל את השווקים הפיננסיים כולם ולגרור מטה גם את המניות. לפי שעה, הדולר העולמי יוצא ניזוק משנאת הסיכון שמתחילה להתפשט בשוק", ציינו הבוקר במחלקת המחקר של FXCM ישראל.

"הדולר, שטיפס בשנה האחרונה לרמות שיא על רקע התאוששות כלכלת ארצות הברית והציפיות להעלאות ריבית מצד הפד, הופך לפתע לנכס "מסוכן" והמשקיעים מעדיפים למצוא מפלט בנכסים סולידיים יותר כמו אג"ח ממשלתי. גם הנטייה של המשקיעים לממש רווחים ולהקטין חשיפה לקראת סוף השנה משפיעה על המגמה של הדולר בעולם, ולמול השקל. אם נראה את הדולר-שקל מטפס מעל 3.95, הדבר עשוי לעודד ספקולנטים נוספים להצטרף לעלייה, אם כי קשה להאמין שהצמד יוכל לאתגר את רמת המפתח של 4 לפני תום השנה. מנגד, ירידה חזרה מתחת ל-3.9 רק תאיץ שוב את הירידה ותאותת על המשך התיקון".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן