בעקבות המדד: "בשלב זה לא צפויה הורדת ריבית בסוף החודש"

פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט אתמול, אשר עלה ב-0.2%, גרר אמש תגובות רבות בבתי ההשקעות. שיעור העלייה היה נמוך מאשר ציפיות האנליסטים אשר חזו ברובם עלייה של 0.3%.

"מדד אוגוסט עלה בצורה מתונה יחסית לציפיות בשוק", מאשר יונתן כץ מלידר שוקי הון. "סעיף הדיור (מחירי השכירות) עלה בצורה מתונה (0.7%) יחסית לעונתיות בחודשי הקיץ אשר מאופיינת על ידי עלייה חדה בביקוש לשכירות לפני תחילת שנת הלימודים. בשנה שעברה סעיף זה עלה ב- 1.1%. מדובר במדד אשר משקף סביבת אינפלציה נמוכה למדי. חמשה מתוך עשרת סעיפי המדד היו שליליים והמדד ללא סעיף האנרגיה עלה ב- 0.1% בלבד".

"יחד עם זאת, סקר מחירי הדיור (מחירי רכישה בפועל) מצביע על המשך עלייה במחירים בשיעור של 0.6% בסקר האחרון, לאחר עלייה של 0.7% בסקר הקודם", ממשיך כץ. "התחדשות עליית מחירי הדיור צפויה להדאיג את בנק ישראל ולכן, בשלב זה לא צפויה הורדת ריבית בסוף החודש".

"המדד לא מצביע על צמיחה מהירה במשק ועל ביקוש צרכני חזק", מסביר אלכס זבז'נסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש. "אוגוסט מתאפיין בדרך כלל במדדים גבוהים ובפעם האחרונה רק בשנת 2006 המדד באוגוסט עלה פחות מאשר השנה. תשומת לב מיוחדת של בנק ישראל מופנית למחירי הדיור ושם לא מצפה לו בשורה משמחת: מחירי הדירות ממשיכים לעלות למרות שמחירי השכירות עלו פחות מאשר עלייתן הרגילה באוגוסט".


צילום: Shutterstock

"מועד החגים השנה גרם לרשתות השיווק למתן עלייה במחירי המזון", הוסיף ז'בז'נסקי, "אבל כנראה שבספטמבר המחירים ישובו לעלות בקצב גבוה. מדדי המחירים מצביעים על כך שבעיית האינפלציה אינה אמורה להטריד מיידית את הנגיד הבא של בנק ישראל. מנגד, המשך עלייה במחירי הדירות ושקל חזק יגיעו למכרז שולחן הדיונים".

"בהעדר סיכונים אינפלציוניים ולמרות התחזקות השקל מאז פחת הסיכון לתקיפה אמריקאית בסוריה, אנו צופים כי הוועדה המוניטרית תבחר להותיר את הריבית לחודש אוקטובר ללא שינוי ברמה של 1.25%", חוזה איילת ניר, כלכלנית ואסטרטגית ראשית בפסגות. "זאת לאור ההתייצבות ברמת הפעילות הכלכלית במשק, ההתאוששות האיטית ברמת הפעילות הכלכלית העולמית, ולאור העלייה הנמשכת במחירי הדירות בישראל".

נתון הצמיחה החיובי ברבעון השני מתעתע ואינו מבטא את השלכות צעדי הצנע הממשלתיים על כלכלת ישראל", מסכם האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט. "צעדי צנע אלו הכוללים העלאת מע"מ, העלאת מס הכנסה וגיזום חד בקצבאות הילדים צפויים לכרסם בצמיחה המקומית באופן מלא רק במחצית הראשונה של שנת 2014 ולפיכך עידוד הצמיחה יוותר היעד המרכזי של בנק ישראל גם בשנת 2014. שנתיים ויותר לאחר פרוץ מחאת יוקר המחייה עולם המחירים במשק הישראלי כמנהגו נוהג ומנועי עליית המחירים במשק היו ונותרו רכיב הדיור ורכיב המזון במדד המחירים לצרכן. איננו שותפים להערכות כי ריבית בנק ישראל בדרכה מעלה כבר בשנת 2014".

 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן