בעקבות המשבר: האטה בצמיחה בגרמניה – בצרפת עצירה מוחלטת

משבר החוב בגוש היורו ממשיך להשפיע על שתי הכלכלות החזקות באיחוד. הבוקר פרסמו גרמניה וצרפת נתוני צמיחה מדאיגים כאשר התמ"ג הגרמני עלה ב-0.3% בלבד ובצרפת לא נרשמה צמיחה כלל זה שלושה רבעונים. עם זאת, למרות שיעורי צמיחה נמוכים בגרמניה, מדובר בשיעור גבוה יותר מזה שחזו האנליסטים. אולם כעת טוענים הכלכלנים כי במידה ולא תנקוט המדינה בצעדים משמעותיים להתמודדות עם המשבר המחריף, כלכלתה עשויה לסבול מירידה ברבעון הבא. 

למרות הצמיחה בתמ"ג שיעור הזמנות הייצור בגרמניה רשמו ירידה ברבעון השני. כמו כן נרשמה ירידה גם בהיקפי הייבוא והייצוא במדינה. לטענת ג'ורג' קרמר, אנליסט בכיר בקומרזבנק, "הכלכלה הגרמנית נמצאת במצב טוב יחסית כרגע אך בעקבות החרפת משבר החוב בגוש היורו והמשך ההאטה בשוקי העולם, היא עלולה למצוא את עצמה בדרך למטה". 

לעומת זאת, העצירה בצמיחת המשק הצרפתי נמשכת כבר רבעון שלישי ברציפות. בעקבות זאת, הודיע הבנק המרזי במדינה כי הוא צופה לירידה בתמ"ג כבר ברבעון הבא. האנליסטים מניחים כי תוצאות הרבעון הכוללים של גוש היורו יראו על ירידה של 0.4%, כאשר מדיניות הצנע שמנהיגות המדינות החלשות ביותר, מושכות את שאר החברות בגוש לכיוון של מיתון. 

האם הם יושיעו את היורו? נשיא צרפת, פרנסואה הולנד וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל | צילום: רויטרס

עם החרפת המשבר בגוש היורו, גובר החשש של מדינות האיחוד כי צעדי הצנע של יוון ספרד, ושאר הכלכלות החלשות לא מספיקים כדי להקל על המצב. זאת משום שהתכווצות הכלכלות מביאה לירידה בשיעורי הכנסות המדינות ממסים, מה שהופך את הקטנת הגירעון של הגוש לכמעט בלתי אפשרי. 

נתונים שפורסמו ביום שני האחרון מראים כי מדיניות הצנע שמנהיגה ממשלת יוון הביאה להתכווצות כלכלת המדינה ב-6.2% ברבעון השני של השנה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. על פי הערכות האנליסטים, הכלכלה תמשיך להיתכווץ למרות שהממשלה התחייבה להוסיף מיליארדי דולרים לתקציב באמצעות הקיצוצים שביצעה. 

באיטליה פורסמו בשבוע שעבר נתונים המראים על ירידה של 0.7% בצמיחה, זאת כתוצאה ממדיניותו של ראש הממשלה מריו מונטי, המתנגד בכל תוקף לבקשת סיוע בינלאומי למדינה. נתוני התמ"ג בספרד צפויים להתפרסם ב-28 באוגוסט. 

השאלה המרכזית המעסיקה את השווקים כעת היא האם הנתונים המדאיגים מכלכלתה מקמית, ימנעו ממשלת גרמניה לתמוך בצעדים מוניטריים של הבנק האירופי המרכזי להצלת המדינות החלשות בגוש היורו.

לאחרונה הביעו קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ועמיתה נשיא צרפת פרנסואה הולנד חזית מאוחדת ואמרו כי יעשו כל מה שיידרש בכדי להציל את היורו מקריסה. מדיניות זו משקפת גם את עמדת נשיא הבנק האירופי המרכזי מריו דראגי. כעת ממתינים השווקים לראות כיצד ומתי יבואו הבטחות אלה לכדי מימוש. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן