בעקבות הנרי פורד: הסיבה האמיתית מאחורי עסקת מיקרוסופט-נוקיה

בעוד העולם כולו עדיין מעכל את החדשות אודות עסקת הרכישה של מיקרוסופט את חטיבת הסלולר של חברת נוקיה, הסיבות האמיתיות מאחורי העסקה מתחילות לצוף אל פני השטח. למעשה, ניתן לתאר את אותן סיבות בצורה הטובה ביותר באמצעות מונחים שהמציא זוכה פרס נובל לכלכלה שנפטר לאחרונה, רונלד קואס: לפי גישתו – זה הכול בגלל "עלויות עסקה".

"נוקיה ומיקרוסופט פעלו יחד בסמיכות על מכשיר ה-'לומיה 1020', וכתוצאה מכך ערכה מיקרוסופט שינויי ליבה במערכת ההפעלה שלה – ה-Windows Phone", אמר מנהל בכיר במיקרוסופט לאחרונה. מקורות המקורבים לעבודה על מערכת ההפעלה סיפרו כי בחברת נוקיה נותרו מתוסכלים עקב מגבלות שונות, במיוחד בתוכנת המצלמה של ה-'לומיה 1020'.

כעת, תסכולים אלה ושאר חיכוכים לא ישובו. כשמיקרוסופט היא בעלת הבית הבלעדית, היא תקבע אודות מערכת ההפעלה, התוכנה ושאר הפרטים הקשורים לכל המכשירים הסלולריים בעתיד.

צילום: רויטרס

אך מהן אותן "עלויות עסקה" עליהן דיבר קואס? "מצאתי את התשובה בקיץ 1932" סיפר בהרצאת הנובל שלו בשנת 1991. "מדובר היה בהבנה שתהליך תמחור מוצר כרוך בעלויות רבות… צריך לערוך מו"מ, לנסח חוזים, לבצע בדיקות פיקוח, לערוך סידורים וכו'. עלויות אלו הפכו למה שקרוי 'עלויות עסקה'. עצם קיומן מרמז על כך ששיטות תיאום בין חברות, המשמשות חלופה בשוק, עשויות להיות עדיפות".

זה נשמע פשוט, אבל זו הייתה תובנה פורצת דרך – בעיקר משום שהסבירה מדוע חברות "מתרחבות לאורך" ככל שהן צומחות. עלויות עסקה הן הסיבה לכך שיצרן המכוניות הנודע הנרי פורד רכש שטחי ענק בלב ג'ונגל האמזונס; לא משום שחשקה נפשו בלגדל גומי, אלא פשוט משום שעלויות עסקה אל מול ספק צמיגים עצמאי גבוהות בהרבה מעלויות של תפעול עצמי.

צילום: רויטרס

מיקרוסופט ונוקיה עבדו אמנם יחד בשיתוף פעולה בפיתוח החומרה והתוכנה למכשירי הסלולר, אך זה לא היה מספיק. אותן "עלויות עסקה" טורדניות הפריעו בדרך. מכאן נבע ההימור של מיקרוסופט – כי בעלות מוחלטת ושליטה בייצור המכשירים (ועקב כך – צמצום אותן עלויות) – יובילו לייצור טלפונים טובים יותר.

ובכן, זה יכול לעבוד, אולם ישנם גם פיקפוקים בדבר. משום שכפי שציין זוכה פרס נובל אחר, האייק, כל ידע הוא מקומי. כשהחברה הממוזגת תנוהל מרדמונד, ארה"ב, חלקים גדולים מהידע ילכו לאיבוד. הסיבות הקואסיות למיזוג שתי המעצמות לכדי חברה אחת אכן יכולות לעבוד – אך רק באם ההנהלה ועבודת התכנון יישארו קרובות מספיק לבסיס הידע הקודם. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן