בעקבות מחלוקות טריטוריאליות: סין אחראית למתקפות סייבר על וייטנאם?

סדרה של התקפות פריצה למחשבים בווייטנאם בשבועות האחרונים, נראית ככזו שקשורה להצהרות הטריטוריאליות של המדינה מול סין. ההתקפות האלו גם הראו כי פריצות ברשת שמתרחשות בקרב ארגונים גדולים – הולכות ומתרחבות.

בסוף יולי, מערכת חברת המטוסים הגדולה של המדינה וייטנאם איירליינס נפרצה, והמידע האישי של 400 אלף חברי מועדון הנוסע המתמיד שלה הועלה לרשת.

בנוסף, ב-29 ליולי מסכי מכשיר הניטור שמציגים מידע על טיסות בנמלי התעופה הבינלאומיים בהאנוי ובהו צ'ין מין, הציגו לפתע הודעות מעליבות לגבי וייטנאם והפיליפינים, תוך התייחסות למחלוקת עם סין על טריטוריה בים סין הדרומי. פריצה התבצעה גם במערכת הכריזה הציבורית בנמלי התעופה, ולמשך כמה דקות נשמעה הודעה דומה, שנשמעה על ידי קול גברי באנגלית.

הפיליפינים זכתה לאחרונה בהחלטת בית דין בינלאומי במשפט נגד סין שדן בהצהרות הטריטוריאליות באזור. וייטנאם וסין חלוקות גם הן בעניינים טריטוריאליים בים סין הדרומי, כולל האיים ספארטלי ופארסל.

באופן לא מפתיע, החשדות הופנו לסין מיד. ההודעה על המסכים בשדה התעופה נראתה כמי שעוצבה על ידי קבוצת האקרים סינית שנקראת 1937CN, אשר פרצה בעבר לאתרים בווייטנאם ובפיליפינים. מאז הקבוצה הכחישה כל מעורבות בהתקפת הסייבר.

חברת אבטחת הסייבר הווייטנאמית המובילה BKAV, אמרה כי היא עקבה אחר תוכנה זדונית דומה שהייתה בשימוש בנמל התעופה מאז 2012, ומצאה תכונות דומות ברשתות של סוכנויות ממשלתיות, בנקים, אוניברסיטאות ומוסדות אחרים. כמה בנקים מקומיים השהו שירותים מקומיים לכמה ימים בעקבות ההתקפה על נמל התעופה. החברה מעריכה כי שני שליש מהאתרים בווייטנאם נחשפו לאיזה שהוא סוג של תוכנה זדונית או תוכנת ריגול.

הרשויות בווייטנאם קראו לקהילה טכנולוגית לא לנקום על ההתקפות | צילום: fotolia

משרד החוץ של וייטנאם הוציא הצהרה רשמית שגינתה את ההתקפות והרגיעה את הציבור כי הרשויות פועלות. "הרשויות הווייטנאמיות נקטו במהירות באמצעים כדי להבטיח הגנה ובטיחות בנמלי התעופה שלהן, ומשטרת סייבר חוקרת את המקרה", אמר דובר המשרד לי האיי בין.

במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר ישיבת קבינט שסקרה את האירועים, שר התקשורת והמידע הווייטנאמי טרונג מין טואן, קרא לקהילת הטכנולוגיה המקומית להראות איפוק ולא לבצע התקפות נקמה. "חייבת להיות חקירה על נושאים טכניים. בינתיים, אנחנו חייבים להישאר רגועים ודיסקרטיים ולא לבצע אף הנחות", ציין טואן.

מה שמעניין כאן הוא התגובה השקולה מאוד מצד הממשלה הווייטנאמית למקרה שיכל היה להיות מנוצל כדי להזין את הטינה של מה שנראה כשאיפות הטריטוריאליות האגרסיביות של סין. לאור החלטת בית המשפט בהאג, אשר ביטלה את הטענות של סין בים סין הדרומי, הרשויות הווייטנאמיות נחושות להגיב בטון דומה – מסרבות לוותר על ההצהרות שלהן אך מעדיפות להמשיך במסר שלהן של חיפוש אחר פתרונות דיפלומטים וציות להסכמים רב צדדיים.

לא תמיד זה היה כך. ראוי לציין במיוחד את ההפגנות שגובו על ידי הממשלה ב-2014, נגד פלטפורמת חיפוש הנפט שהוצבה בחופה הדרומי של וייטנאם והובילה להתפרעויות ובזיזה בקנה מדיה גדול של מפעלים ועסקים סיניים.

נראה שווייטנאם למדה שיעור מהחוויה הזו, ואסטרטגיה חדשה של סבלנות, סלחנות ודיפלומטיה ניצבת על סדר היום. אם לוקחים בחשבון את העשורים הארוכים של מאבק וייטנאם בפרידה לשלום מכוחות זרים עם אסטרטגיה כזו בדיוק, אולי זה יעבוד לטווח הארוך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן