בעקבות צפון קוריאה: האם המדינות האסייתיות לקראת חימוש צבאי?

יפן רגילה לכך שצפון קוריאה שולחת טילים לים שנמצא ביניהן, אבל החודש כמה טילים בליסטיים הגיעו למעשה למים שקרובים אליה. תושבי מלזיה מתחילים לעקוב אחר הפעולות של צפון קוריאה גם, כאשר המדינה המסוגרת אוסרת באופן זמני על כל אדם לעזוב אותה. מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און לא מחבב בלשון המעטה את החקירה המלזית בנוגע למותו של אחיו החורג ב-14 בפברואר בקואלה לומפור.

נוספת לכך דרום קוריאה, אשר חולקת גבול יבשתי באורך של 238 ק"מ עם צפון קוריאה, כמו גם שישה עשורים של עוינות פוליטית בעקבות מלחמת קוריאה בשנות ה-50. התחממות הגזרות נעשית בכל פעם שהצפון בוחן טיל חדש. אפשר להבין מדוע השכנים של הצפון מרגישים חוסר ודאות בנוגע לצעד הבא של צפון קוריאה.

מה שיקרה בהמשך יהיה אולי קרב צבאי עם צפון קוריאה, שלרוב מגובית על ידי התורמת הראשית שלה – סין. בחזית יהיו יפן ודרום קוריאה, מגובות על ידי התומכות הראשיות שלהן ארה"ב וחוזי ההגנה המסחריים שלה. קשה לומר מי תזכה, אבל אתם יכולים לראות סימנים של חימוש.

פקידים יפניים דנים ב"שיפורם" לתכנית ההגנה מטילים הקיימת וביכולות קונבנציונליות חדשות לפגיעה לטווח ארוך, לדברי ג'ושוע פולאק, עורך מוושינגטון של Nonprofileration Review. מבחן לטייל יירוט אמריקאי-יפני בחודש שעבר יכול לקדם את הנימוק עבור מערכת טילים אנטי בליסטיים, לדבריו. שני הצדדים קשורים כבר זמן רב בברית הגנה הדדית, ומזכירת ההגנה של ארה"ב אמרה בחודש שעבר כי וושינגטון תסייע ליפן בשנים הבאות. יפן אולי רוצה את מערכת ההגנה מפני טילים THAAD או מערכת הגנה מפני טילים על חופים, מציין תאגיד ראנד בבלוג שלו. ניסויי הטילים האחרונים יעניקו קול גם לאנשים ביפן שרוצים לרכוש יכולות גרעיניות – צופה צ'רלס מוריסון, מרצה בעיר במרכז איסט-ווסט בהונלולו.

לפי דיווחים, לצפון קוריאה יש כ-2,400 משגרי טילים | צילום: fotolia

לדברי יפן, צפון קוריאה ירתה ארבעה טילים בשני ושלושה הגיעו לאזור הכלכלי הימי שלה. "אני חושד שהתרגיל, כמו שהתרגיל הדומה לו בספטמבר האחרון, יחזק את ידם של אלו ביפן שתומכים בהוצאה גדולה יותר על הגנה בכלליות ועל תכניות הגנה מפני טילים בליסטיים בפרט", מסביר פולאק.

דרום קוריאה כבר מתכננת עם ארה"ב להעמיד מערכת THAAD תכנית שהכעיסה את סין הסמוכה עד כדי כך שהיא אסרה על קבוצות תיירים להיכנס החודש לדרום קוריאה כנקמה. לדברי האנליסטים, צפון קוריאה מבצעת ניסויים בתדירות קבועה, כך שזה נותן מוטיבציה לנחישות להתקין THAAD למרות עמדת סין. לדרום קוריאה כבר יש טילים בליסטיים לטווח קצר וטילי שיוט. דילים עם ארה"ב מנחים את תכנית הטילים הבליסטיים וב-2012 היא שונתה כדי להעלות את מרחק הטיסה מ-300 ל-800 ק"מ – לכל מקום בצפון בעיקרון.

צבא צפון קוריאה מדורג במקום ה-25 מבחינת חוזק מבין צבאות העולם, מאחורי סין, יפן ודרום קוריאה. לפי דיווחים יש לו יכולות גרעיניות, ידע בלוחמה כימית ו-2,400 משגרי טילים.

"השאלה היא האם למצביעים יש מוטיבציה בנושא ויש להם מועמדים עם מדיניות מנוגדת שהם יכולים לבחור מביניהם", מסביר ליף-אריק איזלי, פרופ' ללימודים בינלאומיים באוניברסיטת איווהה בסיאול. "זו מה שבוודאי יקרה בדרום קוריאה השנה". על המנהיגים במדינות שמאוימות על ידי צפון קוריאה יופעל לחץ "לעשות משהו" ותועבר עליהם ביקורת אם הם לא יעשו כלום", הוא מוסיף.

מלזיה היא בוודאי רחוקה מדי מכדי להיפגע מטיל ורק 11 מלזים חיים בצפון קוריאה, רובם קשורים לשגרירות ולאו"ם, מה שמפחית השפעה רחבה כלשהי על איסור העזיבה הזמני. מלזיה הוציאה איסור משלה על צפון קוריאנים באדמתה. וושינגטון בוודאי עוקבת אחר מלזיה, במקרה שהיא תצטרך בסופו של דבר סיוע צבאי. אם המדינה הדרום אסייתית תהפוך למטה עבור טילים, "הקהילה הבינלאומית תהיה במירוץ כדי להגן על מלזיה", צופה או אי סאן, מרצה ללימודים בינלאומיים באוניברסיטת נאניאנג בסינגפור.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן