בקרוב אצלנו? יזמים הולנדים מפתחים מגדל טיהור חדשני: "יוכל למנוע אובך וזיהום אוויר"

נרצה או לא, האוויר של חלק מהערים היפות והמאוכלסות ביותר בעולם מכיל בתוכו ערפיח כבד ומזהמים מזיקים אחרים, בין אם ניתן להבחין בהם באופן וויזואלי ובין אם לא. כעת קבוצה של יזמים הולנדיים שאפתניים מציגה פתרון חדשני בשם ״Smog Free Tower״, שנועד להיות מטהר האוויר הגדול ביותר בעולם שינקה את השמיים של כולנו – ועל הדרך ייצור תכשיטים, המנציחים את הזוהמה.

אוויר ערים צלול כיין

בני האדם יצרו טכנולוגיה, מכונות וכלי רכב בכדי לשפר את איכות החיים שלהם, אבל אותם פיתוחים מכים בנו בחזרה מדי יום – על ידי זיהום האוויר שאנו נושמים בכל רגע נתון. בערים מסוימות, זיהום זה נראה לעין – ראו ערך סין, או אפילו ישראל רק לפני שבועיים. הבעיה היא שפעמים רבות אותם זיהומים בלתי נראים לעין, אך אין זה אומר שההשפעה שלהם על חיי היום יום והבריאות שלנו לא קיימת גם כן. ההשפעה של המזהמים כה משמעותית, עד כדי כך שבהולנד תוחלת החיים של התושבים מתקצרת ב-9 חודשים, רק בגלל אותו ערפיח.

צילום מסך, Smog Free Tower, Studio Roosegaarde

המעצב ההולנדי Daan Roosegaarde ביחד עם החוקר בוב אורסם (Bob Ursem) מאוניברסיטת Delft Technology והחברה האירופאית Nano Solutions, עובדים בשלוש השנים האחרונות על ייצור שואב אבק הערפיח הגדול בעולם, בכדי להפוך את המגורים בעיר המודרנית ליותר נקיים ובריאים. מגדל ה-Smog free עושה שימוש בטכנולוגית יון המוגנת בפטנט, בכדי ליצור בועות נטולות ערפיח באיזורים ציבוריים, וכך בעצם לאפשר לאנשים לנשום ולהנות מאוויר נקי בחינם (עד 75% נקי יותר). המגדל הראשון בתוכנית מתנשא לגובה של 7 מטר, ויכול לנקות עד כ-30,000 מטר מעוקב (m3) של ערפיח דקיק בשעה, בעודו עושה שימוש מינימלי בחשמל ובמים.

1000 מטר מעוקב של ערפיח = תכשיט

בכדי להוסיף טוויסט מעניין לעלילה, צוות היזמים השאפתן יעשה שימוש בחלקיקי ערפיח המסוננים על ידי המגדל, בכדי ליצור תכשיטים בצורת חפתים לגבר או טבעות לאישה, אשר יכילו כ-1,000 מטר מעוקב של אוויר מזוהם. לטענת המעצב Roosegaarde, באיזורים בהם זיהום האוויר חמור במיוחד, ניתן יהיה ליצור מידי יום למעלה מ-3,500 קוביות שישמשו לתכשיטים. בכדי להמחיש בצורה קצת יותר ברורה את יכולותיו של המגדל, 10 שעות עבודה של טיהור אוויר יספיקו בכדי למלא את המדיסון סקוור גארדן באוויר צלול ונקי יותר.

בכדי להפוך את החלום למציאות, המוחות מאחורי המיזם יצאו בקמפיין קיקסטארטר בחודש יולי האחרון, אשר הגיע לסיומו ממש בימים האחרונים לאחר שגייס בהצלחה 113,153 יורו. מטרת הקמפיין היא לממן את שלב הפיילוט הראשון של המגדל ברוטרדם, הולנד. בשלב הבא, התכנון הוא להסיע את המגדל ברחבי העולם, מעיר לעיר, בכדי לאפשר לאזרחים המתגוררים בהן להרגיש את ההבדל בנשימת אוויר ערים צלול.

לכתבה באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים: קולינריה 2.0: הצצה לצלחת של עובדי אינטל ישראל

עוד בגיקטיים: שבועיים לפני ההכרזה: זה הצמיד החכם החדש של מיקרוסופט


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן